Skip to main content

Puppet manipulation (5 cr)

Code: 2011467-3008

General information


Enrollment
02.07.2024 - 30.09.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2024 - 06.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Teaching languages
Finnish
Teachers
Ari Ahlholm
Course
2011467
No reservations found for realization 2011467-3008!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Torstai-iltapäivisin klo 13-16 19.9 - 5.12 välisenä aikana.
Nukenkäsittelyn perusharjoitteita, taiji-lämmittelyt, nukenkäsittelyn peruskäsitteiden teoreettista ja käytännöllistä harjoittelua yksi-, pari- ja ryhmätöinä eri tekniikoilla.
Tehtävänantoina lyhyet harjoitteet tunneilla, pariharjoitteet, ryhmätyöt, lyhyt opetuskerta omille kollegoille ja lyhyt esitysaihio valitulla esineellä/tekniikalla esitettynä kollegoille ja opettajille.

Objective

Student is able to manipulate a puppet. Student knows basics of monipulation, such as rhytm, focus, acsent, act - react.

Content

Lectures, workshops, exercises, practicing and independent work.

Materials

1) Ari Ahlholmin luentomateriaalit
2) Ishmael Falke: Carrots, sticks and a black box : a guide for the practice of contemporary puppet theatre/
Keppi, porkkana ja musta laatikko : käyttäjän opas nykynukketeatteriin
3) Myth of the Puppet - a Western perspective: https://wepa.unima.org/en/myth-of-the-puppet-a-western-perspective/
4) Actor and Puppet: https://wepa.unima.org/en/actor-and-puppet/
5) Niin&Näin 1/2011: Kleist: Nukketeatterista
+ kaikki muu tunneilla annettava/linkitetty materiaali

Teaching methods

Lähiopetus, osallistuminen lähiopetukseen ja soolo-, ryhmä- ja paritöihin. Luento ja keskustelut, kommentointi ja oma pohdinta ja harjoittelu.

Completion alternatives

Tämä ei ole mahdollista.

Student workload

1) Lähikerroilla harjoituksien suorittaminen annetussa laajuudessa ja annetussa ajassa.
2) Lähikerroilla annetut pohdinta- ja havaintotehtävät, jotka näytetään kollegoille ja opettajille.
3) Luettavat artikkelit ja niiden pohdinta ja osallistuminen keskusteluun
4) Parityönä lyhyen nukenkäsittelyopetuskerran suunnittelu pohjautuen Ishmael Falken kirjaan: Keppi, porkkana ja musta laatikko : käyttäjän opas nykynukketeatteriin / Carrots, sticks and a black box : a guide for the practice of contemporary puppet theatre.
5) 2-3 minuutin etydin suunnittelu, harjoittelu ja toteutus soolo-/parityönä. Esitykset 5.12

Evaluation methods and criteria

Läsnäolo tunneilla
Vaadittujen tehtävien suoritus ajallaan ja tehtävänannon mukaisesti
Osallistuminen keskusteluihin ja kommentointeihin
Lyhyen opetussession suunnittelu ja suoritus
2-3 minuutin sooloesityksen suunnittelu ja esitys

Failed (0)

läsnäoloja vähemmän kuin 80% opetuskerroista
osallistuminen keskusteluihin vajavaista ja kommentointi niukkaa
vaaditut tehtävät tekemättä

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

läsnäolo =80%
osallistuminen keskusteluihin välttelevää ja vajaata, kommentointi ja kollegiaalinen tuki niukkaa
vaaditut tehtävät suoritettu, mutta omaa näkemystä, ääntä, omistautumista, innostusta tai pitkäjänteisyyttä puuttuu

Assessment criteria, good (3-4)

läsnäolo enemmän kuin 80%
osallistuminen keskusteluihin ja kommentointi aktiivista
vaadittujen tehtävänantojen suoritus oman näkemyksen mukaisesti, keskittyen peruselementtien tutkimiseen ja pohtimiseen käytännössä, pohdinta ja käytännön kokeilun pitkäjänteisyys näkyy suorituksissa

Assessment criteria, excellent (5)

läsnäolo 100%
osallistuminen keskusteluihin ja kommentointi syvällistä, omaehtoista, aktiivista ja omaa sekä muiden toimintaa ja ajattelua edistävää ja kehittävää.
Tehtävänannoissa toteutuu aktiivinen ja omaehtoinen ja -lakinen pohdiskelu ja harjoitusten pitkäjänteinen suorittaminen omistautuneesti ja syventyneesti. Taiteelliset esilletulot laajasti merkityksellisiä, ihmisyyden perusproblematiikkaa pohdiskelevia, toivoa ja rohkaisua jakavia ja informatiossaan selkeitä yleisölle.

Further information

Turun amk:n sähköposti

Go back to top of page