Siirry suoraan sisältöön

Soveltava liikunta (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE19-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 20

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Afrisa Kapella

Ryhmät

  • MFYSIK23
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K23
  • 13.01.2025 12:30 - 14:00, Orientaatio, Soveltava liikunta TH00BE19-3013
  • 14.01.2025 12:30 - 16:00, Luento + harjoitustunti, Soveltava liikunta TH00BE19-3013
  • 21.01.2025 08:00 - 11:30, Luento + harjoitustunti, Soveltava liikunta TH00BE19-3013
  • 04.02.2025 08:00 - 12:00, Case-purut, Soveltava liikunta TH00BE19-3013
  • 04.02.2025 12:30 - 15:30, Allasemo: klo 13-14 MFYSIK23 ja klo 14-15 PFYSIS22A
  • 03.03.2025 12:30 - 15:30, Harjoitustunti, Soveltava liikunta TH00BE19-3013
  • 07.04.2025 08:15 - 10:00, Tentti, Soveltava liikunta TH00BE19-3012
  • 22.04.2025 10:00 - 16:00, Loppuseminaari, Soveltava liikunta TH00BE19-3013

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• kuvata soveltavan liikunnan arvot ja lähtökohdat,
• tietää soveltavan liikunnan toimijatahot ja järjestävät organisaatiot,
• soveltaa liikunnan didaktiikan periaatteita soveltavan liikunnan ohjauksessa,
• arvioida, suunnitella ja toteuttaa soveltavaa liikuntaa erilaisen toimintakyvyn ja toimintarajoitteiden omaaville asiakkaalle sekä asiakasryhmille,
• arvioida em. asiakkaiden liikuntaneuvonnan ja soveltavan liikunnan tarvetta,
• arvioida eri liikuntamuotojen soveltuvuutta erilaisille asiakas- ja kuntoutujaryhmille,
• kohdata erilaisia asiakkaita ja harjoitella erilaisia kommunikaatiotapoja asiakkaiden kanssa,
• tehdä yhteistyötä sosiaali-, terveys-, kuntoutus - ja liikunta-alan ammattilaisten kanssa sekä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen kanssa.

Sisältö

Erityisliikunnan tietoperusta ja käsitteet, soveltavan liikunnan järjestäjätahojen toiminta, erilaisuuden kohtaaminen ja vuorovaikutus, erityisliikunnan asiantuntijuus, soveltavien liikuntatuokioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi, erityisliikuntatapahtumat osittain moniammatillisena yhteistyönä, teknologian hyödyntäminen soveltavan liikunnan suunnittelussa ja toteutuksessa.

Oppimateriaalit

- Lähituntien ja itsin materiaalit
- Riikka Roitto (toim.); Aija Saari (toim.) Kaikille avoin liikunta kunnissa. LTS. 2023. https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/kaikille-avoin-liikunta-kunnissa.pdf
- Osallistumista edistäviä apuvälineitä kouluihin ja kuntiin https://www.paralympia.fi/images/tiedostot/osallistumista_edistavia_apuvalineita_kouluihin_ja_kuntiin_opas.pdf
- Helmi malli-käsikirja (itsissä) (edit. 2.3.2024)
- Sanastokeskus ry ja Liikuntatieteellinen Seura, 2023. Soveltavan liikunnan ja paraurheilun sanasto: https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/soveltavan-liikunnan-ja-paraurheilun-sanasto.pdf
- Soveltavat liikkumisen suositukset: https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/soveltavat-liikkumisen-suositukset/
- Oheislukemiseksi ja vinkkejä sisältöjen suunnitteluun: Rintala, P., Huovinen T. ja Niemelä S. Soveltava liikunta. 2012.

Opetusmenetelmät

- Itsenäinen perehtyminen ennakkomateriaaleihin, ks. ennakkotehtävät itsistä
- Keskusteleva luento-opetus
- PBL-case-työskentely ryhmässä
- Käytännön harjoittelu erikseen sovitussa soveltavan liikunnan ryhmässä
- Seminaarityöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 7.4.2024

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogisena toimintatapana opintojaksolla on innovaatiopedagogiikka.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

*Huom. toteutussuunnitelmaan saattaa tulla vielä muutoksia.

Vko 3 mennessä
Ennakkotehtävä

Vko 3
2h Orientaatio opintojaksolle
4h Soveltavan liikunnan perusteet. Liikunnan soveltamisen erilaisia keinoja,

Vko 4
4h Aistivammaisen iikunnan ohjauksen erityispiirteet ja erilaisuuden kohtaaminen
2h: Itsenäinen opiskelu: case-tehtävien työstö pienryhmissä

Vko 5
4h: Kuntien rooli soveltavassa liikunnassa + Helmi-malli
2h: Itsenäinen opiskelu: case-tehtävien työstö pienryhmissä


Vko 6
4h Case-ryhmätöiden esitykset
2h Allasdemo

Vko 6-16
Itse hankitun soveltavan liikunnan ryhmän ohjaus viisi kertaa (=5x3h).

Vko 16
2h Tentti

Vko 17
4h Loppuseminaari

Viestintäkanava ja lisätietoja

ItsLearning ja s-posti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti (hylätty/1-5)
Case-työskentely ryhmässä (hylätty/täydennettävää+/-), jonka arvioinnissa hyödynnetään sovellettua SOLO-taksonomiaa.
Harjoittelukokonaisuus: hyl/hyv 
Loppuseminaariesitys hyv/hyl.

Harjoittelu on Hyväksytty-Hylätty.

Hyväksytty suoritus edellyttää tehtävien lisäksi opintojakson tapahtumiin osallistumista. Poissaoloista ilmoitetaan opettajalle hyvissaä ajoin ja niiden korvaamisista sovitaan tapauskohtaisesti.

Hylätty (0)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- ei tunnista työssä ja toiminnassa ilmeneviä erilaisia kuormitus- ja voimavaratekijöitä, ei osaa nimetä tähän vaikuttavia tekijöitä
- ei kykene arvioimaan luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen asiakkaan kokonaiskuormitusta työssä ja vapaa-aikana hyödyntäen
kokonaiskuormitusta arvioivia menetelmiä
- ei kykene arvioimaan luotettavasti, toistettavasti ja näyttöön perustuen asiakkaan työ-/toimintaympäristöä ja työn/toiminnan fyysistä
kuormittavuutta, ei tunnista siihen liittyviä tekijöitä
- ei tunnista tai tiedä työn/toiminnan kuormittavuuteen liittyviä ennaltaehkäiseviä ja hyvinvointia edistäviä toimenpiteitä. Ei kykene
suunnittelemaan, toteuttamaan tai ohjaamaan asiakasta fysioterapian keinoin
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- valitsemat vuorovaikutuskeinot eivät ole asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- ei tunnista ja / tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa terveysliikuntaa sekä ohjata asiakasta ja asiakasryhmiä fysioterapian keinoin.