Siirry suoraan sisältöön

Elämänkaari ja kasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 14.04.2025

Ajoitus

14.04.2025 - 23.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

66 - 75

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tiina Suni
  • Heidi Ristseppä
  • Kaija Penttala
  • Noora Ahvenjärvi

Ryhmät

  • PSOSTK25
    Sosionomi (AMK), Turku, K25

Tavoitteet

• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita

Sisältö

´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus

Oppimateriaalit

Jakson lähdemateriaali:

- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.

Opetusmenetelmät

Luento-opetus
Juniori AMK-työskentely pienryhmissä
Työpajatyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1, työpajapäivä pakollinen
Junior AMK 1,5 op (osallistumisvelvollisuus, jotta kurssi on hyväksytty)
Elämänkaariraportti parityönä 2,5 op

Sisällön jaksotus

Tiina Suni, opetus ja Juniori AMK -ohjaus (vastuuopettaja)
Noora Ahvenjärvi, opetus ja Juniori AMK -ohjaus
Heidi Ristseppä, Juniori AMK -ohjaus
Kaija Penttala, Juniori AMK -ohjaus

Juniori AMK -ryhmät:
Tiina Suni: ryhmät 1 ja 5
Noora Ahvenjärvi: ryhmät 2 ja 6
Heidi Ristseppä: ryhmät 3 ja 7
Kaija Penttala: ryhmät 4 ja 8

Jakso toteutuu keväällä 2025 viikoilla 16-21. Jakson toteutukseen sisältyy Juniori AMK -työskentelyä ja Juniori AMK -tapahtumapäivän suunnittelu. Juniori AMK -toimintaan liittyvä materiaali on Teamsissa. Opiskelijat saavat oikeudet Teams-ympäristöön ennen jakson alkua.

Jakso alkaa viikolla 16 itsenäisellä ennakkotehtävällä, joka on Itsissä.

vko 17
to 24.4.2025 lähiopetus
HUOM! Läsnäolo opintojakson aloituksessa on pakollinen.
klo 8:15 - 9:00 Jakson aloitus ja tehtävät
klo 9:00 - 10:15 Juniori AMK:n ohjeistus ja toimeksianto
klo 10:30 -11:30 Lapsiryhmän ohjaaminen (Tiina)
klo 12:30 -14:00 Kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja kasvatuksen eettinen ulottuvuus (Noora)

pe 25.4.2025 Juniori AMK -työskentely:
Ryhmät 1,2 ja 3 klo 8:15 - 9:45
Ryhmä 4 klo 10:00 - 11:30
Ryhmät 5, 6 ja 7 klo 10:00 - 11:30
Ryhmä 8 klo 12:00 - 13:30
Opettajat paikalla ryhmissä.

vko 18
pe 2.5.2025 klo 9:00 - 12:00 itsenäinen Juniori AMK -työskentely

vko 19
to 8.5.2025
klo 9:00 - 11:30
Varhaislapsuuden vuorovaikutus ja kiintymyssuhde (Tiina)
Lapsuuden ja nuoruuden psykososiaalinen kehitys (Tiina)
klo 12:30 - 15:00
Aikuisuus ja vanhuus: elinikäinen oppiminen (Noora)

pe 9.5.2025
klo 9:00 - 12:00 itsenäinen Juniori AMK -työskentely

vko 20
Juniori AMK -päivän toteutussuunnitelman palautus Teamsiin 12.5.2025 mennessä.

to 15.5.2025 klo 9:00 - 15:00 Työpajapäivä ryhmissä elämänkaaren vaiheisiin liittyen (Tiina ja Noora)

pe 16.5.2025
Juniori AMK -työskentely
Ryhmät 1,2 ja 3 klo 8:15 - 9:45
Ryhmä 4 klo 10:00 - 11:30
Ryhmät 5, 6 ja 7 klo 10:00 - 11:30
Ryhmä 8 klo 12:00 - 13:30
Opettajat paikalla ryhmissä. Ryhmille jaetaan S-ryhmän lahjakortit hankintoja varten hyväksyttyä Juniori AMK-toteutussuunnitelmaa vastaan.


vko 21
to 22.5.2025
klo 8:00 - 11:30 Juniori AMK -toteutuspäivä
klo 12:30 - 13:30 Päivän purku ja jakson päätös (Tiina ja Noora)

Osallistuminen Juniori AMK-työskentelyn ryhmätapaamisiin, Juniori AMK -toteutuspäivään 22.5.2025 sekä työpajapäivään 15.5.2025 ovat pakollista. Poissaolot sairaustapauksissa työpajan osalta korvattava. Juniori AMK -ryhmätyöskentelystä voi sairaustapauksessa olla kerran pois, jolloin korvaavat työtehtävät sovitaan ryhmän kanssa.

Muutokset mahdollisia!

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinninkohde parityönä työstettävä elämänkaariraportti
Arviointi H-5

Juniori AMK ja työpajapäivä ovat jakson pakollisia osuuksia.

Elämänkaariraportin ohje löytyy Itisistä
1. palautuspäivä 29.5.2025
2. palautuspäivä 14.8.2025

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.