Skip to main content

School as a Meeting Place (5 cr)

Code: TH00CA76-3004

General information


Enrollment
02.12.2024 - 16.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
16.01.2025 - 06.03.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
36 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Heidi Ristseppä
Kaija Penttala
Course
TH00CA76

Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 22 h 30 min.

Time Topic Location
Thu 16.01.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3004
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Thu 23.01.2025 time 13:00 - 16:30
(3 h 30 min)
Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3004
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Thu 30.01.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3004
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Thu 06.02.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3004
Zoom
Thu 13.02.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3004
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Wed 05.03.2025 time 16:00 - 18:00
(2 h 0 min)
Uusintatentti / Koulu kohtaamispaikkana TH00CA76-3004
Etä
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opetus torstaisin, viikot 3-15
Lisäksi mahdollisesti NEPSY päivä muuna ajankohtana, tarkentuu myöhemmin.

Huom! Muutokset mahdollisia.
************************************************************************************
16.1.2025 Klo 13-16.00
Jakson aloitus ja tehtävät sekä ryhmiin jako
Kuraattorityö, yksilöllinen ja yhteisöllinen opiskeluhuolto (KP).

23.1.2025
Klo 13-16.30 Motivaatio, sisäiset ja ulkoiset tavoitteet nuorten kanssa työskennellessä (KP)

30.1.2025
Klo 10-12.15 Koululainsäädäntö ja moniammatillinen yhteistyö koulussa (KP)
13-15.30 Tutkimustietoa koulumaailman käytännöistä ja kouluhyvinvoinnin edistämisestä Suomessa ja muualla maailmassa (KP)

6.2. 2025
Klo 12-16 Hevarikoulutus /Tuija Nissinen, Jonna Rautavirta (HR) ZOOMISSA
https://turkuamk.zoom.us/j/63621977804

13.2.2025 Klo 12.30-16 Ryhmätentti ja reflektio kurssista (HR)

5.3.2025 16-18 Uusintatentti yksilötenttinä (HR) Ilmoittautumiset 2 vko ennen Heidille s-postilla.

Toinen uusintatentti ke 2.4 klo 16-17.30 itsissä. Ilmoitaudu Heidille 2 vko ennen s-postilla.

Itsenäiset tehtävät 2 op
Luento-opetus 1 op
Tentti 2 op

Tenttikirjat:
Junttila, N. 2015. Kavereita NOLLA. Lasten ja nuorten yksinäisyys. Helsinki: Tammi

Keltikangas-Järvinen, L. & Mullola, S. 2015. Maailman paras koulu? (e-kirja)

Muuta opetusmateriaalia:

Matilainen, M. 2023. Neurokirjon oppilas. Opettajan ja ohjaajan työkalupakki. Keuruu: PS-kustannus.

Salmela-Aro., K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.

Turkka, H. & Saarholm, J. 2021. Lasten ja nuorten konfliktit. Keuruu: PS-kustannus.

Objective

• you are familiar with the legislation that governs schools, as well as with the principles of pupil and student welfare
• you identify phases and challenges related to children’s and young people’s learning
• you know how to guide pupils to different services and offer low-threshold support in a school environment
• you know your role as a Bachelor of Social Services in the multi-professional teams in schools

Content

• pupil and student welfare
• the legislation that governs schools
• school social workers’ role and tasks in comprehensive and upper secondary schools
• learning difficulties and supporting pupils or students with learning difficulties
• school bullying as a phenomenon

Teaching methods

Opetus (lähi- ja verkko)
Itsenäiset oppimistehtävät
Ryhmätentti kirjallisuuden pohjalta + reflektio ryhmän toiminnasta

Exam schedules

13.2.2025 Tentti 12.30-16
Uusintatentti 5.3.2025 klo 16-18

Pedagogic approaches and sustainable development

Yhteistoiminnallinen oppiminen
Itsenäinen työskentely

Student workload

Itsenäiset tehtävät 2 op
Luennot 1 op
Tentti 2 op

Evaluation methods and criteria

Arviointi asteikolla hyl-K5

Failed (0)

•et tiedä koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavia säädöksiä tai oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet
•et tunnista lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
•et tunnista sosionomin roolia osana koulun moniammatillista työskentelyä

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

• tiedät koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet pääpiirteittäin
• tunnistat jonkin verran lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
• osaat periaatteen tasolla ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat jonkin verran sosionomin roolia osana koulun moniammatillista työskentelyä

Assessment criteria, good (3-4)

• tiedät koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet
• tunnistat lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita hyvin
• osaat ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat sosionomin roolin osana koulun moniammatillista työskentelyä monipuolisesti

Assessment criteria, excellent (5)

• tiedät ja osaat soveltaa koulun ja oppilaitosten toimintaa ohjaavat säädöksiä sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteita
• tunnistat monipuolisesti ja osaat soveltaa työssä lasten ja nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja haasteita
• osaat monipuolisesti suunnitella ja ohjata koulu- ja oppilaitosympäristössä oppilaita erilaisten palveluiden piiriin ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä
• tunnistat hyvin sosionomin roolin osana koulun moniammatillista työskentelyä

Qualifications

Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.

Go back to top of page