Siirry suoraan sisältöön

Sustainable Quality Management – Ympäristö- ja laatujohtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: EV00CY60-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.09.2024 - 24.01.2025

Ajoitus

30.01.2025 - 10.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • EKOVIRTA -kestävät käytännöt

Opettaja

  • Kaisa Sorsa
  • Heidi Salokangas
  • Sari Airenne

Ajoitusryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 70. Avoin AMK: 70.)

Ryhmät

  • JOTEKOVS24
    EKOVIRTA -kestävät käytännöt

Pienryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
  • 30.01.2025 16:00 - 19:00, Sustainable Quality Management – Ympäristö- ja laatujohtaminen EV00CY60-3001
  • 06.02.2025 16:00 - 19:00, Sustainable Quality Management – Ympäristö- ja laatujohtaminen EV00CY60-3001
  • 13.02.2025 16:00 - 19:00, Sustainable Quality Management – Ympäristö- ja laatujohtaminen EV00CY60-3001
  • 06.03.2025 16:00 - 19:00, Sustainable Quality Management – Ympäristö- ja laatujohtaminen EV00CY60-3001

Tavoitteet

opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä ympäristö- ja laatujohtamisen kehityksen ja sen yhteyden yrityksen strategiaan
- määritellä ja soveltaa laatuperiaatteita ja asiakaskeskeistä lähestymistapaa
- soveltaa tärkeimpiä standardeja ympäristö- ja laatujohtamiseen omalla toimialallaan
- tunnistaa laadunhallinnan oikeudelliset näkökohdat soveltavin osin omalla alallaan.
- tunnistaa tulevaisuuden suuntaukset (esim. kestävä kehitys) ja huomioida ne laadunhallintajärjestelmässä
- soveltaa laadunhallintaa myönteisen yrityskulttuurin ja tiimityön edistämiseksi.

Sisältö

- keskeinen lainsäädäntö ja standardit: ISO 9001, 14001, 26 000, 45001 -standardit (laatu-, ympäristö- ja sosiaalisen vastuullisuuden ISO standardit)
- alan vapaaehtoiset vastuullisuusstandardit

Oppimateriaalit

Opettajien tarjoama oppimismateriaali itselearning -oppimisalustalla ja kansainväliset standardardit.

Opetusmenetelmät

-Etäluennot
-Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely
-Oppimistehtävät
-Asiantuntijaluennot esim. SFS:n asiantuntijaluento ja kestäviin pakkauksiin liittyvä asiantuntijaluento

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssilla on monivalintatehtävä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikkaan

Ryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen
Itsenäinen työskentely
Erilaiset oppimistehtävät
Flipped Learning (käänteinen oppiminen)
Tiedonhankinta (esim. tieteelliset julkaisut ja kirjat)

Kestävä kehitys huomioidaan opintojaksolla osana ympäristöjärjestelmiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät (ryhmätyöskentely ja yksilötehtävät)

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on noin 135 tuntia

Sisällön jaksotus

Keskeinen lainsäädäntö ja standardit: ISO 9001/14001, 26 000, 45001 -standardit (laatu-, ympäristö- ja sosiaalisen vastuullisuuden ISO standardit)
Alan vapaaehtoiset vastuullisuusstandardit

Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä mikä on laadunhallintajärjestelmä
- määritellä ja soveltaa laatuperiaatteita ja asiakaslähtöistä lähestymistapaa
- soveltaa keskeisiä laatustandardeja pakkausalalla
- ymmärtää pakkausalan laadunhallinnan juridiset näkökohdat
- tunnistaa tulevaisuuden trendit (esim. vastuullisuus) ja ottaa ne osaksi laatujohtamisjärjestelmää
- soveltaa laatujohtamista edistämään positiivista yrityskulttuuria ja tiimityötä
- ymmärtää kestäviin pakkauksiin liittyvät vaatimukset

Lähipäivät (etäluennot)
30.1: klo.16.00 - 19.00
6.2: klo.16.00 - 19.00
13.2: klo.16.00 - 19.00
6.3: klo.16.00 - 19.00

Viestintäkanava ja lisätietoja

itslearning -oppimisalusta on pääasiallinen viestintäkanava.

Opettajat:
heidi.salokangas@turkuamk.fi
sari.airenne@turkuamk.fi
kaisa.sorsa@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arviointi perustuu oppimistehtäviin (hyväksytty/hylätty).
Kurssilla on monivalintatehtävä, jonka pohjalta kurssin arvosana määräytyy.
Läsnäolo lähikerroilla ja reflektioraportin kirjoitttamisella ja palauttamisella voi vaikuttaa korottavasti arvosanaan.

Hylätty (0)

Monivalintatehtävää ei ole suoritettu hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Käytäntö
- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti.

Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua (jaetut ja omat materiaalivalinnat).

Asioiden ymmärtäminen ja soveltaminen.
Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Käytäntö
- suunnittelee ja toteuttaa työn itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista itsenäisesti
- hyödyntää ja soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
- tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Raportointi
Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.(jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen soveltaminen.
Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien esittäminen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Käytäntö
- sunnittelee ja toteuttaa työn itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissa vuorovaikutustilanteissa
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
- esittää työhön ja toimintaympäristöön liittvyiä perusteltuja kehittämisehdotuksia
- ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta

Raportointi
Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen sekä kriittinen soveltaminen:
Selkeä ja looginen keskeisten asioiden esittäminen, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien selkeä esittäminen