Elämänkaari ja kasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2024 - 14.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
14.04.2025 - 23.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 66 - 75
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Tiina Suni
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
- Noora Ahvenjärvi
- Ryhmät
-
PSOSTK25Sosionomi (AMK), Turku, K25
- Opintojakso
- TH00CA36
Toteutuksella on 16 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 45 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 24.04.2025 klo 08:00 - 14:00 (6 t 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Pe 25.04.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_B1033
Teoriatila
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila ICT_C2046 Teoriatila muunto |
Pe 25.04.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_C2025
Kieliluokka
ICT_B1033 Teoriatila ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila |
Pe 25.04.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Pe 25.04.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Pe 02.05.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
EDU_3049
Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3067 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö) ICT_C2023 Ryhmätyö avo (8 hlö) ICT_C2028 Ryhmätyö avo (8 hlö) ICT_C3022 Ryhmätyö avo (8 hlö) ICT_C3029 Ryhmätyö avo (8 hlö) |
To 08.05.2025 klo 10:00 - 13:00 (3 t 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
To 08.05.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Pe 09.05.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
EDU_3049
Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3067 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö) ICT_C2023 Ryhmätyö avo (8 hlö) ICT_C2028 Ryhmätyö avo (8 hlö) ICT_C3022 Ryhmätyö avo (8 hlö) ICT_C3029 Ryhmätyö avo (8 hlö) |
To 15.05.2025 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
ICT_B2026 Teoriatila muunto ICT_B1033 Teoriatila ICT_C2032 Teoriatila muunto |
Pe 16.05.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
ICT_B1033 Teoriatila ICT_C2046 Teoriatila muunto |
Pe 16.05.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
ICT_C2025 Kieliluokka ICT_B1033 Teoriatila |
Pe 16.05.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_A1038b
Teoriatila
|
Pe 16.05.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
To 22.05.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
|
To 22.05.2025 klo 13:00 - 14:00 (1 t 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tiina Suni, opetus ja Juniori AMK -ohjaus (vastuuopettaja)
Noora Ahvenjärvi, opetus ja Juniori AMK -ohjaus
Heidi Ristseppä, Juniori AMK -ohjaus
Kaija Penttala, Juniori AMK -ohjaus
Juniori AMK -ryhmät:
Tiina Suni: ryhmät 1 ja 5
Noora Ahvenjärvi: ryhmät 2 ja 6
Heidi Ristseppä: ryhmät 3 ja 7
Kaija Penttala: ryhmät 4 ja 8
Jakso toteutuu keväällä 2025 viikoilla 16-21. Jakson toteutukseen sisältyy Juniori AMK -työskentelyä ja Juniori AMK -tapahtumapäivän suunnittelu. Juniori AMK -toimintaan liittyvä materiaali on Teamsissa. Opiskelijat saavat oikeudet Teams-ympäristöön ennen jakson alkua.
Jakso alkaa viikolla 16 itsenäisellä ennakkotehtävällä, joka on Itsissä.
vko 17
to 24.4.2025 lähiopetus
HUOM! Läsnäolo opintojakson aloituksessa on pakollinen.
klo 8:15 - 9:00 Jakson aloitus ja tehtävät
klo 9:00 - 10:15 Juniori AMK:n ohjeistus ja toimeksianto
klo 10:30 -11:30 Lapsiryhmän ohjaaminen (Tiina)
klo 12:30 -14:00 Kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja kasvatuksen eettinen ulottuvuus (Noora)
pe 25.4.2025 Juniori AMK -työskentely:
Ryhmät 1,2 ja 3 klo 8:15 - 9:45
Ryhmä 4 klo 10:00 - 11:30
Ryhmät 5, 6 ja 7 klo 10:00 - 11:30
Ryhmä 8 klo 12:00 - 13:30
Opettajat paikalla ryhmissä.
vko 18
pe 2.5.2025 klo 9:00 - 12:00 itsenäinen Juniori AMK -työskentely
vko 19
to 8.5.2025
klo 10:00 - 12:30
Varhaislapsuuden vuorovaikutus ja kiintymyssuhde (Tiina)
Lapsuuden ja nuoruuden psykososiaalinen kehitys (Tiina)
klo 14:00 - 16:00
Aikuisuus ja vanhuus: elinikäinen oppiminen (Noora)
pe 9.5.2025
klo 9:00 - 12:00 itsenäinen Juniori AMK -työskentely
vko 20
Juniori AMK -päivän toteutussuunnitelman palautus Teamsiin 12.5.2025 mennessä.
to 15.5.2025 klo 10:00 - 16:00 Työpajapäivä ryhmissä elämänkaaren vaiheisiin liittyen (Tiina ja Noora)
pe 16.5.2025
Juniori AMK -työskentely
Ryhmät 1,2 ja 3 klo 8:15 - 9:45
Ryhmä 4 klo 10:00 - 11:30
Ryhmät 5, 6 ja 7 klo 10:00 - 11:30
Ryhmä 8 klo 12:00 - 13:30
Opettajat paikalla ryhmissä. Ryhmille jaetaan S-ryhmän lahjakortit hankintoja varten hyväksyttyä Juniori AMK-toteutussuunnitelmaa vastaan.
vko 21
to 22.5.2025
klo 8:00 - n. 12:00 Juniori AMK -toteutuspäivä
klo 13:00 - 14:00 Päivän purku ja jakson päätös (Tiina)
Osallistuminen Juniori AMK-työskentelyn ryhmätapaamisiin, Juniori AMK -toteutuspäivään 22.5.2025 sekä työpajapäivään 15.5.2025 ovat pakollista. Poissaolot sairaustapauksissa työpajan osalta korvattava. Juniori AMK -ryhmätyöskentelystä voi sairaustapauksessa olla kerran pois, jolloin korvaavat työtehtävät sovitaan ryhmän kanssa.
Muutokset mahdollisia!
Tavoitteet
• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita
Sisältö
´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus
Oppimateriaalit
Jakson lähdemateriaali:
- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Juniori AMK-työskentely pienryhmissä
Työpajatyöskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1, työpajapäivä pakollinen
Junior AMK 1,5 op (osallistumisvelvollisuus, jotta kurssi on hyväksytty)
Elämänkaariraportti parityönä 2,5 op
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinninkohde parityönä työstettävä elämänkaariraportti
Arviointi H-5
Juniori AMK ja työpajapäivä ovat jakson pakollisia osuuksia.
Elämänkaariraportin ohje löytyy Itisistä
1. palautuspäivä 29.5.2025
2. palautuspäivä 14.8.2025
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.