Siirry suoraan sisältöön

Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena (2 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL30-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 13.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.01.2025 - 06.06.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
25 - 52
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Satu Takala
Ryhmät
PFYSIS24
Fysioterapeutti (AMK), S24
PFYSIS24A
PFYSIS24A
PFYSIS24B
PFYSIS24B
Opintojakso
TH00CL30

Toteutuksella on 14 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 50 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 17.03.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Orientaatiotunnit, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004
EDU_1090 Ringsberg esitystila byod
To 27.03.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Harjoitekerta 1, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Pe 28.03.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Harjoitekerta 1, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Ma 31.03.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Luento 2, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004
EDU_2030 Evert muunto byod
Pe 04.04.2025 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Itsenäisen työskentelyn tunnit, traumainformoitu työote -luento ja tehtävät. Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004
Ma 07.04.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Itsenäisen työskentelyn tunnit, traumainformoitu työote -luento ja tehtävät. Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004
Ke 23.04.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Luento 3, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004
EDU_2030 Evert muunto byod
To 24.04.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Harjoitetunnit 3, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004
EDU_1002 Moriaberg Esitystila byod
Pe 25.04.2025 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Harjoitetunnit 3, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Ti 29.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Ohjaustunnit 1/2, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Ti 29.04.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Ohjaustunnit 1/2, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Ti 06.05.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Ohjaustunnit 2/2, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Ti 06.05.2025 klo 12:00 - 15:00
(3 t 0 min)
Ohjaustunnit 2/2, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Ma 12.05.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Loppuseminaari, Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena TH00CL30-3004
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Sisältö: Opintojakson sisältö tarkentuu opiskelijoiden kanssa keskustellen aloitusorientaatiossa. Katso pääteemoja alta.
Toteutustapoina on yhteisiä luentoja joihin sisältyy henkilökohtaisia kehollisia harjoitteita, harjoitustunteja joihin sisältyy kokemusten reflektointia, sekä itsenäisiä tehtäviä, ryhmätöitä ja tuntityöskentelyä.
Tarkempi sisältö ja mm. läsnäoloon ja poissaoloon liittyvät läpäisyn kannalta kriittiset asiat - löytyvät ItsLearning -alustalta.

Psykofyysisen opintojakson ydinsisällöistä johtuen opintojakso toteutuu lähiopetuksena, jossa opiskelija on kehollisesti läsnä toisten ihmisten kanssa, ei etäyhteyden kautta. Lähiopetus toteutuu lukujärjestykseen merkityllä tavalla.

Sisällön pääteemoja, joiden kautta perehdytään tämän fysioterapia-aihealueen käsitteistöön ja oman kehotietoisuuden sekä itsesäätelyn ymmärtämiseen (päivitetty 2023):
Psykofyysistä käsitteistöä:
Psykofyysinen fysioterapia - mitä se on?
Psyko-fyysis-sosiaalinen ihminen.
Kehotietoisuus - Mielen ja ruumiin/liikkeen yhteys
Trauma ja stressi käsitteinä ja niiden psykofyysisiä vaikutuksia
Traumainformoitu työote
Vireystila ja sen säätely (itsesäätely/kanssasäätely, mahdollisuuksia)
Tunteet ja niiden psykofyysisiä vaikutuksia
Psykofyysinen palautuminen
Fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen

Tavoitteet

Opiskelija osaa teoreettisen tiedon ja oman kokemuksen perusteella:
• tunnistaa omaa ruumiillisuuttaan ja psykosomaattista kokonaisuuttaan,
• tunnistaa kehon kommunikoivaa luonnetta ja ilmaisua,
• selittää psykofyysisen fysioterapian lähestymistavan peruskäsitteitä,
• valita ihmiselle sopivat psykosomaattisia voimavaroja arvioivat menetelmät,
• laatia vuorovaikutussuhteessa asiakkaan kanssa tarkoituksenmukaiset fysioterapian tavoitteet psykofyysisestä näkökulmasta,
• tukea psykofyysistä kokonaisuutta suunnittelemalla ja toteuttamalla rentoutumisen tukemisen menetelmiä.

Sisältö

Keskeisiin käsitteisiin tutustuminen, ruumiinkuva, mielen ja ruumiin/liikkeen suhde, liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua, pelon psykofyysiset vaikutukset ja liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen, stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset, psykofyysinen palautuminen, fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen.

Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalia kuvataan laajemmin ja tarkemmin ITS alustalla. Materiaalit päivittyvät.
1 ) Psykofyysisen fysioterapian pohjoismaisten ydinmenetelmien lähteet (Roxendal G., Bunkan B.):.
Roxendal Gertrud, Winberg A.2002: Levande manniska. Sisältää sovellettuja kaytännön ohjeita ihmisen kokonaisuuden tutkimiseen ja terapiaan.
Roxendal Gertrud. Nordwall V. 1997. Tre BAS-skalor: Body awareness skale (BAS). BAS-hälsa. Intervjuskala för Kroppsjaghet (ISK) Sisältää tutkimisen ydinteemoja ja haastattelutukea. Myös tutkimisen teemoista saa tukea ihmisen kokonaisuuden konkreettiseen fysioterapian toteuttamiseen. Bunkan Berit:
KELA 2016: Psykofyysinen fysioterapia kuntoutusmuotona.
2) Muut lähteet:
Materiaalia traumainformoidusta työotteesta.
Herrala H., Kahrola T., Sandström Marita 2009: Psykofyysinen ihminen
Palomäki K., Siira J. 2022. Kehon viisaat viestit
Muu opiskelijoiden löytämä materiaali. Materiaalien haku ja niiden tason arviointi ohjataan.

Muut teemat:
Kehotietoisuuskyselyt
Liikkumispelko: mm. TtM Petteri Kohon väitöstutkimus: Fear of movement.
Voimavarojen kartoittamisen menetelmiä kuvaavat materiaalit.
Englanniksi

Opetusmenetelmät

Teoriaperustainen kokemuksellinen, kehollinen oppiminen / ryhmässä oppiminen ja kokemusten reflektiivinen kirjoittaminen ( / jakaminen).

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Vuorovaikutteiset luennot, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset harjoitukset, itsereflektio, itseohjautuva tiedonhaku, traumainformoitu työote - itsenäinen työskentely ja verkkokeskustelut.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työn mitoitus:
2op = 2 x 27 (=54) tuntia (oppitunti a´45min)
14 tuntia kontaktitapaamisia luokassa. Kirjallisten tehtävien ohjaus ja sopiminen, opintojaksopalaute ja oman oppimisen arviointi raportin ja rentoutumista tukevien ohjausten osalta.
8 tuntia käytännön simulaatioharjoituksia reflektioineen opettajan ohjauksessa
6 tuntia käytännön työskentelyä simulaatioharjoituksin opiskelijoiden toteuttamana
18 tuntia itsenäistä tehtävien työstämistä kontaktitapaamisten välissä, mm. raportti ja rentoutumisen tukeminen pienryhmätyö.
7 tuntia traumainformoidun työotteet itseopiskelumateriaalin läpikäymistä ja tehtäviä + keskustelualueella osallistumista.
1 tunti itsearviointia ja vertaispalaute pienryhmästä

Arvioitavat oppimistehtävät täydentyvät ItsLearning -alustalle.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana muodostuu itsenäisestä raportista ja sen itsearvioinnista myös numeerisesti hyl-5
Pienryhmätyöskentely rentoutumisen tukemisen teeman parissa ja itse- ja vertaisarvioinnin tekemisestä hyv/täydennettävä/hyl
Traumainformoitu työote - kokonaisuuden toteuttaminen hyväksytty/täydennettävä/hyl.

Oppimisen tavoite:
Fysioterapeutin ammatillinen kyvykkyys kehittyy siten että hän ymmärtää asiakkaan psyko-fyysis-sosiaalista kokonaisuutta ja siihen liittyviä käsitteitä.
Arvioinnin kohteena ovat opiskelijan itsereflektion tuottaminen, yhteistyöskentely sekä tehtävät. Tehtävät tarkentuvat ITS-oppimisalustalla.
Tehtävien arvioinnissa sovelletaan Solo-taksonomiaa. Oppimista arvioidaan tehtävien ja kontaktityöskentelyn (kokemuksellista oppimista yksin ja yhteisöllisesti) osalta.

Hylätty (0)

Opiskelija ei suorita arvioitaviksi ilmoitettuja tehtäviä tai riittävää osallistumista, tehtävien taso ei täytä EFQ6 -tason määritteitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 = Esirakenteinen (prestructural). Tehtävää ei ole suoritettu asianmukaisesti tai se on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan, jolloin käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla esimerkiksi sisäisesti ristiriitainen, eikä opiskelija ole lainkaan ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä.

2 = Yksirakenteinen ( unistructrural). Opiskelija on käsitellyt vastauksessaan vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja asioita. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnallista, lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = Monirakenteinen (multistructural). Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa.

4 = Relationaalinen (relational). Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = Laaja abstrakti (extended abstract). Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, pohtimalla asiaa omakohtaisesti tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Tällöin voidaan puhua jonkintasoisesta oppimisen siirtovaikutuksesta (transfer), jossa opittua tietoa sovelletaan uuteen yhteyteen.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kuvata erilaisten ihmiskäsitysten merkitystä osana fysioterapian kliinistä päättelyä

Lisätiedot

Toisen asteen yhteistyö koskee sopimusten mukaisesti
Turun Hierojakoulun viittä (5) opiskelijaa

Lukkarit julkaistaan 1.12.2024 ja löytyvät osoitteesta https://lukkari.turkuamk.fi/#/schedule. Hae toteutusta opintojakson nimellä ja valitse ryhmä PFYSIS24



Lisätietoja mahdollisiin poissaoloihin liittyen:
Opiskelija ilmoittaa kaikista pakottavista syistä johtuvista poissaoloista opettajalle ja pienryhmälleen etukäteen ja viimeistään poissaolopäivänä kirjallisesti.
Alla oleva asia käsitellään opiskelijoiden kanssa ja heidän mahdolliset kehittävät ehdotuksensa otetaan käyttöön.
Ehdotus: Ennen seuraavaa lähituntia opiskelija selvittää mitä asioita poissa ollessa on opittu ja/tai koettu. Hän tuottaa opettajalle kirjallisesti s-postilla suunnitelmaehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa ja tuottaa panoksensa sisällöllisissä asioissa ja kokemuksissa, jotka poissaolon aikana on käsitelty. Suunnitelmassa kuvataan miten opiskelija tuottaa/hankkii itselleen ja mahdollisesti ohjaa toiselle opiskelijalle kehollisen kokemuksen oppisisällöistä joiden käsittelyä ei ole ollut paikalla kokemassa. Kun suunnitelma on hyväksytty, opiskelija raportoi toteutuksen kirjallisesti ja videolla. Raportti palautuu enne seuraavaa lähituntia.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen: hyväksytysti korvattuja poissaoloja tunneilta voi olla maksimissaan 20%.

Siirry alkuun