Lifespan and Education (5 cr)
Code: TH00CA36-3017
General information
- Enrollment
-
02.12.2024 - 14.04.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
14.04.2025 - 23.05.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 66 - 75
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Tiina Suni
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
- Noora Ahvenjärvi
- Course
- TH00CA36
Realization has 16 reservations. Total duration of reservations is 45 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 24.04.2025 time 08:00 - 14:00 (6 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_B1026_Gamma
GAMMA
|
Fri 25.04.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_B1033
Teoriatila
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila ICT_C2046 Teoriatila muunto |
Fri 25.04.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_C2025
Kieliluokka
ICT_B1033 Teoriatila ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila |
Fri 25.04.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Fri 25.04.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Fri 02.05.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
EDU_3049
Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3067 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö) ICT_C2023 Ryhmätyö avo (8 hlö) ICT_C2028 Ryhmätyö avo (8 hlö) ICT_C3022 Ryhmätyö avo (8 hlö) ICT_C3029 Ryhmätyö avo (8 hlö) |
Thu 08.05.2025 time 10:00 - 13:00 (3 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Thu 08.05.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Fri 09.05.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
EDU_3049
Ryhmätyö (6 hlö)
EDU_3067 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_3068 Ryhmätyö (6 hlö) EDU_2018 Ryhmätyö (8 hlö) ICT_C2023 Ryhmätyö avo (8 hlö) ICT_C2028 Ryhmätyö avo (8 hlö) ICT_C3022 Ryhmätyö avo (8 hlö) ICT_C3029 Ryhmätyö avo (8 hlö) |
Thu 15.05.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
ICT_B2026 Teoriatila muunto ICT_B1033 Teoriatila ICT_C2032 Teoriatila muunto |
Fri 16.05.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
ICT_B1033 Teoriatila ICT_C2046 Teoriatila muunto |
Fri 16.05.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
ICT_C2025 Kieliluokka ICT_B1033 Teoriatila |
Fri 16.05.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_A1038b
Teoriatila
|
Fri 16.05.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Thu 22.05.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
|
Thu 22.05.2025 time 13:00 - 14:00 (1 h 0 min) |
Elämänkaari ja kasvatus TH00CA36-3017 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Tiina Suni, opetus ja Juniori AMK -ohjaus (vastuuopettaja)
Noora Ahvenjärvi, opetus ja Juniori AMK -ohjaus
Heidi Ristseppä, Juniori AMK -ohjaus
Kaija Penttala, Juniori AMK -ohjaus
Juniori AMK -ryhmät:
Tiina Suni: ryhmät 1 ja 5
Noora Ahvenjärvi: ryhmät 2 ja 6
Heidi Ristseppä: ryhmät 3 ja 7
Kaija Penttala: ryhmät 4 ja 8
Jakso toteutuu keväällä 2025 viikoilla 16-21. Jakson toteutukseen sisältyy Juniori AMK -työskentelyä ja Juniori AMK -tapahtumapäivän suunnittelu. Juniori AMK -toimintaan liittyvä materiaali on Teamsissa. Opiskelijat saavat oikeudet Teams-ympäristöön ennen jakson alkua.
Jakso alkaa viikolla 16 itsenäisellä ennakkotehtävällä, joka on Itsissä.
vko 17
to 24.4.2025 lähiopetus
HUOM! Läsnäolo opintojakson aloituksessa on pakollinen.
klo 8:15 - 9:00 Jakson aloitus ja tehtävät
klo 9:00 - 10:15 Juniori AMK:n ohjeistus ja toimeksianto
klo 10:30 -11:30 Lapsiryhmän ohjaaminen (Tiina)
klo 12:30 -14:00 Kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja kasvatuksen eettinen ulottuvuus (Noora)
pe 25.4.2025 Juniori AMK -työskentely:
Ryhmät 1,2 ja 3 klo 8:15 - 9:45
Ryhmä 4 klo 10:00 - 11:30
Ryhmät 5, 6 ja 7 klo 10:00 - 11:30
Ryhmä 8 klo 12:00 - 13:30
Opettajat paikalla ryhmissä.
vko 18
pe 2.5.2025 klo 9:00 - 12:00 itsenäinen Juniori AMK -työskentely
vko 19
to 8.5.2025
klo 10:00 - 12:30
Varhaislapsuuden vuorovaikutus ja kiintymyssuhde (Tiina)
Lapsuuden ja nuoruuden psykososiaalinen kehitys (Tiina)
klo 14:00 - 16:00
Aikuisuus ja vanhuus: elinikäinen oppiminen (Noora)
pe 9.5.2025
klo 9:00 - 12:00 itsenäinen Juniori AMK -työskentely
vko 20
Juniori AMK -päivän toteutussuunnitelman palautus Teamsiin 12.5.2025 mennessä.
to 15.5.2025 klo 10:00 - 16:00 Työpajapäivä ryhmissä elämänkaaren vaiheisiin liittyen (Tiina ja Noora)
pe 16.5.2025
Juniori AMK -työskentely
Ryhmät 1,2 ja 3 klo 8:15 - 9:45
Ryhmä 4 klo 10:00 - 11:30
Ryhmät 5, 6 ja 7 klo 10:00 - 11:30
Ryhmä 8 klo 12:00 - 13:30
Opettajat paikalla ryhmissä. Ryhmille jaetaan S-ryhmän lahjakortit hankintoja varten hyväksyttyä Juniori AMK-toteutussuunnitelmaa vastaan.
vko 21
to 22.5.2025
klo 8:00 - n. 12:00 Juniori AMK -toteutuspäivä
klo 13:00 - 14:00 Päivän purku ja jakson päätös (Tiina)
Osallistuminen Juniori AMK-työskentelyn ryhmätapaamisiin, Juniori AMK -toteutuspäivään 22.5.2025 sekä työpajapäivään 15.5.2025 ovat pakollista. Poissaolot sairaustapauksissa työpajan osalta korvattava. Juniori AMK -ryhmätyöskentelystä voi sairaustapauksessa olla kerran pois, jolloin korvaavat työtehtävät sovitaan ryhmän kanssa.
Muutokset mahdollisia!
Objective
• you recognise individual and environmental factors that affect people’s growth, development and education
• you can describe the developmental tasks of different life phases
• you are familiar with theories on education, development and learning
Content
• the biological, psychological and social development of human beings
• the developmental tasks and challenges of different life phases: childhood, youth, adulthood and old age
• the psychosocial basis of education and supporting individuals’ growth and socialisation process
• early interaction and parent-infant bonding
• the ethical dimension of education
Materials
Jakson lähdemateriaali:
- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Teaching methods
Luento-opetus
Juniori AMK-työskentely pienryhmissä
Työpajatyöskentely
Pedagogic approaches and sustainable development
Toiminnallinen oppiminen
Student workload
Lähiopetus 1, työpajapäivä pakollinen
Junior AMK 1,5 op (osallistumisvelvollisuus, jotta kurssi on hyväksytty)
Elämänkaariraportti parityönä 2,5 op
Evaluation methods and criteria
Opintojakson arvioinninkohde parityönä työstettävä elämänkaariraportti
Arviointi H-5
Juniori AMK ja työpajapäivä ovat jakson pakollisia osuuksia.
Elämänkaariraportin ohje löytyy Itisistä
1. palautuspäivä 29.5.2025
2. palautuspäivä 14.8.2025
Failed (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.
Assessment criteria, good (3-4)
- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.
Assessment criteria, excellent (5)
- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.