Skip to main content

Adapted Physical Activity (5 cr)

Code: TH00BE19-3013

General information


Enrollment
07.12.2024 - 05.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 30.04.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 20
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Afrisa Kapella
Course
TH00BE19

Realization has 10 reservations. Total duration of reservations is 30 h 15 min.

Time Topic Location
Mon 13.01.2025 time 12:30 - 14:00
(1 h 30 min)
Orientaatio, Soveltava liikunta TH00BE19-3013
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Tue 14.01.2025 time 12:30 - 16:00
(3 h 30 min)
Luento + harjoitustunti, Soveltava liikunta TH00BE19-3013
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Tue 21.01.2025 time 08:00 - 11:30
(3 h 30 min)
Luento + harjoitustunti, Soveltava liikunta TH00BE19-3013
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Tue 04.02.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Case-purut, Soveltava liikunta TH00BE19-3013
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Tue 04.02.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Allasemo: klo 13-14 MFYSIK23 ja klo 14-15 PFYSIS22A

Mon 03.03.2025 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Harjoitustunti, Soveltava liikunta TH00BE19-3013
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Mon 07.04.2025 time 08:15 - 10:00
(1 h 45 min)
Tentti, Soveltava liikunta TH00BE19-3012
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Tue 22.04.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Loppuseminaari, Soveltava liikunta TH00BE19-3013
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Mon 05.05.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Uusintatentti, Soveltava liikunta TH00BE19-3012
ICT_A1038b Oppimistila
Mon 09.06.2025 time 09:00 - 11:00
(2 h 0 min)
2. Uusintakoe_Soveltava liikunta TH00BE19-3013
EDU_2003 Erik muunto byod
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

*Huom. toteutussuunnitelmaan saattaa tulla vielä muutoksia.

Vko 3 mennessä
Ennakkotehtävä

Vko 3
2h Orientaatio opintojaksolle
4h Soveltavan liikunnan perusteet. Liikunnan soveltamisen erilaisia keinoja,

Vko 4
4h Aistivammaisen iikunnan ohjauksen erityispiirteet ja erilaisuuden kohtaaminen
2h: Itsenäinen opiskelu: case-tehtävien työstö pienryhmissä

Vko 5
4h: Kuntien rooli soveltavassa liikunnassa + Helmi-malli
2h: Itsenäinen opiskelu: case-tehtävien työstö pienryhmissä


Vko 6
4h Case-ryhmätöiden esitykset
2h Allasdemo

Vko 6-16
Itse hankitun soveltavan liikunnan ryhmän ohjaus viisi kertaa (=5x3h).

Vko 16
2h Tentti

Vko 17
4h Loppuseminaari

Objective

The student is able to
• describe the values and starting points of adapted physical activity,
• name the actors and organisations in the field of adapted physical activity,
• apply the principles of instructing physical activity in instructions of adapted physical activity,
• evaluate, plan and implement adapted physical activity for the client’s and client groups with different functional constraints,
• evaluate the client’s need to health related physical activity and counselling,
• evaluate different forms of physical activity to various client and rehabilitee groups,
• meet different clients and practice various communication skills with clients,
• co-operate with professionals of health, social, rehabilitation and physical activity system and other organizations involved in adapted physical activity.

Content

The basics of knowledge and concepts in adapted physical activity, the organizational activities in the field of adapted physical activity, communication with different clients, competence in adapted physical activity, planning, implementing and evaluating classes of adapted physical activity partly as multidisciplinary cooperation

Materials

- Lähituntien ja itsin materiaalit
- Riikka Roitto (toim.); Aija Saari (toim.) Kaikille avoin liikunta kunnissa. LTS. 2023. https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/kaikille-avoin-liikunta-kunnissa.pdf
- Osallistumista edistäviä apuvälineitä kouluihin ja kuntiin https://www.paralympia.fi/images/tiedostot/osallistumista_edistavia_apuvalineita_kouluihin_ja_kuntiin_opas.pdf
- Helmi malli-käsikirja (itsissä) (edit. 2.3.2024)
- Sanastokeskus ry ja Liikuntatieteellinen Seura, 2023. Soveltavan liikunnan ja paraurheilun sanasto: https://www.lts.fi/media/lts_julkaisut/lts_selvityksia/soveltavan-liikunnan-ja-paraurheilun-sanasto.pdf
- Soveltavat liikkumisen suositukset: https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/soveltavat-liikkumisen-suositukset/
- Oheislukemiseksi ja vinkkejä sisältöjen suunnitteluun: Rintala, P., Huovinen T. ja Niemelä S. Soveltava liikunta. 2012.

Teaching methods

- Itsenäinen perehtyminen ennakkomateriaaleihin, ks. ennakkotehtävät itsistä
- Keskusteleva luento-opetus
- PBL-case-työskentely ryhmässä
- Käytännön harjoittelu erikseen sovitussa soveltavan liikunnan ryhmässä
- Seminaarityöskentely

Exam schedules

Tentti 7.4.2024

Pedagogic approaches and sustainable development

Pedagogisena toimintatapana opintojaksolla on innovaatiopedagogiikka.

Completion alternatives

-

Student workload

5 op = 135h opiskelijan työtä

Evaluation methods and criteria

Tentti (hylätty/1-5)
Case-työskentely ryhmässä (hylätty/täydennettävää+/-), jonka arvioinnissa hyödynnetään sovellettua SOLO-taksonomiaa.
Harjoittelukokonaisuus: hyl/hyv 
Loppuseminaariesitys hyv/hyl.

Harjoittelu on Hyväksytty-Hylätty.

Hyväksytty suoritus edellyttää tehtävien lisäksi opintojakson tapahtumiin osallistumista. Poissaoloista ilmoitetaan opettajalle hyvissaä ajoin ja niiden korvaamisista sovitaan tapauskohtaisesti.

Failed (0)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia

Assessment criteria, good (3-4)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Assessment criteria, excellent (5)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti

Qualifications

The student is able to plan and implement health-related physical activity and counsel client/ groups by using physiotherapy means.

Further information

ItsLearning ja s-posti.

Go back to top of page