Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA77-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 02.12.2024 - 06.03.2025
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.01.2025 - 31.07.2025
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Lähiosuus
 - 4 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 1 op
 
- Toteutustapa
 - Monimuoto-opetus
 
- Yksikkö
 - Terveys ja hyvinvointi
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 36 - 45
 
- Koulutus
 - Sosionomikoulutus
 
- Opettajat
 - Heidi Ristseppä
 - Kaija Penttala
 
- Ryhmät
 - 
                        PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
 - 
                        PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
 
- Opintojakso
 - TH00CA77
 
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 35 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| 
                    To 06.03.2025  klo 09:00 - 15:00  (6 t 0 min)  | 
                
                                Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3004  | 
                
                                
                                                                                    Etä
                                    
                                 | 
                            
| 
                    To 13.03.2025  klo 10:00 - 15:00  (5 t 0 min)  | 
                
                                Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3004  | 
                
                                
                                                                                    LEM_A312
                                    Oppimistila byod
                                 | 
                            
| 
                    To 20.03.2025  klo 10:00 - 15:00  (5 t 0 min)  | 
                
                                Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3004  | 
                
                                
                                                                                    ICT_B2043
                                    Oppimistila / kuvallisen ilmaisun tila
                                 ICT_B1041_Omega OMEGA  | 
                            
| 
                    To 27.03.2025  klo 10:00 - 16:00  (6 t 0 min)  | 
                
                                Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3004  | 
                
                                
                                                                                    LEM_A308
                                    Oppimistila byod
                                 LEM_A317 Oppimistila  | 
                            
| 
                    To 03.04.2025  klo 08:00 - 16:00  (8 t 0 min)  | 
                
                                Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3004  | 
                
                                
                                                                                    LEM_B143
                                    Oppimistila muunto
                                 | 
                            
| 
                    To 10.04.2025  klo 09:00 - 14:00  (5 t 0 min)  | 
                
                                Ohjaaminen kouluissa ja oppilaitoksissa TH00CA77-3004  | 
                
                                
                                                                                    Tsyk
                                    
                                 | 
                            
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
Lähiopetus torstaisin, viikot 3-15
***********************************************************************************************
6.3.2025. klo 9.00-15.00 (HR)/ zoom https://turkuamk.zoom.us/j/63621977804 
Jakson aloitus;
9-11.30 Jakson aloitus /HR
12.30-15 Turun lukioiden tuutorkoulutusprojektin valmistelu, mukana opinto-ohjaajat Seija Simola ja Marianne Laulumaa /TSYK
***********************************************************************************************
13.3.2025. 
klo 10.00-12.30 Minäkäsitys, identiteetti ja vahvuusperustainen työote (KP)
13.15 -15.00 Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta (KP)
***********************************************************************************************
20.3. klo 10-15 Turun lukioiden projektin ohjaussuunnitelmien valmistelu, toiminnalliset kokeilut ja niiden yhteinen arviointi, käsittely
(HR)
***********************************************************************************************
27.3.  klo 10.00-16.00 (HR, KP)
Tuutorkoulutus seuraavan syksyn tuleville tuutoreille suunnittelupäivä. Suunnittelupäivä oman parin/ryhmän kanssa. Suunnittelua omassa tilassa, opettajilta ajat varattavissa ohjaukseen.
***************************************************************************************
3.4. klo 10-15 
Klo 10-12 Projektien esittelyt ja vertaisreflektio tiimien kesken (HR)
Klo 12-13 Lounas
Klo 13-15 Kirjapiirit oppimistiimeissä.
*********************************************************************************************
10.4. klo 8-15 projektin toteutus TSYKissä (KP, opot kouluista)
*********************************************************************************************
Projektien esittelyt videoitse, palautus 17.4. mennessä.
Muutokset mahdollisia.
 suunnitelma valmis 20.3 mennessä ja lopullinen raportti 17.4, viikko toteutuksen jälkeen.
                    
Tavoitteet
•	tiedät, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
•	opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
                    
Sisältö
•	kouluikäisten ja opiskelijoiden hyvinvointi
•	nuorten mielenterveys- ja kriisityö
•	minäkuva ja käsitys itsestä oppijana ja ihmisenä
•	toiminnallisen projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi koulussa tai oppilaitoksessa
                    
Oppimateriaalit
Norrena, J. 2019. Oman oppimisen kapteeni. Keuruu: PS-kustannus.
Ojanen, M. 2011. Minä ja muut - itsetuntemuksen kirja. Helsinki: Kirjapaja.
Ratner, H., & Yusuf, D. 2021. Lasten ja nuorten ratkaisukeskeinen ohjaus ja neuvonta. Keuruu: Lyhytterapiainstituutti Oy (suomennos).
Salmela-Aro. K. 2018. Motivaatio ja oppiminen. Keuruu: PS-kustannus.
                    
Opetusmenetelmät
luento-opetus 1 op
raportin kirjoittaminen 2 op
ryhmätyö ja sen toteutus 2 op
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
luento-opetus 1 op
raportin kirjoittaminen 2 op
ryhmätyö ja sen toteutus 2 op
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakso arvioidaan projektiraportin numeron perusteella.
                    
Hylätty (0)
• et tiedä, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• sinulle on epäselvää, miten  tukea lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• tiedät, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• tiedät monipuolisesti, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet
• opit tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä käytännössä ja soveltaen
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• tiedät laaja-alaisesti, mistä koululaisten ja opiskelijoiden hyvinvointi rakentuu ja mitkä ovat hyvinvoinnin haasteet ja miten niihin voi käytännön työssä puuttua.
• opit laaja-alaisesti, itseohjautuvasti ja soveltaen tukemaan lasten ja nuorten hyvinvointia erilaisissa oppimisympäristöissä
                    
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.