Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA43-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 17.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
26 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Laura Närvi
- Susanna Virta
Ryhmät
-
PSOSS22ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22
Tavoitteet
• tunnistat kansainvälisen muuttoliikkeen, pakolaisuuden ja siirtolaisuuden taustalla olevia yhteiskunnallisia, ekologisia ja kulttuurisia tekijöitä
• osaat reflektoida omia arvojasi, asenteitasi ja ennakkoluulojasi
• kykenet yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
• osaat edistää ihmisten yhdenvertaista kohtelua ja toimia rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi
• osaat tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta
• ymmärrät sukupuolen moninaisuutta ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen
Sisältö
• kulttuurin käsite, sen tasot ja ulottuvuudet
• kulttuurinen kompetenssi ja monikulttuurinen ohjausosaaminen
• globaali vastuu ja ihmisoikeudet
• suomalaisen maahanmuuttopolitiikan linjaukset, turvapaikkaprosessi ja kotoutumista tukeva palvelujärjestelmä
• maahanmuuttoon, syrjintään ja tasa-arvoon liittyvä lainsäädäntö
Sisällön jaksotus
Opetus torstaisin, viikot 3-9
16.1. kello 9.30 -15Jakson aloitus ja tehtävät. Peruskäsitteet maahanmuutosta. (LN)
23.1. kello 9.30 -15 Maahanmuuttopolitiikan linjaukset, turvapaikkaprosessi ja kotoutumista tukeva palvelujärjestelmä (LN)
30.1. Kello 9-14 Kulttuurinen kompetenssi ja monikulttuurinen ohjausosaaminen (SV)
6.2. Kello 9-14 Sukupuolen moninaisuus ja sukupuolisensitiivinen työote. (SV)
13.2. Kello 9.30 -11.30 Tentti
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää 100 % läsnäoloa opetuksessa, josta 50 % tulee osallistua opetukseen ja 50 % voi tehdä korvaavana tehtävänä. Opetuksesta poissaolon korvaavana tehtävänä opiskelija kirjoittaa reflektiivisen esseen ko. opetuksen aiheesta esseemuodossa.
Ennakkotehtävät ja poissaolon korvaavat tehtävät tulee palauttaa kaksi viikkoa jakson viimeisen lähiopetuskerran jälkeen. Tämän jälkeen korvaavia tehtäviä ei oteta vastaan. Poissaolo korvataan osallistumalla kevät 2025 toteutuksen vastaavaan opetukseen.
Arviointiasteikko
H-5