Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointi muuttuvassa yhteiskunnassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA37-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 16.01.2025

Ajoitus

16.01.2025 - 31.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

36 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Heidi Ristseppä
  • Kaija Penttala

Ryhmät

  • AVOSOSERK25V
    Sosionomi (AMK), Salo, verkko K25
  • 16.01.2025 16:00 - 18:00, Hyvinvointi muuttuvassa yhteiskunnassa TH00CA37-3019
  • 30.01.2025 16:00 - 18:00, Hyvinvointi muuttuvassa yhteiskunnassa TH00CA37-3019

Tavoitteet

• ymmärrät kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
• tunnet hyvinvointia uhkaavia yhteiskunnallisia ja globaaleja haasteita
• osaat tarkastella kestävää kehitystä eri näkökulmista (ekologinen, taloudellinen, sosiaalinen ja kulttuurinen)
• tunnet hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion historiaa, toimintaa ja tehtäviä

Sisältö

• hyvinvointiyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion muutokset
• hyvinvointiteoriat, hyvinvoinnin mittaaminen, koettu hyvinvointi, elämänlaatu
• sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus ja syrjäytyminen

Oppimateriaalit

Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Rajavuori, A. (toim.). 2022. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022. Helsinki: Into Kustannus Oy.
Rajavuori, A. (toim.) 2024. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2024. Helsinki: Into Kustannus Oy.
Muu ajakohtainen materiaali.

Sisällön jaksotus

16.1. 2025 klo 16-18 Zoomissa Jakson aloitus, tavoitteet ja tehtävät. Hyvinvointivaltio ja hyvinvointi (KP)

30.1.2025 klo 16-18 Zoomissa Syrjäytyminen ja huono-osaisuus. Arjen merkitys ja käsite sosiaalialan työssä (HR)

Verkkotapaamiset toteutuvat Zoomissa.
Tarkemmat sisällöt, tehtävät ja palautusaikataulut Itslearningissä

Verkkotapaamiset, kestävän kehityksen oppimistehtävä ja teoreettinen oppimispäiväkirja 3 op
Ryhmätehtävä ja videoesitelmä/opetusvideo 2 op.
Oppimistehtävä, teoreettinen oppimispäiväkirja sekä ryhmätehtävä ja videoesitelmä ohjeistetaan opintojakson alkaessa.
Palautukset:
Videoesityksen palautus 15.2.2025 tai 30.2.2025.
Teoreettisen oppimispäiväkirjan palautus 15.2.2025 tai 15.3.2025

Mikäli tehtäviä ei ole palautettu annettuihin päivämääriin mennessä, siirtyy kurssin suorittaminen toiselle toteutukselle.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi
Teoreettinen oppimispäiväkirja, arviointi täydennettävä / T1 - K5.
Verkkokurssi, kestävä kehitys 30.3.2025 mennessä.
Ryhmätehtävä videoesitelmät Suomi, arviointi täydennettävä/hyväksytty.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista verkkotapaamisiin ja ryhmätyöskentelyyn.

Hylätty (0)

Opiskelija ei tiedä
- suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
- sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
- hyvinvoinnin perusteita

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1-2 Opiskelija tietää
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin perusteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3-4 Opiskelija osaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtävät
•sosiaalisten ongelmien historian ja nykypäivän
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5 Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.