Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon perhetyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA71-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 24.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
24.02.2025 - 14.04.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 56 - 65
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Niina Vuoristo
- Noora Kumpulainen
- Laura Närvi
- Susanna Virta
- Ryhmät
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
- Opintojakso
- TH00CA71
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 36 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 03.03.2025 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon perhetyö TH00CA71-3002 |
EDU_2025_2026
Oppimistila avo byod
|
Ma 10.03.2025 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon perhetyö TH00CA71-3002 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
ICT_C2025 Kieliluokka |
Ma 17.03.2025 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon perhetyö TH00CA71-3002 |
EDU_2025_2026
Oppimistila avo byod
|
Ma 24.03.2025 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon perhetyö TH00CA71-3002 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Ma 31.03.2025 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon perhetyö TH00CA71-3002 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Ma 07.04.2025 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon perhetyö TH00CA71-3002 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
EDU_3075 Marjukka (16 hlö) EDU_3025 Ryhmätyö (16 hlö) |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Jakson vastuuopettaja Niina Vuoristo
Opetuspäivä maanantai klo 10.15 - 16.00
3.3.2025 Mentalisaatioteoria / LN
10.3.2025 Lapset puheeksi -keskustelu / LN, SV
17.3.2025 Perheen tilanteen arviointi ja avohuollon perhetyö / SV
24.3.2025 Lapset puheeksi neuvonpito / LN
31.3.2025 Sijaishuollon perhetyö, vanhempien tukeminen ja vertaisryhmätoiminta / LN ja NK
klo 9 -11.30 Laura: Sijaishuollon perhetyö ja vertaisryhmätoiminta
klo 12.30 -15 Noora: Vanhempien tukeminen
7.4.2025 Lapset puheeksi keskustelun purku ja portfolion purku kolmessa ryhmässä (3 tilaa koko päiväksi) / LN, SV, NK, NV
Tavoitteet
• ymmärrät perhetyön käsitteen ja työskentelyn erilaiset orientaatiot
• osaat tukea lapsen ja nuoren vanhempia
• osaat systeemisen työskentelyotteen lastensuojelutyössä
• osaat käyttää erilaisia työskentelymenetelmiä ja työvälineitä työn tukena
Sisältö
• perheen tilanteen arviointi
• sijoitettujen lasten vanhempien tukeminen ja vertaisryhmätoiminta
• perhetyö avo- ja sijaishuollossa
• Lapset puheeksi -keskustelu
• mentalisaatioteoria
Opetusmenetelmät
Luento-optetus
Itsenäiset tehtävät
Portfolio
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luento-opetus perustuu ennakkotehtävien tekemiseen etukäteen ja luennolle tullaan valmistautuneena.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävät ja lähiopetus 1 op
Portfolion työstäminen 1 op
Lapset puheeksi -koulutus 3 op
Itsenäiset tehtävät täyd. / hyv. Palautus ennen ko. teeman lähiopetusta.
Lähiopetus 100% läsnäolo, 50% voi korvata korvaavalla tehtävällä täyd. / hyv. Poissaolon korvaavan tehtävän palautus viimeistään 14.4.2025.
Tehtäviä ei oteta vastaan 14.4.2025 jälkeen, opiskelija ilmoittautuu seuraavalle toteutukselle.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opetukseen osallistuminen vähintään 50%: hyv. / hyl
Ennakkotehtävät / posisaolon korvaavat tehtävät, palautus 14.4: hyv. / hyl
Portfolio hyl / T1-K5
Portfolio tehtävän palautusajankohdat: Ensimmäinen palautus 14.4.2025, toinen palautusajankohta 18.8.2025. Täydennetyt portfoliot tulee palauttaa viimeistään 22.9.2025.
Seuraava palautus seuraavan toteutuksen palautusajankohdat.
Opintojakson arvosana määräytyy portfolion arvosanan mukaisesti. Arviointikriteerit kuvattu portfoliotehtävän ohjeistuksessa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei palauta tehtäviä määräaikaan mennessä.
Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen vähintään 50%.
Opiskelija ei suorita arviointikohteita vähintään T1 tasolla.
- ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Suomeksi
- Opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tunnistaa lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tunnistaa sen vahvistamisen tarpeen omassa työssään
• opiskelija tunnistaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee jonkin verran perheiden palveluita
• opiskelija osaa luetella perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
- opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tietää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tietää periaatteita, joilla voi vahvistaa sitä omassa työssään
• opiskelija kuvaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tunnetee perheiden palveluita
• tietää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Englanniksi
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
- opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija ymmärrtää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaa soveltaa erilaisia menetelmiä, joilla vuorovaikutusta voidaan vahvistaa.
• opiskelija osaa kuvata lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee perheiden palveluja laajasti ja osaa ohjata vanhempia tarvittaviin palveluihin
• opiskelija osaa käyttää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.