Siirry suoraan sisältöön

Green marketing – Markkinointioikeutta suomeksi (5 op)

Toteutuksen tunnus: EV00CY59-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.09.2024 - 02.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.10.2024 - 21.11.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
EKOVIRTA -kestävät käytännöt
Opettajat
Kaisa Sorsa
Sari Airenne
Heidi Salokangas
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 51 . Avoin AMK : 51.)
Ryhmät
JOTEKOVS24
EKOVIRTA -kestävät käytännöt
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Opintojakso
EV00CY59

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 09.10.2024 klo 16:00 - 19:00
(3 t 0 min)
Green marketing – Markkinointioikeutta suomeksi EV00CY59-3001

To 24.10.2024 klo 16:00 - 19:00
(3 t 0 min)
Green marketing – Markkinointioikeutta suomeksi EV00CY59-3001
To 31.10.2024 klo 16:00 - 19:00
(3 t 0 min)
Green marketing – Markkinointioikeutta suomeksi EV00CY59-3001
To 07.11.2024 klo 16:00 - 19:00
(3 t 0 min)
Green marketing – Markkinointioikeutta suomeksi EV00CY59-3001
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Markkinointioikeuden kokonaiskuva:
- Business to business -markkinoinnin lainsäädäntö (esim. Laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa) ja viherpesu vs. markkinointi lain säännösten mukaisesti.
- Kuluttajamarkkinoinnin lainsäädäntö (Kuluttajansuojalaki) ja viherpesu vs. markkinointi lain säännösten mukaisesti.
- Alan itsesääntelyohjeet, hyvän liiketavan mukainen markkinointi (Kansainvälisen kauppakamarin markkinointisäännöt 2018, Kuluttaja-asiamiehen ohjeet)
- Markkinointisäännösten riidanratkaisujärjestelmä: oikeusistuimet (Markkinaoikeus, käräjä/hovi/korkein oikeus) ja suosituksia antavat toimijat (kuluttaja-asiamies, Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta)
- Markkinointioikeuden ratkaisukäytäntöjä harhaanjohtavasta, vertailevasta, sopimattomasta markkinoinnista tekstiili-, pakkaus- ja muilla toimialoilla.
- Esimerkkejä alakohtaisista pakkausmerkinnöistä

9.10.2024. 16.00 – 19.00
Verkkotapaaminen: Aloitus ja markkinointioikeus.

24.10.2024. 16.00 – 19.00
31.10.2024. 16.00 – 19.00
7.11.2024. 16.00 – 19.00

Tavoitteet

• Tuntee business to business- ja kuluttajamarkkinoinnin lainsäädännön eroja.
• Tunnistaa markkinoinnin itsesääntelyohjeita.
• Osaa hakea lainsäädäntöä koskevaa tietoa esim. finlexistä.
• Tunnistaa markkinointioikeudellisia ongelmia.
• Tutustuu markkinointioikeuden riidanratkaisujärjestelmään pääpirteittäin.

Sisältö

• Vastuullinen markkinointiviestintä
• Viherpesun välttäminen
• Luotettavan tiedon välittäminen osana yrityksen brändiä, mm. kansainvälisessä kaupassa
• Viherväittämät
• Vertaileva markkinointi: tekstiili- ja pakkausmateriaalien vertailu
• Vastuullisuusraportointi ja - viestintä

Oppimateriaalit

Opettajan tarjoama oppimismateriaali itselearning -oppimisalustalla.

Opetusmenetelmät

Etäluentoja, itsenäistä opiskelua, vertaisoppimista ryhmätyöskentelyn kautta

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

käänteinen oppiminen, tekemällä oppiminen, käänteinen oppiminen, innovaatiopedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät (ryhmätyöskentely ja yksilötehtävät)

Kohtaktikertoja 4 x 4 h (16 h) etänä verkossa, 119 h itsenäinen työskentely (tunneille valmistavaa perehtymistä, oppimistehtäviä)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävien arvioinnissa tietopohjan lisäksi kiinnitetään huomiota akateemisten konventioiden osaamiseen (kuten kirjoittamisen tyyli ja sen sävy, tekstin jäsentely, oikea viittaustekniikka ml. tekstin sisäiset viittaukset ja lähdeluettelo), asian käsittelyn syvyys.

Hylätty (0)

Tehtäviä ei ole palautettu.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Käytäntö
- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti.

Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua (jaetut ja omat materiaalivalinnat).

Asioiden ymmärtäminen ja soveltaminen.
Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Suomeksi
Käytäntö
- suunnittelee ja toteuttaa työn itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista itsenäisesti
- hyödyntää ja soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
- tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Raportointi
Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.(jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen soveltaminen.
Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien esittäminen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Käytäntö
- sunnittelee ja toteuttaa työn itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissa vuorovaikutustilanteissa
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
- esittää työhön ja toimintaympäristöön liittvyiä perusteltuja kehittämisehdotuksia
- ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta

Raportointi
Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen sekä kriittinen soveltaminen:
Selkeä ja looginen keskeisten asioiden esittäminen, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien selkeä esittäminen.

Lisätiedot

itslearning -alusta pääasiallinen viestintäkanava

Vastuuopettaja: kaisa.sorsa@turkuamk.fi

Siirry alkuun