Person as a Psycho-physical Entity, the Basics (2 cr)
Code: TH00CL30-3004
General information
- Enrollment
-
07.12.2024 - 13.04.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
06.01.2025 - 06.06.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 25 - 52
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Satu Takala
- Course
- TH00CL30
Realization has 14 reservations. Total duration of reservations is 50 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 17.03.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Orientaatiotunnit, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004 |
EDU_1090
Ringsberg esitystila byod
|
Thu 27.03.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Harjoitekerta 1, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Fri 28.03.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Harjoitekerta 1, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Mon 31.03.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Luento 2, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004 |
EDU_2030
Evert muunto byod
|
Fri 04.04.2025 time 10:00 - 14:00 (4 h 0 min) |
Itsenäisen työskentelyn tunnit, traumainformoitu työote -luento ja tehtävät. Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004 |
|
Mon 07.04.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Itsenäisen työskentelyn tunnit, traumainformoitu työote -luento ja tehtävät. Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004 |
|
Wed 23.04.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Luento 3, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004 |
EDU_2030
Evert muunto byod
|
Thu 24.04.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Harjoitetunnit 3, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004 |
EDU_1002
Moriaberg Esitystila byod
|
Fri 25.04.2025 time 10:00 - 14:00 (4 h 0 min) |
Harjoitetunnit 3, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Tue 29.04.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Ohjaustunnit 1/2, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Tue 29.04.2025 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
Ohjaustunnit 1/2, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Tue 06.05.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Ohjaustunnit 2/2, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Tue 06.05.2025 time 12:00 - 15:00 (3 h 0 min) |
Ohjaustunnit 2/2, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Mon 12.05.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Loppuseminaari, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Sisältö: Opintojakson sisältö tarkentuu opiskelijoiden kanssa keskustellen aloitusorientaatiossa. Katso pääteemoja alta.
Toteutustapoina on yhteisiä luentoja joihin sisältyy henkilökohtaisia kehollisia harjoitteita, harjoitustunteja joihin sisältyy kokemusten reflektointia, sekä itsenäisiä tehtäviä, ryhmätöitä ja tuntityöskentelyä.
Tarkempi sisältö ja mm. läsnäoloon ja poissaoloon liittyvät läpäisyn kannalta kriittiset asiat - löytyvät ItsLearning -alustalta.
Psykofyysisen opintojakson ydinsisällöistä johtuen opintojakso toteutuu lähiopetuksena, jossa opiskelija on kehollisesti läsnä toisten ihmisten kanssa, ei etäyhteyden kautta. Lähiopetus toteutuu lukujärjestykseen merkityllä tavalla.
Sisällön pääteemoja, joiden kautta perehdytään tämän fysioterapia-aihealueen käsitteistöön ja oman kehotietoisuuden sekä itsesäätelyn ymmärtämiseen (päivitetty 2023):
Psykofyysistä käsitteistöä:
Psykofyysinen fysioterapia - mitä se on?
Psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen.
Kehotietoisuus - Mielen ja ruumiin/liikkeen yhteys
Trauma ja stressi käsitteinä ja niiden psykofyysisiä vaikutuksia
Traumainformoitu työote
Vireystila ja sen säätely (itsesäätely/kanssasäätely, mahdollisuuksia)
Tunteet ja niiden psykofyysisiä vaikutuksia
Psykofyysinen palautuminen
Fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen
Objective
The student is able, based on theoretical knowledge and his/ own experiences, to
• recognize his/her own body and psychosomatic complexity,
• recognize the communicative nature and expression of the body,
• identify the basic concepts of psychophysical physiotherapy approach,
• choose methods to assessing psychosomatic resources suitable for humans,
• draw up in interactions with the client the appropriate physiotherapy goals from a psycho-physical point of view,
• support the clients psycho-physical entity by designing and implementing methods of relaxation.
Content
Key concepts, body image, relationship of mind, body and movement, movement and movement as a part of overall expression, psychological effects of fear and stress and its assessment, stress as a concept and it´s affects in the human body, psycho-physical recovery, awareness of the professional limits of a physiotherapis
Relaxation and recovery methods
Materials
Oppimateriaalia kuvataan laajemmin ja tarkemmin ITS alustalla. Materiaalit päivittyvät.
1 ) Psykofyysisen fysioterapian pohjoismaisten ydinmenetelmien lähteet (Roxendal G., Bunkan B.):.
Roxendal Gertrud, Winberg A.2002: Levande manniska. Sisältää sovellettuja kaytännön ohjeita ihmisen kokonaisuuden tutkimiseen ja terapiaan.
Roxendal Gertrud. Nordwall V. 1997. Tre BAS-skalor: Body awareness skale (BAS). BAS-hälsa. Intervjuskala för Kroppsjaghet (ISK) Sisältää tutkimisen ydinteemoja ja haastattelutukea. Myös tutkimisen teemoista saa tukea ihmisen kokonaisuuden konkreettiseen fysioterapian toteuttamiseen. Bunkan Berit:
KELA 2016: Psykofyysinen fysioterapia kuntoutusmuotona.
2) Muut lähteet:
Materiaalia traumainformoidusta työotteesta.
Herrala H., Kahrola T., Sandström Marita 2009: Psykofyysinen ihminen
Palomäki K., Siira J. 2022. Kehon viisaat viestit
Muu opiskelijoiden löytämä materiaali. Materiaalien haku ja niiden tason arviointi ohjataan.
Muut teemat:
Kehotietoisuuskyselyt
Liikkumispelko: mm. TtM Petteri Kohon väitöstutkimus: Fear of movement.
Voimavarojen kartoittamisen menetelmiä kuvaavat materiaalit.
Englanniksi
Teaching methods
Teoriaperustainen kokemuksellinen, kehollinen oppiminen / ryhmässä oppiminen ja kokemusten reflektiivinen kirjoittaminen ( / jakaminen).
Pedagogic approaches and sustainable development
Vuorovaikutteiset luennot, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset harjoitukset, itsereflektio, itseohjautuva tiedonhaku, traumainformoitu työote - itsenäinen työskentely ja verkkokeskustelut.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta.
Student workload
Opiskelijan työn mitoitus:
2op = 2 x 27 (=54) tuntia (oppitunti a´45min)
14 tuntia kontaktitapaamisia luokassa. Kirjallisten tehtävien ohjaus ja sopiminen, opintojaksopalaute ja oman oppimisen arviointi raportin ja rentoutumista tukevien ohjausten osalta.
8 tuntia käytännön simulaatioharjoituksia reflektioineen opettajan ohjauksessa
6 tuntia käytännön työskentelyä simulaatioharjoituksin opiskelijoiden toteuttamana
18 tuntia itsenäistä tehtävien työstämistä kontaktitapaamisten välissä, mm. raportti ja rentoutumisen tukeminen pienryhmätyö.
7 tuntia traumainformoidun työotteet itseopiskelumateriaalin läpikäymistä ja tehtäviä + keskustelualueella osallistumista.
1 tunti itsearviointia ja vertaispalaute pienryhmästä
Arvioitavat oppimistehtävät täydentyvät ItsLearning -alustalle.
Evaluation methods and criteria
Arvosana muodostuu itsenäisestä raportista ja sen itsearvioinnista myös numeerisesti hyl-5
Pienryhmätyöskentely rentoutumisen tukemisen teeman parissa ja itse- ja vertaisarvioinnin tekemisestä hyv/täydennettävä/hyl
Traumainformoitu työote - kokonaisuuden toteuttaminen hyväksytty/täydennettävä/hyl.
Oppimisen tavoite:
Fysioterapeutin ammatillinen kyvykkyys kehittyy siten että hän ymmärtää asiakkaan psyko-fyysis-sosiaalista kokonaisuutta ja siihen liittyviä käsitteitä.
Arvioinnin kohteena ovat opiskelijan itsereflektion tuottaminen, yhteistyöskentely sekä tehtävät. Tehtävät tarkentuvat ITS-oppimisalustalla.
Tehtävien arvioinnissa sovelletaan Solo-taksonomiaa. Oppimista arvioidaan tehtävien ja kontaktityöskentelyn (kokemuksellista oppimista yksin ja yhteisöllisesti) osalta.
Failed (0)
Opiskelija ei suorita arvioitaviksi ilmoitettuja tehtäviä tai riittävää osallistumista, tehtävien taso ei täytä EFQ6 -tason määritteitä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä.
2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa.
Assessment criteria, good (3-4)
3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa.
4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.
Assessment criteria, excellent (5)
5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen.
Qualifications
Student is able to describe different conceptions of man as part of clinical reasoning in physiotherapy
Further information
Toisen asteen yhteistyö koskee sopimusten mukaisesti
Turun Hierojakoulun viittä (5) opiskelijaa
Lukkarit julkaistaan 1.12.2024 ja löytyvät osoitteesta https://lukkari.turkuamk.fi/#/schedule. Hae toteutusta opintojakson nimellä ja valitse ryhmä PFYSIS24
Lisätietoja mahdollisiin poissaoloihin liittyen:
Opiskelija ilmoittaa kaikista pakottavista syistä johtuvista poissaoloista opettajalle ja pienryhmälleen etukäteen ja viimeistään poissaolopäivänä kirjallisesti.
Alla oleva asia käsitellään opiskelijoiden kanssa ja heidän mahdolliset kehittävät ehdotuksensa otetaan käyttöön.
Ehdotus: Ennen seuraavaa lähituntia opiskelija selvittää mitä asioita poissa ollessa on opittu ja/tai koettu. Hän tuottaa opettajalle kirjallisesti s-postilla suunnitelmaehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa ja tuottaa panoksensa sisällöllisissä asioissa ja kokemuksissa, jotka poissaolon aikana on käsitelty. Suunnitelmassa kuvataan miten opiskelija tuottaa/hankkii itselleen ja mahdollisesti ohjaa toiselle opiskelijalle kehollisen kokemuksen oppisisällöistä joiden käsittelyä ei ole ollut paikalla kokemassa. Kun suunnitelma on hyväksytty, opiskelija raportoi toteutuksen kirjallisesti ja videolla. Raportti palautuu enne seuraavaa lähituntia.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen: hyväksytysti korvattuja poissaoloja tunneilta voi olla maksimissaan 20%.