Akrobatia 4 (2 op)
Toteutuksen tunnus: 2011273-3009
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
30.08.2024 - 18.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Marina Vavilova
- Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTEASS21Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
- 04.09.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 11.09.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 17.09.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 18.09.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 24.09.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 25.09.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 01.10.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 02.10.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 08.10.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 09.10.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 22.10.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 23.10.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 29.10.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 30.10.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 05.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 06.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 12.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 13.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 19.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 20.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 26.11.2024 08:30 - 10:00, Akrobatia 3a KU00CI37-3001, Akrobatia 4 2011273-3009
- 26.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 27.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 03.12.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 04.12.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 10.12.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 11.12.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
- 16.12.2024 10:45 - 12:15, Akrobatia
- 17.12.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- akrobatian ammatilliset perustekniikat permanto-, pari- ja pyramidiakrobatiassa, käsilläseisonnassa ja trampoliinilla
- akrobatian ammattisanaston, akrobatialiikkeiden kehittelyn ja variaatiot
- käyttää akrobatialajin välineistöä turvallisesti ja huoltaa välineistöä
- soveltaa akrobatiaa taiteellisen kommunikaation välineenä
Sisältö
Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa. Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin kehittäminen akrobatiatekniikoissa. Opintojakso koostuu permanto-, pari- ja pyramidiakrobatian, käsilläseisonnan ja trampoliiniakrobatian opinnoista. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutuksellinen oppiminen, Malli- ja vertaisoppiminen. Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kaikki akrobatiatekniikka opetellaan helpoimmasta vaikeampaan. Perustekniikka kaikissa elementeissä opetellaan vaiheittain lisäämällä vaikeusastetta. Tekniikoiden toisto on opiskelun perusta akrobatian elementtien oppimisessa. Jokaiselle akrobatiatekniikalle on oma valmistava harjoitus. Vaikeimpien tekniikoiden opettelemisessa käytetään spottausta, patjoja ja lonssia. Kun elementti on opittu, se toteutetaan seuraavaksi vaikeutetulla tekniikalla. Uusia akrobatiatekniikoita ei saa toteuttaa ilman valmistavia harjoituksia ja turvallisuustoimia.
Sisällön jaksotus
Akronumeroiden (permanto, pari, ryhmä ja banking) suunnittelu ja toteutus opettajan ohjeiden mukaan. Jokaisella tunnilla, uusilla ohjeilla ja lyhyessä ajassa suunnitellaan ja esitetään numeroita. Käytetään kaikkia edellisen vuosien oppimateriaaleja.
Ison trampoliinin tekniikka. Hyppyjen alkeistekniikka, turvallisuusasiat ja spottaus.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jokaisella tunnilla on minidemo, joiden keskiarvo muodostaa arvosanan demo-osiosta. Kokonais arvosanassa arvioidaan akrobatiatekniikan osaaminen, osaaminen luoda akrobatianumerot, tuntien läsnäolo ja aktiivisuus tunnilla.
Hylätty (0)
Opiskelijan läsnäolot eivät riitä hyväksyttyyn opintosuoritukseen. Opiskelijan läsnäolo ei ole ollut aktiivista, ammattimaista ja kollegiaalista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1 Opiskelija
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää akrobatian perustekniikkoja ja välineistöä asianmukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3 Opiskelija
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat: kontakti toiseen opiskelijakollegaan ja kunnioittava suhde omaan kehoon ja toisen kehoon
o osaa toimia vuorovaikutustilanteissa dialogisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5 Opiskelija
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan akrobaattisessa ilmaisussa
o perustelee näkemyksensä selkeäst
- toimii kaikissa tilanteisssa dialogisesti