Siirry suoraan sisältöön

Palveluohjaus ja kirjaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA41-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 17.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

36 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Essi Teuri
  • Sirppa Kinos

Ryhmät

  • PSOSS24EN
    Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S24
  • 14.01.2025 09:00 - 15:00, Service Counselling and Recording of Client Data TH00CA41-3015
  • 21.01.2025 09:00 - 15:00, Service Counselling and Recording of Client Data TH00CA41-3015
  • 28.01.2025 09:00 - 15:00, Service Counselling and Recording of Client Data TH00CA41-3015
  • 04.02.2025 09:00 - 15:00, Service Counselling and Recording of Client Data TH00CA41-3015
  • 11.02.2025 09:00 - 15:00, Service Counselling and Recording of Client Data TH00CA41-3015
  • 18.02.2025 09:00 - 15:00, Service Counselling and Recording of Client Data TH00CA41-3015
  • 25.02.2025 09:00 - 15:00, Service Counselling and Recording of Client Data TH00CA41-3015
  • 04.03.2025 09:00 - 15:00, Service Counselling and Recording of Client Data TH00CA41-3015
  • 11.03.2025 09:00 - 09:45, Service Counselling and Recording of Client Data TH00CA41-3015
  • 13.05.2025 09:00 - 10:00, Service Counselling and Recording of Client Data TH00CA41-3015
  • 10.06.2025 09:00 - 10:00, Service Counselling and Recording of Client Data TH00CA41-3015

Tavoitteet

• ymmärrät asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmotat asiakasprosessin vaiheet
• tunnet palveluohjauksen erilaisia malleja ja palveluohjauksen prosessin
• osaat arvioida asiakkaan palveluiden tarvetta ja sen pohjalta suunnitella asiakkaan palvelupolkua sekä ohjata asiakasta palveluiden piiriin
• tunnet sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
• tunnet kirjaamisen perusteet ja vastuut ja osaat kirjata asiakastyötä

Sisältö

• asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arviointi
• sosiaalihuollon palvelutehtävät
• kuntoutuksen palvelujärjestelmä
• määrämuotoinen kirjaaminen sosiaalihuollossa ja sitä ohjaava lainsäädäntö
• tietoturva ja sitä ohjaava lainsäädäntö

Oppimateriaalit

Sähköinen materiaali löytyy Itslearningista jakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely
ryhmätyöskentely (tiimityöskentely)
oppimistehtäväperusteinen
simulaatioperusteinen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Käänteinen oppiminen. Käänteisessä oppimisessa lähiopetuksessa toteutetut keskustelut ja ryhmätöiden esitykset syventävät ja varmistavat oppimista, johon on valmistauduttu itsenäisellä opiskelulla ja pienryhmätyöskentelyllä. Siksi lähiopetuksessa on läsnäolovelvoite.

Simulaatio-oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävän ohjeistus Itslearningissa opintojakson alkaessa.

Viestintäkanava ja lisätietoja

-

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikkotehtävät (hyv./hyl.), simulaatio ja tentti 3 op (hyl./T1-K5). Viikkotehtävien puruissa läsnäolovelvoite.
Oppimistehtävä 2 op.

Hylätty (0)

Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tuntee vain välttävästi kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tunnista erilaisia asiakassuunnitelmia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- jonkin verran puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- tuntee alustavasti sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tunnistaa vain pintapuolisesti kuntoutuksen palvelujärjestelmää
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tunnistaa vain pintapuolisesti erilaisia asiakassuunnitelmia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet
- osaa arvioida asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
- tuntee kuntoutuksen palvelujärjestelmän
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
-ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet ja käytäntöjä
- osaa arvioida monipuolisesti asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet ja toimintamuotoja
- tuntee laajasti kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja sen kompleksisuuden
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet
- tunnistaa erilaisia asiakassuunnitelmia
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa soveltaa niitä.