Siirry suoraan sisältöön

Koulu kohtaamispaikkana (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA76-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 16.01.2025

Ajoitus

16.01.2025 - 06.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

26 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Heidi Ristseppä
  • Kaija Penttala

Ryhmät

  • PSOSTS23
    Sosionomi (AMK), Turku, S23
  • PSOSTK23
    Sosionomi (AMK), Turku, K23
  • 16.01.2025 13:00 - 16:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3004
  • 23.01.2025 13:00 - 16:30, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3004
  • 30.01.2025 10:00 - 16:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3004
  • 06.02.2025 12:00 - 16:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3004
  • 13.02.2025 12:00 - 16:00, Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3004
  • 05.03.2025 16:00 - 18:00, Uusintatentti / Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3004

Tavoitteet

• tiedät koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet
• tunnistat lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
• osaat ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat sosionomin roolin osana koulun moniammatillista työskentelyä

Sisältö

• oppilas- ja opiskelijahuoltotyö
• kouluja ja oppilaitoksia ohjaavat säädökset ja lait
• koulukuraattorin työnkuva peruskoulussa ja toisella asteella
• oppimisen ongelmat ja niissä tukeminen
• koulukiusaaminen ilmiönä

Opetusmenetelmät

Opetus (lähi- ja verkko)
Itsenäiset oppimistehtävät
Ryhmätentti kirjallisuuden pohjalta + reflektio ryhmän toiminnasta

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

13.2.2025 Tentti 9-12
Uusintatentti 5.3.2025 klo 16-18

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Yhteistoiminnallinen oppiminen
Itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäiset tehtävät 2 op
Luennot 1 op
Tentti 2 op

Sisällön jaksotus

Opetus torstaisin, viikot 3-15
Lisäksi mahdollisesti NEPSY päivä muuna ajankohtana, tarkentuu myöhemmin.

Huom! Muutokset mahdollisia.
************************************************************************************
16.1.2025 Klo 13-16.00
Jakson aloitus ja tehtävät sekä ryhmiin jako
Kuraattorityö, yksilöllinen ja yhteisöllinen opiskeluhuolto (KP).

23.1.2025
Klo 13-16.30 Motivaatio, sisäiset ja ulkoiset tavoitteet nuorten kanssa työskennellessä (KP)

30.1.2025
Klo 10-12.15 Koululainsäädäntö ja moniammatillinen yhteistyö koulussa (KP)
13-15.30 Tutkimustietoa koulumaailman käytännöistä ja kouluhyvinvoinnin edistämisestä Suomessa ja muualla maailmassa (KP)

6.2. 2025
Klo 12-16 Hevarikoulutus /Tuija Nissinen, Jonna Rautavirta (HR) ZOOMISSA
https://turkuamk.zoom.us/j/63621977804

13.2.2025 Klo 12.30-16 Ryhmätentti ja reflektio kurssista (HR)

5.3.2025 16-18 Uusintatentti yksilötenttinä (HR)

Itsenäiset tehtävät 2 op
Luento-opetus 1 op
Tentti 2 op

Tenttikirjat:
Junttila, N. 2015. Kavereita NOLLA. Lasten ja nuorten yksinäisyys. Helsinki: Tammi

Keltikangas-Järvinen, L. & Mullola, S. 2015. Maailman paras koulu? (e-kirja)

Muuta opetusmateriaalia:

Matilainen, M. 2023. Neurokirjon oppilas. Opettajan ja ohjaajan työkalupakki. Keuruu: PS-kustannus.

Salmela-Aro., K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.

Turkka, H. & Saarholm, J. 2021. Lasten ja nuorten konfliktit. Keuruu: PS-kustannus.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi asteikolla hyl-K5

Hylätty (0)

•et tiedä koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavia säädöksiä tai oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet
•et tunnista lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
•et tunnista sosionomin roolia osana koulun moniammatillista työskentelyä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• tiedät koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet pääpiirteittäin
• tunnistat jonkin verran lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
• osaat periaatteen tasolla ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat jonkin verran sosionomin roolia osana koulun moniammatillista työskentelyä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• tiedät koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet
• tunnistat lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita hyvin
• osaat ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat sosionomin roolin osana koulun moniammatillista työskentelyä monipuolisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• tiedät ja osaat soveltaa koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädöksiä sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteita
• tunnistat monipuolisesti ja osaat soveltaa työssä lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
• osaat monipuolisesti suunnitella ja ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat hyvin sosionomin roolin osana koulun moniammatillista työskentelyä

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.