Siirry suoraan sisältöön

Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA77-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 06.03.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Heidi Ristseppä
Kaija Penttala
Ryhmät
PSOSTK23
Sosionomi (AMK), Turku, K23
PSOSTS23
Sosionomi (AMK), Turku, S23
Opintojakso
TH00CA77

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 06.03.2025 klo 09:00 - 15:00
(6 t 0 min)
Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3004
Etä
To 13.03.2025 klo 10:00 - 15:00
(5 t 0 min)
Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3004
LEM_A312 Teoriatila
To 20.03.2025 klo 10:00 - 15:00
(5 t 0 min)
Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3004
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
ICT_B1041_Omega OMEGA
To 27.03.2025 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3004
LEM_A308 Teoriatila
LEM_A317 Teoriatila
To 03.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3004
LEM_B143 Teoriatila muunto
To 10.04.2025 klo 09:00 - 14:00
(5 t 0 min)
Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3004
Tsyk
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Lähiopetus torstaisin, viikot 3-15

***********************************************************************************************
6.3.2025. klo 9.00-15.00 (HR)/ zoom https://turkuamk.zoom.us/j/63621977804
Jakson aloitus;
9-11.30 Jakson aloitus /HR
12.30-15 Turun lukioiden tuutorkoulutusprojektin valmistelu, mukana opinto-ohjaajat Seija Simola ja Marianne Laulumaa /TSYK

***********************************************************************************************
13.3.2025.

klo 10.00-12.30 Minäkäsitys, identiteetti ja vahvuusperustainen työote (KP)
13.15 -15.00 Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta (KP)
***********************************************************************************************
20.3. klo 10-15 Turun lukioiden projektin ohjaussuunnitelmien valmistelu, toiminnalliset kokeilut ja niiden yhteinen arviointi, käsittely
(HR)
***********************************************************************************************
27.3. klo 10.00-16.00 (HR, KP)
Tuutorkoulutus seuraavan syksyn tuleville tuutoreille suunnittelupäivä. Suunnittelupäivä oman parin/ryhmän kanssa. Suunnittelua omassa tilassa, opettajilta ajat varattavissa ohjaukseen.

***************************************************************************************
3.4. klo 10-15
Klo 10-12 Projektien esittelyt ja vertaisreflektio tiimien kesken (HR)
Klo 12-13 Lounas
Klo 13-15 Kirjapiirit oppimistiimeissä.
*********************************************************************************************
10.4. klo 8-15 projektin toteutus TSYKissä (KP, opot kouluista)
*********************************************************************************************

Projektien esittelyt videoitse, palautus 17.4. mennessä.
Muutokset mahdollisia.

suunnitelma valmis 20.3 mennessä ja lopullinen raportti 17.4, viikko toteutuksen jälkeen.

Tavoitteet

• tiedät, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä

Sisältö

• kouluikäisten ja opiskelijoiden hyvinvointi
• nuorten mielenterveys- ja kriisityö
• minäkuva ja käsitys itsestä oppijana ja ihmisenä
• toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi koulussa tai oppilaitoksessa

Oppimateriaalit

Norrena, J. 2019. Oman oppimisen kapteeni. Keuruu: PS-kustannus.
Ojanen, M. 2011. Minä ja muut - itsetuntemuksen kirja. Helsinki: Kirjapaja.
Ratner, H., & Yusuf, D. 2021. Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta. Keuruu: Lyhytterapiainstituutti Oy (suomennos).
Salmela-Aro. K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.

Opetusmenetelmät

luento-opetus 1 op
raportin kirjoittaminen 2 op
ryhmätyö ja sen toteutus 2 op

Kansainvälisyys

luento-opetus 1 op
raportin kirjoittaminen 2 op
ryhmätyö ja sen toteutus 2 op

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Siirry alkuun