Siirry suoraan sisältöön

Perheet, palvelut ja lainsäädäntö lapsen hyvinvoinnin tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA70-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 06.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 03.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

36 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Niina Vuoristo
  • Noora Kumpulainen
  • Laura Närvi
  • Susanna Virta

Ryhmät

  • PSOSTS23
    Sosionomi (AMK), Turku, S23
  • PSOSTK23
    Sosionomi (AMK), Turku, K23

Tavoitteet

• ymmärrät lainsäädännön merkityksen lapsiperheiden tukemisessa ja lastensuojelutyössä
• tunnet perhetyypit ja tunnistat erilaiset perhetilanteet
• osaat ohjata lapsiperheitä palveluihin
• osaat työskennellä lasten ja perheiden kanssa erilaisissa tilanteissa ja kokoonpanoissa

Sisältö

• erilaiset perheet ja perhetilanteet
• peruspalvelut, sosiaalihuoltolaki ja lastensuojelulaki sekä järjestötyö lasten ja perheen tukena
• lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen, puheeksi ottaminen ja toiminta tilanteessa
• systeeminen työskentelyote palveluissa ja moniammatillinen työskentely

Oppimateriaalit

Kuvattu Itselarningissä

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely
Tiimiopiskelu
Luento-opetus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja ennakkotehtävät 2 op
Portfolion työstäminen 1 op
Oppimistehtävä 2 op

Sisällön jaksotus

Opetuspäivä maanantai, viikot 3-15

Opintojaksolle ilmoittautuminen päättyy 6.1.2025.

Opetuspäivä maanantai, opetusaika klo 9.00 - 15.00

Ennakkotehtävä: lapsistrategia ja perheiden aseman yhteiskunnallinen muutos
13.1.2025 Moduulin aloitus, oppimistehtävän ohjeistus, myönteinen tunnistaminen / LN, NV
20.1.2025 Ennaltaehkäisevät palvelut lasten ja perheiden tukena / LN, Lastensuojeluilmoitus (SHL, LSL) / NV
27.1.2025 Ero lapsiperheissä / SV
3.2.2025 Systeeminen työskentelyote palveluissa ja moniammatillinen työskentely / LN, MONIA päivän ohjeistus
10.2.2025 itsenäinen työskentely / oppimistehtävä
17.2.2025 itsenäinen työskentely / oppimistehtävä, raportin kirjoittaminen
26.2.2025 klo 8.00 - 16.00 MONIA päivä: lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen, puheeksi ottaminen ja toiminta tilanteessa / SV, LN, NK, NV ZOOM

Viestintäkanava ja lisätietoja

Itslearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetuksessa 100% läsnäolo, 50% voi korvata poissaolon korvaavalla tehtävällä, joka ilmoitetaan ko. opetuspäivän jälkeen Itsissä.
*** Opintojakson pedagogiikka perustuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun ja vuorovaikutukseen lähiopetuksessa. Tietopohjan ymmärtäminen edellyttää teemojen konkretisointia käytäntöön. Tämä konkretisointi toteutuu opetuksessa opettajan ja opiskelijoiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa. ***

Ennakkotehtävien palautus ennen ko. teeman opetusta.
Kaikkien opintojakson tehtävien (poissaolon korvaavat tehtävät ja ennakkotehtävät) viimeinen palautuspäivä on 3.3.2025. Tehtäviä ei oteta myöhemmin vastaan, opiskelija suorittaa opintojakson kevät 2026 toteutuksessa.

Oppimistehtävän palautus 3.3.2025, 7.4.2025 tai 1.9.2025.

Lähiopetus ja ennakkotehtävät hyv / hyl
Oppimistehtävä T1-K5 / täyd.

Hylätty (0)

Arviointikriteerit kuvattu tehtäväksiannossa.

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.