Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA77-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 06.03.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
56 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
Ryhmät
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
Tavoitteet
• tiedät, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
Sisältö
• kouluikäisten ja opiskelijoiden hyvinvointi
• nuorten mielenterveys- ja kriisityö
• minäkuva ja käsitys itsestä oppijana ja ihmisenä
• toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi koulussa tai oppilaitoksessa
Oppimateriaalit
Norrena, J. 2019. Oman oppimisen kapteeni. Keuruu: PS-kustannus.
Ojanen, M. 2011. Minä ja muut - itsetuntemuksen kirja. Helsinki: Kirjapaja.
Ratner, H., & Yusuf, D. 2021. Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta. Keuruu: Lyhytterapiainstituutti Oy (suomennos).
Salmela-Aro. K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.
Opetusmenetelmät
luento-opetus 1 op
raportin kirjoittaminen 2 op
ryhmätyö ja sen toteutus 2 op
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
luento-opetus 1 op
raportin kirjoittaminen 2 op
ryhmätyö ja sen toteutus 2 op
Sisällön jaksotus
Lähiopetus torstaisin, viikot 3-15
***********************************************************************************************
6.3.2025. klo 9.00-15.00 (HR)
Jakson aloitus;
9-11.30 Justyna Siemionow, Associate Professor
12.30-15 projektin valmistelu, mukana opinto-ohjaajat Heidi Autero ja Mia Wikström /Kerttulin lukio
***********************************************************************************************
13.3.2025.
klo 10.00-12.30 Minäkäsitys, identiteetti ja vahvuusperustainen työote (KP)
13.15 -15.00 Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta (KP)
***********************************************************************************************
20.3. klo 9-14 Kerttuliprojektin ohjaussuunnitelmien valmistelu, toiminnalliset kokeilut ja niiden yhteinen arviointi, käsittely
(HR)
***********************************************************************************************
27.3. klo 9.00-15.00 (HR, KP)
Tuutorkoulutus seuraavan syksyn tuleville tuutoreille suunnittelupäivä. Suunnittelupäivä oman parin/ryhmän kanssa. Suunnittelua omassa tilassa, opettajilta ajat varattavissa ohjaukseen.
***************************************************************************************
3.4. klo 9-15
Klo 10-12 Projektien esittelyt ja vertaisreflektio tiimien kesken (HR)
Klo 12-13 Lounas
Klo 13-15 Kirjapiirit oppimistiimeissä.
*********************************************************************************************
10.4. klo 9-15 projektin toteutus TSYKissä (KP, opot kouluista)
*********************************************************************************************
projektien esittelyt videoitse, palautus 17.4. mennessä.
Muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakso arvioidaan projektiraportin numeron perusteella mutta hyvin tehty minä -tehtävä saattaa korottaa arvosanaa yhdellä numerolla.
Hylätty (0)
• et tiedä, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• sinulle on epäselvää, miten tukea lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• tiedät, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• tiedät monipuolisesti, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä käytännössä ja soveltaen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• tiedät laaja-alaisesti, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet ja miten niihin voi käytännön työssä puuttua.
• opit laaja-alaisesti, itseohjautuvasti ja soveltaen tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.