Skip to main content

Family Work in Child Protection Community Care and Foster Care (5 cr)

Code: TH00CA71-3002

General information


Enrollment
02.12.2024 - 24.02.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
24.02.2025 - 14.04.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
56 - 65
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Niina Vuoristo
Noora Kumpulainen
Laura Närvi
Susanna Virta
Course
TH00CA71

Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 36 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 03.03.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon perhetyö TH00CA71-3002
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
Mon 10.03.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon perhetyö TH00CA71-3002
ICT_C2032 Teoriatila muunto
ICT_C2025 Kieliluokka
Mon 17.03.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon perhetyö TH00CA71-3002
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
Mon 24.03.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon perhetyö TH00CA71-3002
ICT_B1041_Omega OMEGA
Mon 31.03.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon perhetyö TH00CA71-3002
ICT_B1041_Omega OMEGA
Mon 07.04.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon perhetyö TH00CA71-3002
ICT_C2032 Teoriatila muunto
EDU_3075 Marjukka (16 hlö)
EDU_3025 Ryhmätyö (16 hlö)
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Jakson vastuuopettaja Niina Vuoristo

Opetuspäivä maanantai klo 10.15 - 16.00
3.3.2025 Mentalisaatioteoria / LN
10.3.2025 Lapset puheeksi -keskustelu / LN, SV
17.3.2025 Perheen tilanteen arviointi ja avohuollon perhetyö / SV
24.3.2025 Lapset puheeksi neuvonpito / LN
31.3.2025 Sijaishuollon perhetyö, vanhempien tukeminen ja vertaisryhmätoiminta / LN ja NK
klo 9 -11.30 Laura: Sijaishuollon perhetyö ja vertaisryhmätoiminta
klo 12.30 -15 Noora: Vanhempien tukeminen
7.4.2025 Lapset puheeksi keskustelun purku ja portfolion purku kolmessa ryhmässä (3 tilaa koko päiväksi) / LN, SV, NK, NV

Objective

• you understand the concept of and different work orientations related to family work
• you know how to support a child’s or young person’s parents
• you are able to apply a systemic approach to work in child protection
• you know how to use different working methods and tools to support your work

Content

• assessment of family situations
• supporting and providing peer support group activities for the parents of children in foster care
• family work in community and foster care
• the Let’s talk about children discussion
• mentalisation theory

Teaching methods

Luento-optetus
Itsenäiset tehtävät
Portfolio

Pedagogic approaches and sustainable development

Luento-opetus perustuu ennakkotehtävien tekemiseen etukäteen ja luennolle tullaan valmistautuneena.

Student workload

Ennakkotehtävät ja lähiopetus 1 op
Portfolion työstäminen 1 op
Lapset puheeksi -koulutus 3 op

Itsenäiset tehtävät täyd. / hyv. Palautus ennen ko. teeman lähiopetusta.
Lähiopetus 100% läsnäolo, 50% voi korvata korvaavalla tehtävällä täyd. / hyv. Poissaolon korvaavan tehtävän palautus viimeistään 14.4.2025.
Tehtäviä ei oteta vastaan 14.4.2025 jälkeen, opiskelija ilmoittautuu seuraavalle toteutukselle.

Evaluation methods and criteria

Opetukseen osallistuminen vähintään 50%: hyv. / hyl
Ennakkotehtävät / posisaolon korvaavat tehtävät, palautus 14.4: hyv. / hyl
Portfolio hyl / T1-K5

Portfolio tehtävän palautusajankohdat: Ensimmäinen palautus 14.4.2025, toinen palautusajankohta 18.8.2025. Täydennetyt portfoliot tulee palauttaa viimeistään 22.9.2025.
Seuraava palautus seuraavan toteutuksen palautusajankohdat.

Opintojakson arvosana määräytyy portfolion arvosanan mukaisesti. Arviointikriteerit kuvattu portfoliotehtävän ohjeistuksessa.

Failed (0)

Opiskelija ei palauta tehtäviä määräaikaan mennessä.
Opiskelija ei osallistu lähiopetukseen vähintään 50%.
Opiskelija ei suorita arviointikohteita vähintään T1 tasolla.
- ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Suomeksi
- Opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tunnistaa lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tunnistaa sen vahvistamisen tarpeen omassa työssään
• opiskelija tunnistaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee jonkin verran perheiden palveluita
• opiskelija osaa luetella perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä

Assessment criteria, good (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Suomeksi
- opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tietää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tietää periaatteita, joilla voi vahvistaa sitä omassa työssään
• opiskelija kuvaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tunnetee perheiden palveluita
• tietää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Englanniksi

Assessment criteria, excellent (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Suomeksi
- opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija ymmärrtää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaa soveltaa erilaisia menetelmiä, joilla vuorovaikutusta voidaan vahvistaa.
• opiskelija osaa kuvata lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee perheiden palveluja laajasti ja osaa ohjata vanhempia tarvittaviin palveluihin
• opiskelija osaa käyttää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä

Qualifications

Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.

Go back to top of page