Sustainable Quality Management – Ympäristö- ja laatujohtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: EV00CY60-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.09.2024 - 24.01.2025
Ajoitus
30.01.2025 - 10.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- EKOVIRTA -kestävät käytännöt
Opettaja
- Kaisa Sorsa
- Heidi Salokangas
- Sari Airenne
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 70. Avoin AMK: 70.)
Ryhmät
-
JOTEKOVS24EKOVIRTA -kestävät käytännöt
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- 30.01.2025 16:00 - 19:00, Sustainable Quality Management – Ympäristö- ja laatujohtaminen EV00CY60-3001
- 06.02.2025 16:00 - 19:00, Sustainable Quality Management – Ympäristö- ja laatujohtaminen EV00CY60-3001
- 13.02.2025 16:00 - 19:00, Sustainable Quality Management – Ympäristö- ja laatujohtaminen EV00CY60-3001
- 06.03.2025 16:00 - 19:00, Sustainable Quality Management – Ympäristö- ja laatujohtaminen EV00CY60-3001
Tavoitteet
opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä ympäristö- ja laatujohtamisen kehityksen ja sen yhteyden yrityksen strategiaan
- määritellä ja soveltaa laatuperiaatteita ja asiakaskeskeistä lähestymistapaa
- soveltaa tärkeimpiä standardeja ympäristö- ja laatujohtamiseen omalla toimialallaan
- tunnistaa laadunhallinnan oikeudelliset näkökohdat soveltavin osin omalla alallaan.
- tunnistaa tulevaisuuden suuntaukset (esim. kestävä kehitys) ja huomioida ne laadunhallintajärjestelmässä
- soveltaa laadunhallintaa myönteisen yrityskulttuurin ja tiimityön edistämiseksi.
Sisältö
- keskeinen lainsäädäntö ja standardit: ISO 9001, 14001, 26 000, 45001 -standardit (laatu-, ympäristö- ja sosiaalisen vastuullisuuden ISO standardit)
- alan vapaaehtoiset vastuullisuusstandardit
Oppimateriaalit
Opettajien tarjoama oppimismateriaali itselearning -oppimisalustalla ja kansainväliset standardardit.
Opetusmenetelmät
-Etäluennot
-Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely
-Oppimistehtävät
-Asiantuntijaluennot esim. SFS:n asiantuntijaluento ja kestäviin pakkauksiin liittyvä asiantuntijaluento
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssilla on monivalintatehtävä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikkaan
Ryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen
Itsenäinen työskentely
Erilaiset oppimistehtävät
Flipped Learning (käänteinen oppiminen)
Tiedonhankinta (esim. tieteelliset julkaisut ja kirjat)
Kestävä kehitys huomioidaan opintojaksolla osana ympäristöjärjestelmiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät (ryhmätyöskentely ja yksilötehtävät)
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on noin 135 tuntia
Sisällön jaksotus
Keskeinen lainsäädäntö ja standardit: ISO 9001/14001, 26 000, 45001 -standardit (laatu-, ympäristö- ja sosiaalisen vastuullisuuden ISO standardit)
Alan vapaaehtoiset vastuullisuusstandardit
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa
- määritellä mikä on laadunhallintajärjestelmä
- määritellä ja soveltaa laatuperiaatteita ja asiakaslähtöistä lähestymistapaa
- soveltaa keskeisiä laatustandardeja pakkausalalla
- ymmärtää pakkausalan laadunhallinnan juridiset näkökohdat
- tunnistaa tulevaisuuden trendit (esim. vastuullisuus) ja ottaa ne osaksi laatujohtamisjärjestelmää
- soveltaa laatujohtamista edistämään positiivista yrityskulttuuria ja tiimityötä
- ymmärtää kestäviin pakkauksiin liittyvät vaatimukset
Lähipäivät (etäluennot)
30.1: klo.16.00 - 19.00
6.2: klo.16.00 - 19.00
13.2: klo.16.00 - 19.00
6.3: klo.16.00 - 19.00
Viestintäkanava ja lisätietoja
itslearning -oppimisalusta on pääasiallinen viestintäkanava.
Opettajat:
heidi.salokangas@turkuamk.fi
sari.airenne@turkuamk.fi
kaisa.sorsa@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointi perustuu oppimistehtäviin (hyväksytty/hylätty).
Kurssilla on monivalintatehtävä, jonka pohjalta kurssin arvosana määräytyy.
Läsnäolo lähikerroilla ja reflektioraportin kirjoitttamisella ja palauttamisella voi vaikuttaa korottavasti arvosanaan.
Hylätty (0)
Monivalintatehtävää ei ole suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Käytäntö
- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti.
Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja soveltaminen.
Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Käytäntö
- suunnittelee ja toteuttaa työn itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista itsenäisesti
- hyödyntää ja soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
- tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita
Raportointi
Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.(jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen soveltaminen.
Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien esittäminen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Käytäntö
- sunnittelee ja toteuttaa työn itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissa vuorovaikutustilanteissa
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
- esittää työhön ja toimintaympäristöön liittvyiä perusteltuja kehittämisehdotuksia
- ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta
Raportointi
Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen sekä kriittinen soveltaminen:
Selkeä ja looginen keskeisten asioiden esittäminen, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien selkeä esittäminen