Kehittämistyön menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BN82-3026
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 01.09.2024
Ajoitus
01.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jarmo Ahonen
Ryhmät
-
PLIITS22BOMPLIITS22BOM
-
PMMWES22Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22
-
PLIITS22TAHAPLIITS22TAHA
- 02.09.2024 08:00 - 11:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3026
- 27.09.2024 12:00 - 15:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3026
- 04.10.2024 12:00 - 15:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3026
- 11.10.2024 12:00 - 15:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3026
- 24.10.2024 08:00 - 11:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3026
- 04.11.2024 08:00 - 11:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3026
- 18.11.2024 08:00 - 11:00, Kehittämistyön menetelmät KH00BN82-3026
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- valita projektiin sopivan kehittämis- tai tutkimusotteen ja menetelmät ja perustella tekemänsä valinnat
- kerätä aineistoa ja analysoida sitä
- yhdistää eri lähteistä saatua tietoa
- esittää ratkaisuja ja tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä
- toimia eettisesti.
Sisältö
Sisältö
- kehittämismenetelmiin perehtyminen
- kyselyn suunnittelu ja toteutus
- haastattelun suunnittelu ja toteutus
- eettisen toiminnan periaatteet
- raportointi
Oppimateriaalit
Katri Ojasalon Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan
Juha Hakalan Opinnäytetyöopas ammattikorkeakouluille
Sirkka Hirsjärven Tutkimushaastattelu: teemahaastattelun teoria ja käytäntö
Aki Taanilan tilastoapu-sivusto (https://tilastoapu.wordpress.com/)
Tarja Heikkilän Tilastollinen tutkimus
Opetusmenetelmät
- Kyselyyn suunnittelu ja toteuttaminen
- Haastatteluun perehtyminen ja/tai toteuttaminen
- Toiminnallisiin kehittämismenetelmiin perehtyminen
- Eettisen toiminnan periaatteet (mm. henkilötietojen kerääminen, tietosuoja-asiat)
- Raportointi lähteitä hyödyntämällä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan kurssin aikana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen työskentely. Ryhmätyöt. Kirjalliset tehtävät ja kirjoitelma.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op eli 135 h (1 op= 27 h)
Ennakkotehtävä: 0,5 op
Luennot: 0,5 op
Ohjatut harjoitukset: 0,25 op
Itsenäinen opiskelu ja oppimistehtävät: 3,25 op
Tenttiin valmistautuminen: 0,5 op
Sisällön jaksotus
Opiskelija osaa:
- soveltaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä
- valita projektiin sopivan kehittämisotteen ja menetelmät sekä osaa perustella tekemänsä valinnat
- kerätä aineistoa ja analysoida sitä
- yhdistää eri lähteistä saatua tietoa
- esittää ratkaisuja, tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä
- toimia eettisesti ja tuoda työhön tarvittaessa kestävän kehityksen näkökulmia
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintäkanavana käytetään Itslearning-järjestelmää.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu tehtävien tuotosten perusteella. Opiskelija saa palautetta tekemistään tuotoksista toteutuksen aikana sekä sen lopussa sekä sanallisesti että numeerisesti. Tehtävät arvioidaan asteikolla 0-5 tai hyväksytty/hylätty (kysely-, haastattelu- ja kehittämismenetelmätehtävä)
Hylätty (0)
Annettuja tehtäviä ei ole tehty riittävällä tasolla tai läpäistäviä testejä ei ole tehty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikki tehtävät ja ennakkotestit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kaikki tehtävät ja ennakkotentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia. Tehdyt tehtävät on tehty huolellisesti ja palautettu sovitun aikataulun mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kaikki tehtävät ja ennakkotentit on tehty ja palautettu verkkoalustalla kerrottujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija on osallistunut tapaamisiin ja reflektoinut ohjeiden mukaisesti omia ja ryhmän tuotoksia. Tehdyt tehtävät on tehty huolellisesti ja ne on palautettu sovitun aikataulun mukaisesti. Tuotoksista näkyy oivaltavuus ja tavoitteellisuus.