Skip to main content

Lifespan and Education (5 cr)

Code: TH00CA36-3017

General information


Enrollment
02.12.2024 - 14.04.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
14.04.2025 - 23.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
66 - 75
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Tiina Suni
Heidi Ristseppä
Kaija Penttala
Noora Ahvenjärvi
Course
TH00CA36

Realization has 16 reservations. Total duration of reservations is 45 h 0 min.

Time Topic Location
Thu 24.04.2025 time 08:00 - 14:00
(6 h 0 min)
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017
ICT_B1026_Gamma GAMMA
Fri 25.04.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017
ICT_B1033 Teoriatila
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
ICT_C2046 Teoriatila muunto
Fri 25.04.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017
ICT_C2025 Kieliluokka
ICT_B1033 Teoriatila
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Fri 25.04.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Fri 25.04.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Fri 02.05.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017
EDU_3049 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3067 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö)
ICT_C2023 Ryhmätyö avo (8 hlö)
ICT_C2028 Ryhmätyö avo (8 hlö)
ICT_C3022 Ryhmätyö avo (8 hlö)
ICT_C3029 Ryhmätyö avo (8 hlö)
Thu 08.05.2025 time 10:00 - 13:00
(3 h 0 min)
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017
ICT_B1041_Omega OMEGA
Thu 08.05.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Fri 09.05.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017
EDU_3049 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3067 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö)
ICT_C2023 Ryhmätyö avo (8 hlö)
ICT_C2028 Ryhmätyö avo (8 hlö)
ICT_C3022 Ryhmätyö avo (8 hlö)
ICT_C3029 Ryhmätyö avo (8 hlö)
Thu 15.05.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017
ICT_C3043 Teoriatila muunto
ICT_B2026 Teoriatila muunto
ICT_B1033 Teoriatila
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Fri 16.05.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017
ICT_C3043 Teoriatila muunto
ICT_B1033 Teoriatila
ICT_C2046 Teoriatila muunto
Fri 16.05.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017
ICT_C2032 Teoriatila muunto
ICT_C2025 Kieliluokka
ICT_B1033 Teoriatila
Fri 16.05.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017
ICT_A1038b Oppimistila
Fri 16.05.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Thu 22.05.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017
Thu 22.05.2025 time 13:00 - 14:00
(1 h 0 min)
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017
ICT_B1041_Omega OMEGA
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tiina Suni, opetus ja Juniori AMK -ohjaus (vastuuopettaja)
Noora Ahvenjärvi, opetus ja Juniori AMK -ohjaus
Heidi Ristseppä, Juniori AMK -ohjaus
Kaija Penttala, Juniori AMK -ohjaus

Juniori AMK -ryhmät:
Tiina Suni: ryhmät 1 ja 5
Noora Ahvenjärvi: ryhmät 2 ja 6
Heidi Ristseppä: ryhmät 3 ja 7
Kaija Penttala: ryhmät 4 ja 8

Jakso toteutuu keväällä 2025 viikoilla 16-21. Jakson toteutukseen sisältyy Juniori AMK -työskentelyä ja Juniori AMK -tapahtumapäivän suunnittelu. Juniori AMK -toimintaan liittyvä materiaali on Teamsissa. Opiskelijat saavat oikeudet Teams-ympäristöön ennen jakson alkua.

Jakso alkaa viikolla 16 itsenäisellä ennakkotehtävällä, joka on Itsissä.

vko 17
to 24.4.2025 lähiopetus
HUOM! Läsnäolo opintojakson aloituksessa on pakollinen.
klo 8:15 - 9:00 Jakson aloitus ja tehtävät
klo 9:00 - 10:15 Juniori AMK:n ohjeistus ja toimeksianto
klo 10:30 -11:30 Lapsiryhmän ohjaaminen (Tiina)
klo 12:30 -14:00 Kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja kasvatuksen eettinen ulottuvuus (Noora)

pe 25.4.2025 Juniori AMK -työskentely:
Ryhmät 1,2 ja 3 klo 8:15 - 9:45
Ryhmä 4 klo 10:00 - 11:30
Ryhmät 5, 6 ja 7 klo 10:00 - 11:30
Ryhmä 8 klo 12:00 - 13:30
Opettajat paikalla ryhmissä.

vko 18
pe 2.5.2025 klo 9:00 - 12:00 itsenäinen Juniori AMK -työskentely

vko 19
to 8.5.2025
klo 10:00 - 12:30
Varhaislapsuuden vuorovaikutus ja kiintymyssuhde (Tiina)
Lapsuuden ja nuoruuden psykososiaalinen kehitys (Tiina)
klo 14:00 - 16:00
Aikuisuus ja vanhuus: elinikäinen oppiminen (Noora)

pe 9.5.2025
klo 9:00 - 12:00 itsenäinen Juniori AMK -työskentely

vko 20
Juniori AMK -päivän toteutussuunnitelman palautus Teamsiin 12.5.2025 mennessä.

to 15.5.2025 klo 10:00 - 16:00 Työpajapäivä ryhmissä elämänkaaren vaiheisiin liittyen (Tiina ja Noora)

pe 16.5.2025
Juniori AMK -työskentely
Ryhmät 1,2 ja 3 klo 8:15 - 9:45
Ryhmä 4 klo 10:00 - 11:30
Ryhmät 5, 6 ja 7 klo 10:00 - 11:30
Ryhmä 8 klo 12:00 - 13:30
Opettajat paikalla ryhmissä. Ryhmille jaetaan S-ryhmän lahjakortit hankintoja varten hyväksyttyä Juniori AMK-toteutussuunnitelmaa vastaan.


vko 21
to 22.5.2025
klo 8:00 - n. 12:00 Juniori AMK -toteutuspäivä
klo 13:00 - 14:00 Päivän purku ja jakson päätös (Tiina)

Osallistuminen Juniori AMK-työskentelyn ryhmätapaamisiin, Juniori AMK -toteutuspäivään 22.5.2025 sekä työpajapäivään 15.5.2025 ovat pakollista. Poissaolot sairaustapauksissa työpajan osalta korvattava. Juniori AMK -ryhmätyöskentelystä voi sairaustapauksessa olla kerran pois, jolloin korvaavat työtehtävät sovitaan ryhmän kanssa.

Muutokset mahdollisia!

Objective

• you recognise individual and environmental factors that affect people’s growth, development and education
• you can describe the developmental tasks of different life phases
• you are familiar with theories on education, development and learning

Content

• the biological, psychological and social development of human beings
• the developmental tasks and challenges of different life phases: childhood, youth, adulthood and old age
• the psychosocial basis of education and supporting individuals’ growth and socialisation process
• early interaction and parent-infant bonding
• the ethical dimension of education

Materials

Jakson lähdemateriaali:

- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.

Teaching methods

Luento-opetus
Juniori AMK-työskentely pienryhmissä
Työpajatyöskentely

Pedagogic approaches and sustainable development

Toiminnallinen oppiminen

Student workload

Lähiopetus 1 op, työpajapäivä pakollinen
Junior AMK 1,5 op (osallistumisvelvollisuus, jotta kurssi on hyväksytty)
Elämänkaariraportti parityönä 2,5 op

Evaluation methods and criteria

Opintojakson arvioinninkohde parityönä työstettävä elämänkaariraportti
Arviointi H-5

Juniori AMK ja työpajapäivä ovat jakson pakollisia osuuksia.

Elämänkaariraportin ohje löytyy Itisistä
1. palautuspäivä 29.5.2025
2. palautuspäivä 14.8.2025

Failed (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.

Assessment criteria, good (3-4)

- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.

Assessment criteria, excellent (5)

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.

Go back to top of page