Siirry suoraan sisältöön

Akrobatia 4 (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011273-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.08.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

30.08.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Esittävän taiteen koulutus

Opettaja

  • Marina Vavilova
  • Minna Karesluoto

Ryhmät

  • PTEASS21
    Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
  • 04.09.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 11.09.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 17.09.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 18.09.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 24.09.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 25.09.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 01.10.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 02.10.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 08.10.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 09.10.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 22.10.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 23.10.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 29.10.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 30.10.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 05.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 06.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 12.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 13.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 19.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 20.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 26.11.2024 09:00 - 10:00, Akrobatia 3a KU00CI37-3001, Akrobatia 4 2011273-3009
  • 26.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 27.11.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 03.12.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 04.12.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 10.12.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 11.12.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia
  • 16.12.2024 10:45 - 12:15, Akrobatia
  • 17.12.2024 09:00 - 10:30, Akrobatia

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- akrobatian ammatilliset perustekniikat permanto-, pari- ja pyramidiakrobatiassa, käsilläseisonnassa ja trampoliinilla
- akrobatian ammattisanaston, akrobatialiikkeiden kehittelyn ja variaatiot
- käyttää akrobatialajin välineistöä turvallisesti ja huoltaa välineistöä
- soveltaa akrobatiaa taiteellisen kommunikaation välineenä

Sisältö

Opintojakso rakentaa fyysistä taitoperustaa sirkusammattilaisuudelle yhdessä muiden sirkustekniikkaopintojen kanssa. Opintokokonaisuuden tavoitteena on opiskelijan fyysisen potentiaalin kehittäminen akrobatiatekniikoissa. Opintojakso koostuu permanto-, pari- ja pyramidiakrobatian, käsilläseisonnan ja trampoliiniakrobatian opinnoista. Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia, harjoitustöitä ja demoja.

Opetusmenetelmät

Vuorovaikutuksellinen oppiminen, Malli- ja vertaisoppiminen. Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kaikki akrobatiatekniikka opetellaan helpoimmasta vaikeampaan. Perustekniikka kaikissa elementeissä opetellaan vaiheittain lisäämällä vaikeusastetta. Tekniikoiden toisto on opiskelun perusta akrobatian elementtien oppimisessa. Jokaiselle akrobatiatekniikalle on oma valmistava harjoitus. Vaikeimpien tekniikoiden opettelemisessa käytetään spottausta, patjoja ja lonssia. Kun elementti on opittu, se toteutetaan seuraavaksi vaikeutetulla tekniikalla. Uusia akrobatiatekniikoita ei saa toteuttaa ilman valmistavia harjoituksia ja turvallisuustoimia.

Sisällön jaksotus

Akronumeroiden (permanto, pari, ryhmä ja banking) suunnittelu ja toteutus opettajan ohjeiden mukaan. Jokaisella tunnilla, uusilla ohjeilla ja lyhyessä ajassa suunnitellaan ja esitetään numeroita. Käytetään kaikkia edellisen vuosien oppimateriaaleja.

Ison trampoliinin tekniikka. Hyppyjen alkeistekniikka, turvallisuusasiat ja spottaus.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jokaisella tunnilla on minidemo, joiden keskiarvo muodostaa arvosanan demo-osiosta. Kokonais arvosanassa arvioidaan akrobatiatekniikan osaaminen, osaaminen luoda akrobatianumerot, tuntien läsnäolo ja aktiivisuus tunnilla.

Hylätty (0)

Opiskelijan läsnäolot eivät riitä hyväksyttyyn opintosuoritukseen. Opiskelijan läsnäolo ei ole ollut aktiivista, ammattimaista ja kollegiaalista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1 Opiskelija
o toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
o tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
o osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
o käyttää akrobatian perustekniikkoja ja välineistöä asianmukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3 Opiskelija
o laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
o käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
o yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
o tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat: kontakti toiseen opiskelijakollegaan ja kunnioittava suhde omaan kehoon ja toisen kehoon
o osaa toimia vuorovaikutustilanteissa dialogisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5 Opiskelija
o toimii itseohjautuvasti ja tavoitteellisesti
o arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
o kehittää ammatillista osaamistaan akrobaattisessa ilmaisussa
o perustelee näkemyksensä selkeäst
- toimii kaikissa tilanteisssa dialogisesti