Asiakaskokemuksen kehittäminen (5op)
Toteutuksen tunnus: MS00CR94-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2024 - 15.02.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.03.2025 - 30.06.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 10 - 40
- Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
- Opettajat
- Mervi Varhelahti
- Ryhmät
- 
                        YLIKES24Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen
- Opintojakso
- MS00CR94
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 30 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| Ti 11.03.2025  klo 09:00 - 16:15 (7 t 15 min) | Asiakaskokemuksen kehittäminen MS00CR94-3001 | EDU_3029
                                    Lovisa muunto byod | 
| Ti 13.05.2025  klo 09:00 - 16:15 (7 t 15 min) | Asiakaskokemuksen kehittäminen MS00CR94-3001 | EDU_3029
                                    Lovisa muunto byod EDU_3036 Oppimistila avo muunto byod | 
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
Tapaamiset Kupittaan kampuksella 
Ti 11.3. 9.00-16.15
ja Ti 13.5. 9.00-16.15
1. Asiakaskokemuksen teoria
   - Asiakaskokemuksen peruskäsitteet ja merkitys liiketoiminnassa.
   - Asiakaskokemuksen strateginen rooli yrityksen kilpailuedun luomisessa.
- Customer Journey
2. Tunteet osana asiakaskokemusta
   - Tunteiden ja emotionaalisen sitoutumisen vaikutus asiakaskokemukseen.
   - Tunteiden mittaamisen menetelmät ja niiden hyödyntäminen asiakaskokemuksen kehittämisessä.
 
3. Arvonluonti asiakaskokemuksessa
   - Arvon luominen asiakkaalle: asiakkaan odotukset, tarpeet ja kokemukset.
   - Asiakasarvon mittaaminen ja analysointi.
4. Digitaalisten kanavien rooli asiakaskokemuksessa
   - Digitaaliset palvelut asiakaskokemuksen osana.
   - Digitaalisten kanavien suunnittelu ja kehittäminen asiakaskokemuksen parantamiseksi.
5. Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittäminen
   - Asiakaskeskeisen kulttuurin luominen ja ylläpitäminen organisaatiossa.
   - Asiakaspolkujen ja -profiilien luominen liiketoiminnan kehittämiseksi.
 
6. Asiakaskokemuksen johtaminen ja mittaaminen
   - Asiakaskokemuksen mittarit ja analysointimenetelmät.
   - Asiakaskokemuksen johtamisen työkalut ja niiden soveltaminen käytäntöön.
                    
Tavoitteet
Opintojakso on suunnattu ylemmän ammattikorkeakoulun opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita liiketoiminnan, markkinoinnin, ja asiakaspalvelun kehittämisestä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
• ymmärtää asiakaskokemuksen merkityksen liiketoiminnan menestykselle
• tuntee erilaisia asiakaskokemuksen kehittämisen trendejä ja parhaita käytänteitä
• osaa analysoida arvojen ja tunteiden merkitystä asiakaskokemuksessa (myös digitaalisessa kokemuksessa)
• hallitsee asiakaskokemuksen johtamisen ja mittaamisen menetelmiä ja työkaluja
                    
Sisältö
• Asiakaskokemuksen teoria
• Tunteet osana asiakaskokemusta
• Arvonluonti asiakaskokemuksessa 
• Digitaalisten kanavien rooli asiakaskokemuksessa
• Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittäminen 
• Asiakaskokemuksen johtaminen ja mittaaminen
                    
Oppimateriaalit
Materiaali avautuu Itsissä viikkoa ennen lähipäivää
                    
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävä (yksilötyö julkaistaan viikkoa ennen 1. lähipäivää)
Lähipäivä 11.3. 9.00-16.15
Välitehtävä, parityö
Lähipäivä 13.5. 9.00-16.15
Lopputehtävä, itsenäinen testi ja  reflektio
Opintojaksolla on myös vierailu asiakaskokemuslaboratorioon (EDU)
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä
                    
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- tiedon jakaminen ja rakentelu yksin ja yhteisöllisesti (SECI-mallin mukaan)
- oppimista on mahdollista suunnata oman kiinnostuksen mukaan (kestävä johtaminen/ekologinen vastuullisuus/sosiaalinen vastuullisuus/ taloudellinen vastuullisuus), vahva itseohjautuvuus on edellytyksenä opintojaksolla menestymiselle
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei valinnaisia tapoja
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Ryhmätyö  (30%): Arvioidaan paritöiden laatu ja kyky kehittää asiakaskokemusta käytännön esimerkin avulla.
- Loppureflektio (70%): Teoriaan perustuva arviointi, jossa opiskelija osoittaa ymmärryksensä asiakaskokemuksen merkityksestä. (testi myös läpäistävä)
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
YKSILÖTEHTÄVÄ
• Kriittinen ajattelu reflektiossa: Pohdinta on yleistä. Yhteyksiä työelämän ja teorian välillä ei osata esittää. Analyyttinen ote puuttuu.
• Oman osaamisen reflektio: Henkilökohtaisesta kehittymisestä vain vähän pohdintaa ja sekin yleisellä tasolla ilman analyyttistä ja reflektoivaa otetta.
RYHMÄTYÖ
• Tuotos: esittelee riittävästi valitun teeman pääkohtia. Sisältö ja esitystapa on jonkin verran puutteellinen. Lähdemerkinnät puutteelliset.
• Kunkin jäsenen aktiivisuus: osallistuu tiimityöhön ja keskusteluihin opintojakson aikana.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
YKSILÖTYÖ
• Kriittinen ajattelu reflektiossa: noudattaa ohjeistusta, ilmentää analyyttistä pohdintaa ja arviointia. Reflektio luo yhteyksiä teorian ja kokemuksien välille, mutta ne ovat joskus liian ilmeisiä tai selkeitä.
• Oman osaamisen reflektio:: Esittää ideoita, miten opittua hyödyntää henkilökohtaisessa kehittymisessä.
RYHMÄTYÖ
• Tuotos: esittelee asianmukaisesti tärkeimmät valitun teeman pääkohdat. Hyödynnetty useita lähteitä. Tuotos on tarkoituksenmukainen ja ymmärrettävä. Lähdemerkinnät tehty oikein.
• Kunkin jäsenen aktiivisuus: osallistuu aktiivisesti tiimityöhön ja keskusteluihin opintojakson aikana.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
YKSILÖTYÖ
• Kriittinen ajattelu: Rikas sisällöltään, oivaltavaa analyysiä ja kriittistäkin arviointia sekä selkeät yhteydet tosielämän tilanteiden ja teorian välillä.
• Oman osaamisen reflektio: Merkinnät ovat korkealaatuisia ja koostuvat henkilökohtaisista pohdinnoista, jotka yhdistävät todellisen elämän, oppimisen ja teorian. Sisältää myös oman osaamisen edelleen kehittämisen pohdintoja.
RYHMÄTYÖ
• Tuotos: esitetään tiiviisti, mutta perusteellisesti valitun teeman pääkohdat. Pääkohdat ilmentävät kriittistä lähdevalintaa. Kerronta ja visuaalinen toteutus on mukaansatempaavaa. Tuotos ilmentää selkeästi toimivaa ja yhtenäistä tiimityötä. Lähdeviittaukset merkitty oikein.
• Kunkin jäsenen aktiivisuus: osallistuu erittäin aktiivisesti tiimityöhön ja keskusteluihin opintojakson aikana.