Siirry suoraan sisältöön

Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA77-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 06.03.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

26 - 35

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Heidi Ristseppä
  • Kaija Penttala

Ryhmät

  • PSOSTS23
    Sosionomi (AMK), Turku, S23
  • PSOSTK23
    Sosionomi (AMK), Turku, K23
  • 06.03.2025 09:00 - 15:00, Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3004
  • 13.03.2025 10:00 - 15:00, Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3004
  • 20.03.2025 10:00 - 15:00, Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3004
  • 27.03.2025 10:00 - 16:00, Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3004
  • 03.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3004
  • 10.04.2025 09:00 - 14:00, Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3004

Tavoitteet

• tiedät, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä

Sisältö

• kouluikäisten ja opiskelijoiden hyvinvointi
• nuorten mielenterveys- ja kriisityö
• minäkuva ja käsitys itsestä oppijana ja ihmisenä
• toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi koulussa tai oppilaitoksessa

Oppimateriaalit

Norrena, J. 2019. Oman oppimisen kapteeni. Keuruu: PS-kustannus.
Ojanen, M. 2011. Minä ja muut - itsetuntemuksen kirja. Helsinki: Kirjapaja.
Ratner, H., & Yusuf, D. 2021. Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta. Keuruu: Lyhytterapiainstituutti Oy (suomennos).
Salmela-Aro. K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.

Opetusmenetelmät

luento-opetus 1 op
raportin kirjoittaminen 2 op
ryhmätyö ja sen toteutus 2 op

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

luento-opetus 1 op
raportin kirjoittaminen 2 op
ryhmätyö ja sen toteutus 2 op

Sisällön jaksotus

Lähiopetus torstaisin, viikot 3-15

***********************************************************************************************
6.3.2025. klo 9.00-15.00 (HR)/ zoom
Jakson aloitus;
9-11.30 Justyna Siemionow, Associate Professor
12.30-15 projektin valmistelu, mukana opinto-ohjaajat Heidi Autero ja Mia Wikström /Kerttulin lukio

***********************************************************************************************
13.3.2025.

klo 10.00-12.30 Minäkäsitys, identiteetti ja vahvuusperustainen työote (KP)
13.15 -15.00 Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta (KP)
***********************************************************************************************
20.3. klo 10-15 Kerttuliprojektin ohjaussuunnitelmien valmistelu, toiminnalliset kokeilut ja niiden yhteinen arviointi, käsittely
(HR)
***********************************************************************************************
27.3. klo 10.00-16.00 (HR, KP)
Tuutorkoulutus seuraavan syksyn tuleville tuutoreille suunnittelupäivä. Suunnittelupäivä oman parin/ryhmän kanssa. Suunnittelua omassa tilassa, opettajilta ajat varattavissa ohjaukseen.

***************************************************************************************
3.4. klo 9-15
Klo 10-12 Projektien esittelyt ja vertaisreflektio tiimien kesken (HR)
Klo 12-13 Lounas
Klo 13-15 Kirjapiirit oppimistiimeissä.
*********************************************************************************************
10.4. klo 9-15 projektin toteutus TSYKissä (KP, opot kouluista)
*********************************************************************************************

projektien esittelyt videoitse, palautus 17.4. mennessä.
Muutokset mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakso arvioidaan projektiraportin numeron perusteella mutta hyvin tehty minä -tehtävä saattaa korottaa arvosanaa yhdellä numerolla.

Hylätty (0)

• et tiedä, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• sinulle on epäselvää, miten tukea lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

• tiedät, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

• tiedät monipuolisesti, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä käytännössä ja soveltaen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

• tiedät laaja-alaisesti, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet ja miten niihin voi käytännön työssä puuttua.
• opit laaja-alaisesti, itseohjautuvasti ja soveltaen tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.