Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurinen moninaisuus ja kotoutumisen tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA43-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 17.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

26 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Laura Närvi
  • Susanna Virta

Ryhmät

  • PSOSS22EN
    Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22

Tavoitteet

• tunnistat kansainvälisen muuttoliikkeen, pakolaisuuden ja siirtolaisuuden taustalla olevia yhteiskunnallisia, ekologisia ja kulttuurisia tekijöitä
• osaat reflektoida omia arvojasi, asenteitasi ja ennakkoluulojasi
• kykenet yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
• osaat edistää ihmisten yhdenvertaista kohtelua ja toimia rasismin ja syrjinnän vähentämiseksi
• osaat tukea maahan muuttaneiden yksilöiden, perheiden ja ryhmien kotoutumista ja toimijuutta
• ymmärrät sukupuolen moninaisuutta ja sukupuolisensitiivisen työotteen merkityksen

Sisältö

• kulttuurin käsite, sen tasot ja ulottuvuudet
• kulttuurinen kompetenssi ja monikulttuurinen ohjausosaaminen
• globaali vastuu ja ihmisoikeudet
• suomalaisen maahanmuuttopolitiikan linjaukset, turvapaikkaprosessi ja kotoutumista tukeva palvelujärjestelmä
• maahanmuuttoon, syrjintään ja tasa-arvoon liittyvä lainsäädäntö

Sisällön jaksotus

Opetus torstaisin, viikot 3-9

16.1. kello 9.30 -15Jakson aloitus ja tehtävät. Peruskäsitteet maahanmuutosta. (LN)
23.1. kello 9.30 -15 Maahanmuuttopolitiikan linjaukset, turvapaikkaprosessi ja kotoutumista tukeva palvelujärjestelmä (LN)
30.1. Kello 9-14 Kulttuurinen kompetenssi ja monikulttuurinen ohjausosaaminen (SV)
6.2. Kello 9-14 Sukupuolen moninaisuus ja sukupuolisensitiivinen työote. (SV)
13.2. Kello 9.30 -11.30 Tentti

Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttää 100 % läsnäoloa opetuksessa, josta 50 % tulee osallistua opetukseen ja 50 % voi tehdä korvaavana tehtävänä. Opetuksesta poissaolon korvaavana tehtävänä opiskelija kirjoittaa reflektiivisen esseen ko. opetuksen aiheesta esseemuodossa.

Ennakkotehtävät ja poissaolon korvaavat tehtävät tulee palauttaa kaksi viikkoa jakson viimeisen lähiopetuskerran jälkeen. Tämän jälkeen korvaavia tehtäviä ei oteta vastaan. Poissaolo korvataan osallistumalla kevät 2025 toteutuksen vastaavaan opetukseen.

Arviointiasteikko

H-5