Nukenkäsittely (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2011467-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 06.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Ari Ahlholm
Tavoitteet
Opiskelija osaa eri nukketeatterillisen menetelmin toteutetut nukenkäsittelyn perusteet: rytmi, fokus, aksentit, vastaliikkeet, tilankäyttö, teko-reaktio.
Sisältö
Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Oppimateriaalit
1) Ari Ahlholmin luentomateriaalit
2) Ishmael Falke: Carrots, sticks and a black box : a guide for the practice of contemporary puppet theatre/
Keppi, porkkana ja musta laatikko : käyttäjän opas nykynukketeatteriin
3) Myth of the Puppet - a Western perspective: https://wepa.unima.org/en/myth-of-the-puppet-a-western-perspective/
4) Actor and Puppet: https://wepa.unima.org/en/actor-and-puppet/
5) Niin&Näin 1/2011: Kleist: Nukketeatterista
+ kaikki muu tunneilla annettava/linkitetty materiaali
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, osallistuminen lähiopetukseen ja soolo-, ryhmä- ja paritöihin. Luento ja keskustelut, kommentointi ja oma pohdinta ja harjoittelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tämä ei ole mahdollista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1) Lähikerroilla harjoituksien suorittaminen annetussa laajuudessa ja annetussa ajassa.
2) Lähikerroilla annetut pohdinta- ja havaintotehtävät, jotka näytetään kollegoille ja opettajille.
3) Luettavat artikkelit ja niiden pohdinta ja osallistuminen keskusteluun
4) Parityönä lyhyen nukenkäsittelyopetuskerran suunnittelu pohjautuen Ishmael Falken kirjaan: Keppi, porkkana ja musta laatikko : käyttäjän opas nykynukketeatteriin / Carrots, sticks and a black box : a guide for the practice of contemporary puppet theatre.
5) 2-3 minuutin etydin suunnittelu, harjoittelu ja toteutus soolo-/parityönä. Esitykset 5.12
Sisällön jaksotus
Torstai-iltapäivisin klo 13-16 19.9 - 5.12 välisenä aikana.
Nukenkäsittelyn perusharjoitteita, taiji-lämmittelyt, nukenkäsittelyn peruskäsitteiden teoreettista ja käytännöllistä harjoittelua yksi-, pari- ja ryhmätöinä eri tekniikoilla.
Tehtävänantoina lyhyet harjoitteet tunneilla, pariharjoitteet, ryhmätyöt, lyhyt opetuskerta omille kollegoille ja lyhyt esitysaihio valitulla esineellä/tekniikalla esitettynä kollegoille ja opettajille.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Turun amk:n sähköposti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo tunneilla
Vaadittujen tehtävien suoritus ajallaan ja tehtävänannon mukaisesti
Osallistuminen keskusteluihin ja kommentointeihin
Lyhyen opetussession suunnittelu ja suoritus
2-3 minuutin sooloesityksen suunnittelu ja esitys
Hylätty (0)
läsnäoloja vähemmän kuin 80% opetuskerroista
osallistuminen keskusteluihin vajavaista ja kommentointi niukkaa
vaaditut tehtävät tekemättä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
läsnäolo =80%
osallistuminen keskusteluihin välttelevää ja vajaata, kommentointi ja kollegiaalinen tuki niukkaa
vaaditut tehtävät suoritettu, mutta omaa näkemystä, ääntä, omistautumista, innostusta tai pitkäjänteisyyttä puuttuu
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
läsnäolo enemmän kuin 80%
osallistuminen keskusteluihin ja kommentointi aktiivista
vaadittujen tehtävänantojen suoritus oman näkemyksen mukaisesti, keskittyen peruselementtien tutkimiseen ja pohtimiseen käytännössä, pohdinta ja käytännön kokeilun pitkäjänteisyys näkyy suorituksissa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
läsnäolo 100%
osallistuminen keskusteluihin ja kommentointi syvällistä, omaehtoista, aktiivista ja omaa sekä muiden toimintaa ja ajattelua edistävää ja kehittävää.
Tehtävänannoissa toteutuu aktiivinen ja omaehtoinen ja -lakinen pohdiskelu ja harjoitusten pitkäjänteinen suorittaminen omistautuneesti ja syventyneesti. Taiteelliset esilletulot laajasti merkityksellisiä, ihmisyyden perusproblematiikkaa pohdiskelevia, toivoa ja rohkaisua jakavia ja informatiossaan selkeitä yleisölle.