Terveysviestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CY62-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 06.02.2025
Ajoitus
07.02.2025 - 11.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat opinnot
Opettaja
- Minna Salakari
- Aleksi Rajamäki
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 25. Avoin AMK: 25.)
Ryhmät
-
VAVY2425Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Terveysviestintä-opintojakson käytyään opiskelija tuntee terveysviestinnän lähtökohdat sekä keskeiset tutkimuskohteet ja käsitteet. Hän ymmärtää viestinnän merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä erilaisissa vuorovaikutussuhteissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa toteuttaa ja kehittää terveysviestintää tarkoituksenmukaisesti eri kohderyhmille (yksilö, ryhmä, organisaatio). Lisäksi opiskelija osaa analysoida ja arvioida terveysviestinnän soveltamismahdollisuuksia erilaisissa toimintaympäristöissä.
Sisältö
• Vaikuttavan viestinnän teoriat ja menetelmät
• Kohderyhmälähtöinen terveysviestintä eri kanavissa
• Terveydenlukutaito
• Viestinnän yhteys terveyteen ja hyvinvointiin
• Terveyden edistämisen puolesta puhumisen ja vaikuttamisen menetelmät
• Joukkoviestintä terveysviestinnässä
• Verkkoympäristöt, sosiaalinen media ja terveyden edistämisen kampanjat
• Asiantuntijan rooli terveysviestinnässä
• Terveysviestinnän kehittäminen ja arviointi
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja opintojaksolla käytettävät tutkimusartikkelit on eritelty Itslearningiin.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään innopedagogisia lähtökohtia. Opintojakso sisältää mm. opettajavetoisia asiantuntijaluentoja, ulkopuolisten asiantuntijoiden luentoja sekä ryhmä- ja yksilötyötä ja -tehtäviä. Opetus toteutuu etäyhteyksin verkossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kokonaisuus on 5 opintopistettä. Opintojakso jakautuu kolmeen pääosioon: 1)
Terveysviestinnän perusteet, 2) Viestinnän kohderyhmät ja kohdentaminen ja 3) Viestinnän uudet menetelmät ja vaikutusten arviointi.
Opintojakso koostuu verkko-opetuksesta, itsenäisistä tehtävistä sekä yksilö- ja ryhmätehtävistä. Opintojaksoon sisältyy yksi paritehtävä, yksi kirjallinen ryhmätehtävä ja yksi kirjallinen yksilötehtävä.
Opiskelijan on osallistuttava opetukseen ja suoritettava hyväksytysti kaikki opintojakson tehtävät saadakseen opintosuoritusmerkinnän. Jos opiskelija on poissa opetuksesta, hän tekee opetuskerran korvaavan tehtävän, jonka opettajat määrittelevät ja tiedottavat kunkin opetuskerran jälkeen erikseen. Opiskelija ei voi suorittaa opintojaksoa pelkästään korvaavin tehtävin. Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl/T1-K5.
Sisällön jaksotus
Opintojakson toteutuu verkko-opetuksena Zoomin välityksellä. Kontaktiopetuskerrat:
7.2. klo 8.30–11.30
7.3. klo 8.30–13.00
11.4. klo 8.30–13.00
Terveysviestintä-opintojakson käytyään opiskelija tuntee terveysviestinnän lähtökohdat sekä keskeiset tutkimuskohteet ja käsitteet. Hän ymmärtää viestinnän merkityksen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä sekä erilaisissa vuorovaikutussuhteissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa toteuttaa ja kehittää terveysviestintää tarkoituksenmukaisesti eri kohderyhmille (yksilö, ryhmä, organisaatio). Lisäksi opiskelija osaa analysoida ja arvioida terveysviestinnän soveltamismahdollisuuksia erilaisissa toimintaympäristöissä.
Opintojakso on suunnattu Master School -opiskelijoille kansallisesti (oma AMK ja avoin AMK), ja sen sisältö vastaa EQF 7 -tasoa. Lisäksi Turun AMK:n henkilöstön on mahdollista osallistua opintojaksolle soveltuvin osin.
Opintojakson sisältö:
• Vaikuttavan viestinnän teoriat ja menetelmät
• Kohderyhmälähtöinen terveysviestintä eri kanavissa
• Terveydenlukutaito
• Viestinnän yhteys terveyteen ja hyvinvointiin
• Terveyden edistämisen puolesta puhumisen ja vaikuttamisen menetelmät
• Joukkoviestintä terveysviestinnässä
• Verkkoympäristöt, sosiaalinen media ja terveyden edistämisen kampanjat
• Asiantuntijan rooli terveysviestinnässä
• Terveysviestinnän kehittäminen ja arviointi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen AMK:n paikkoja 25 (sisältää Turun AMK:n henkilökuntapaikat).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioitavat tehtävät: yksi paritehtävä, yksi ryhmätehtävä ja yksi yksilötehtävä.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osallistu lainkaan opetukseen eikä toimita korvaavia tehtäviä.
Kirjallisten tehtävien lähdemateriaali niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu.
Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita.
Kirjallisten tehtävien rakenne on sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu.
Kirjallisten tehtävien pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai se puuttuu kokonaan.
Tehtävien ulkoasu on huolittelematon eikä vastaa amk-ohjeisiin, lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai suurimmaksi osaksi.
Opintojakson yksi tai useampi tehtävä on hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osallistuu vain osaan opetuksesta.
Kirjallisten tehtävien lähdemateriaali vähäistä ja/tai puutteellinen. Kansainvälisiä lähteitä ei ole juurikaan käytetty. Käsitteet esitetty pintapuolisesti ja puutteellisesti.
Työt ovat sisällöllisesti suppeita tai puutteellisia (vrt. tehtävän ohjeet). Asioiden käsittely on pintapuolista. Kirjallisten tehtävien rakenne on hajanainen tai ainakin paikoin puutteellinen. Pohdinta on pääosin niukkaa ja/tai pinnallista. Kriittinen ja asiantunteva ote ei tule juurikaan näkyviin työstä.
Ulkoasu on puutteellinen, ilmaisu ainakin osin epäselvää / tehtäviä ei tehdä amk-ohjeen mukaisesti, lähteet ja lähdeviitteet ovat osin tai pääosin puutteelliset.
Kirjalliset tehtävät on läpäisty arvosanalla 1 tai 2.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osallistuu opetukseen. Kirjalliset tehtävät perustuvat asianmukaiseen ja riittävään lähdemateriaaliin. Lähteissä on hyödynnetty jonkin verran kansainvälisiä lähteitä. Käsitteet esitetty kattavasti, hienoisia puutteita voi H3-tason työssä olla havaittavissa. H4-tasolla puutteita ei juurikaan ole.
Kirjalliset tehtävät ovat sisällöllisesti tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus).
Tehtävässä on käsitelty keskeisiä asioita. Tehtävien rakenne on selkeä pääasiallisesti (H3-taso) ja kaikilta osin (H4-taso) ja sisällöltään looginen. Asioita on tarkasteltu reflektoiden. Pohdinta on asiallisesti perusteltua. Kirjallisten tehtävien ulkoasu on siisti, ilmaisu asiallista, tehtävät ovat amk-ohjeen mukaisia ja amkpohjassa, lähteet ja lähdeviitteet kirjallisen työn ohjeiden mukaiset pääsääntöisesti (H3-taso) tai täysin (H4-taso).
Kirjalliset tehtävät on läpäisty arvosanalla 3 tai 4.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osallistuu aktiivisesti lähiopetukseen.
Kirjalliset tehtävät perustuvat asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin. Lähteissä on hyödynnetty kansainvälisiä lähteitä. Käsitteet esitelty laajasti ja oikein, sisältö on rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita on käsitelty laajasti ja monipuolisesti tehtävän ohjeistuksen mukaisesti.
Kirjalliset tehtävät ovat rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä.
Asioita on tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden. Pohdinta on reflektoivaa, syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen. Kirjallisten tehtävien ulkoasu on siisti, ilmaisu selkeää ja sujuvaa. Työt ovat amk-ohjeistuksen mukaisia. Lähteet ja lähdeviitteet ovat kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.
Kirjalliset tehtävät on läpäisty arvosanalla 4 tai 5.