Perheet, palvelut ja lainsäädäntö lapsen hyvinvoinnin tukena (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA70-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 06.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 03.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Niina Vuoristo
- Noora Kumpulainen
- Laura Närvi
- Susanna Virta
Ryhmät
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
- 13.01.2025 10:00 - 16:00, Perheet, palvelut ja lainsäädäntö lapsen hyvinvoinnin tukena TH00CA70-3002
- 20.01.2025 10:00 - 16:00, Perheet, palvelut ja lainsäädäntö lapsen hyvinvoinnin tukena TH00CA70-3002
- 27.01.2025 10:00 - 16:00, Perheet, palvelut ja lainsäädäntö lapsen hyvinvoinnin tukena TH00CA70-3002
- 03.02.2025 10:00 - 16:00, Perheet, palvelut ja lainsäädäntö lapsen hyvinvoinnin tukena TH00CA70-3002
- 10.02.2025 10:00 - 16:00, Perheet, palvelut ja lainsäädäntö lapsen hyvinvoinnin tukena TH00CA70-3002
- 17.02.2025 10:00 - 16:00, Perheet, palvelut ja lainsäädäntö lapsen hyvinvoinnin tukena TH00CA70-3002
- 24.02.2025 08:00 - 16:00, Perheet, palvelut ja lainsäädäntö lapsen hyvinvoinnin tukena TH00CA70-3002
Tavoitteet
• ymmärrät lainsäädännön merkityksen lapsiperheiden tukemisessa ja lastensuojelutyössä
• tunnet perhetyypit ja tunnistat erilaiset perhetilanteet
• osaat ohjata lapsiperheitä palveluihin
• osaat työskennellä lasten ja perheiden kanssa erilaisissa tilanteissa ja kokoonpanoissa
Sisältö
• erilaiset perheet ja perhetilanteet
• peruspalvelut, sosiaalihuoltolaki ja lastensuojelulaki sekä järjestötyö lasten ja perheen tukena
• lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen, puheeksi ottaminen ja toiminta tilanteessa
• systeeminen työskentelyote palveluissa ja moniammatillinen työskentely
Oppimateriaalit
Kuvattu Itselarningissä
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely
Tiimiopiskelu
Luento-opetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja ennakkotehtävät 2 op
Portfolion työstäminen 1 op
Oppimistehtävä 2 op
Sisällön jaksotus
Vastuuopettaja: Niina Vuoristo
Opetuspäivä maanantai, viikot 3-15
Opintojaksolle ilmoittautuminen päättyy 6.1.2025.
Opetuspäivä maanantai, opetusaika klo 9.00 - 15.00
Ennakkotehtävä: lapsistrategia ja perheiden aseman yhteiskunnallinen muutos
13.1.2025 Moduulin aloitus, oppimistehtävän ohjeistus, myönteinen tunnistaminen / LN, NV
20.1.2025 Ennaltaehkäisevät palvelut lasten ja perheiden tukena / LN, Lastensuojeluilmoitus (SHL, LSL) / NV
27.1.2025 Ero lapsiperheissä / SV
3.2.2025 Systeeminen työskentelyote palveluissa ja moniammatillinen työskentely / LN, MONIA päivän ohjeistus
10.2.2025 itsenäinen työskentely / oppimistehtävä
17.2.2025 itsenäinen työskentely / oppimistehtävä, raportin kirjoittaminen
26.2.2025 klo 8.00 - 16.00 MONIA päivä: lasten kaltoinkohtelun tunnistaminen, puheeksi ottaminen ja toiminta tilanteessa / SV, LN, NK, NV ZOOM
Viestintäkanava ja lisätietoja
Itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetuksessa 100% läsnäolo, 50% voi korvata poissaolon korvaavalla tehtävällä, joka ilmoitetaan ko. opetuspäivän jälkeen Itsissä.
*** Opintojakson pedagogiikka perustuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun ja vuorovaikutukseen lähiopetuksessa. Tietopohjan ymmärtäminen edellyttää teemojen konkretisointia käytäntöön. Tämä konkretisointi toteutuu opetuksessa opettajan ja opiskelijoiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa. ***
Ennakkotehtävien palautus ennen ko. teeman opetusta.
Kaikkien opintojakson tehtävien (poissaolon korvaavat tehtävät ja ennakkotehtävät) viimeinen palautuspäivä on 3.3.2025. Tehtäviä ei oteta myöhemmin vastaan, opiskelija suorittaa opintojakson kevät 2026 toteutuksessa.
Oppimistehtävän palautus 3.3.2025, 7.4.2025 tai 1.9.2025.
Lähiopetus ja ennakkotehtävät hyv / hyl
Oppimistehtävä T1-K5 / täyd.
Hylätty (0)
Arviointikriteerit kuvattu tehtäväksiannossa.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.