Koulu kohtaamispaikkana (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA76-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 16.01.2025
Ajoitus
16.01.2025 - 06.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
26 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
- 16.01.2025 13:00 - 16:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3004
- 23.01.2025 13:00 - 16:30, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3004
- 30.01.2025 10:00 - 16:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3004
- 06.02.2025 12:00 - 16:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3004
- 13.02.2025 12:00 - 16:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3004
- 05.03.2025 16:00 - 18:00, Uusintatentti / Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3004
Tavoitteet
• tiedät koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet
• tunnistat lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
• osaat ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat sosionomin roolin osana koulun moniammatillista työskentelyä
Sisältö
• oppilas- ja opiskelijahuoltotyö
• kouluja ja oppilaitoksia ohjaavat säädökset ja lait
• koulukuraattorin työnkuva peruskoulussa ja toisella asteella
• oppimisen ongelmat ja niissä tukeminen
• koulukiusaaminen ilmiönä
Opetusmenetelmät
Opetus (lähi- ja verkko)
Itsenäiset oppimistehtävät
Ryhmätentti kirjallisuuden pohjalta + reflektio ryhmän toiminnasta
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
13.2.2025 Tentti 9-12
Uusintatentti 5.3.2025 klo 16-18
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Itsenäinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäiset tehtävät 2 op
Luennot 1 op
Tentti 2 op
Sisällön jaksotus
Opetus torstaisin, viikot 3-15
Lisäksi mahdollisesti NEPSY päivä muuna ajankohtana, tarkentuu myöhemmin.
Huom! Muutokset mahdollisia.
************************************************************************************
16.1.2025 Klo 13-16.00
Jakson aloitus ja tehtävät sekä ryhmiin jako
Kuraattorityö, yksilöllinen ja yhteisöllinen opiskeluhuolto (KP).
23.1.2025
Klo 13-16.30 Motivaatio, sisäiset ja ulkoiset tavoitteet nuorten kanssa työskennellessä (KP)
30.1.2025
Klo 10-12.15 Koululainsäädäntö ja moniammatillinen yhteistyö koulussa (KP)
13-15.30 Tutkimustietoa koulumaailman käytännöistä ja kouluhyvinvoinnin edistämisestä Suomessa ja muualla maailmassa (KP)
6.2. 2025
Klo 12-16 Hevarikoulutus /Tuija Nissinen, Jonna Rautavirta (HR) ZOOMISSA
https://turkuamk.zoom.us/j/63621977804
13.2.2025 Klo 12.30-16 Ryhmätentti ja reflektio kurssista (HR)
5.3.2025 16-18 Uusintatentti yksilötenttinä (HR)
Itsenäiset tehtävät 2 op
Luento-opetus 1 op
Tentti 2 op
Tenttikirjat:
Junttila, N. 2015. Kavereita NOLLA. Lasten ja nuorten yksinäisyys. Helsinki: Tammi
Keltikangas-Järvinen, L. & Mullola, S. 2015. Maailman paras koulu? (e-kirja)
Muuta opetusmateriaalia:
Matilainen, M. 2023. Neurokirjon oppilas. Opettajan ja ohjaajan työkalupakki. Keuruu: PS-kustannus.
Salmela-Aro., K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.
Turkka, H. & Saarholm, J. 2021. Lasten ja nuorten konfliktit. Keuruu: PS-kustannus.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi asteikolla hyl-K5
Hylätty (0)
•et tiedä koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavia säädöksiä tai oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet
•et tunnista lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
•et tunnista sosionomin roolia osana koulun moniammatillista työskentelyä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• tiedät koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet pääpiirteittäin
• tunnistat jonkin verran lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
• osaat periaatteen tasolla ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat jonkin verran sosionomin roolia osana koulun moniammatillista työskentelyä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• tiedät koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet
• tunnistat lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita hyvin
• osaat ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat sosionomin roolin osana koulun moniammatillista työskentelyä monipuolisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• tiedät ja osaat soveltaa koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädöksiä sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteita
• tunnistat monipuolisesti ja osaat soveltaa työssä lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
• osaat monipuolisesti suunnitella ja ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat hyvin sosionomin roolin osana koulun moniammatillista työskentelyä
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.