Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan lantion ja alaraajan toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL26-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 23.03.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 25

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Annukka Myllymäki

Ryhmät

  • MFYSIK24
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K24
  • 16.01.2025 08:00 - 12:00, Asiakkaan lantion ja alaraajan toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL26-3003
  • 23.01.2025 08:00 - 12:00, Asiakkaan lantion ja alaraajan toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL26-3003
  • 30.01.2025 09:00 - 12:00, Asiakkaan lantion ja alaraajan toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL26-3003
  • 31.01.2025 08:00 - 12:00, Asiakkaan lantion ja alaraajan toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL26-3003
  • 06.02.2025 10:00 - 12:00, Asiakkaan lantion ja alaraajan toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL26-3003
  • 07.02.2025 09:00 - 12:00, Asiakkaan lantion ja alaraajan toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL26-3003
  • 13.02.2025 08:00 - 12:00, Asiakkaan lantion ja alaraajan toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL26-3003
  • 27.02.2025 08:00 - 12:00, Asiakkaan lantion ja alaraajan toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL26-3003
  • 06.03.2025 08:00 - 12:00, Asiakkaan lantion ja alaraajan toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL26-3003
  • 13.03.2025 08:00 - 12:00, Asiakkaan lantion ja alaraajan toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL26-3003, Liikkumisen ja toimintakyvyn ohjaaminen ja harjoittaminen TH00CL34-3003
  • 21.03.2025 12:00 - 15:00, KOE, Asiakkaan lantion ja alaraajan toimintakyvyn tutkiminen ja fysioterapian perusteet TH00CL26-3003

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää lantion alueen ja alaraajan toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa, sensoriikkaa ja neuraalikudoksen liukuvuutta käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä,
• tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä ja rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia,
• selittää ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen periaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.

Sisältö

Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, lantion alueen sekä lonkka-, polvi- ja nilkkanivelen spesifi ja toiminnallinen tutkiminen ja harjoittamisen perusteet. Fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen sekä ottaen huomioon erilaiset lääketieteelliset toimenpiteet.

Harjoittelun periaatteiden soveltaminen kuntoutuksessa ja ennaltaehkäisevän näkökulman huomioiminen. Toiminnallinen harjoittelu, erilaisten harjoitusympäristöjen ja -välineiden hyödyntäminen, teknologian hyödyntäminen asiakkaan tutkimisessa ja fysioterapian toteutuksessa.

Oppimateriaalit

Luentomateriaali.
Muu opettajan antama materiaali.
Nämä tarvitaan mukaan tietyille käytännön tunneille:
Clarkson, H. 2013. Musculoskeletal Assessment – Joint Motion and Muscle Testing. 3. painos tai uudempi. Lippincott Williams & Wilkins. Saatavana myös sähköisenä netissä.
Kaltenborn FM. ym. 2014. Manual mobilization of the joints. The Extremities. 8th ed.

Soveltuvin osin:
Tutkiminen:
Magee DJ & Manske RC. 2021. Orthopedic physical assessment. 7th ed.
11 Hip
12 Knee
13 Lower leg, ankle and foot.

Terapeuttinen harjoittelu:
Kisner, C.; Colby, L. & Borstad, J. 2023.Therapeutic Exercise. Foundations and techniques.8. painos. Philadelphia: F.A. Davis Company. (Koko teos soveltuu sellaisenaan materiaaliksi, alla muutamia tärkeimpiä kappaleita)
Chapter 12: Surgical Interventions and Postoperative Management
Chapter 20: Hip
Chapter 21: Knee
Chapter 22: Ankle and Foot

Tarnanen, S., & Holopainen, R. (2022). Harjoittelu ja tule-terveys (1. painos.). VK-Kustannus. (Koko teos soveltuu sellaisenaan materiaaliksi, alla muutamia tärkeimpiä kappaleita)
o Kpl 1 Harjoittelun taustaa ja keskeisiä käsitteitä – Johdattelu kirjan aiheisiin
o Kpl 2 Näyttöön perustuva TULE-kuntoutus
o Kpl 4 Suoritus- ja toimintakykyä parantavan harjoittelun perusteet (kertausta)
o Kpl 8 Harjoittelun periaatteiden soveltaminen tule-kuntoutuksessa (alaraajaa koskevin osin)


Yleistä:
Kauranen K. 2021. Fysioterapeutin käsikirja. Helsinki: SanomaPro
Käypä hoito -suositukset (www-lähde)
Duodecim Oppiportti / Fysiatria (vain amk:n verkossa)
Hoito-ohjeet.fi

Opetusmenetelmät

Lähiopetus: Luentoalustuksia ja käytännön harjoittelua.
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä. Vaatetus: ammatillinen asu. Hygieniaohjeistuksia noudatetaan.
Verkko-opetus: Opiskeltavaan sisältöön orientoivia Itslearning-tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Varsinainen tentti:
1. Uusintatentti: paikka:
2. Uusintatentti järjestetään tarvittaessa

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa.

Poissaolo tentistä = hylätty.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op = 108 h opiskelijan työtä, sisältäen kontaktiopetuksen, casetyöskentelyn, tenttiin valmistautumisen ja muun itsenäisen opiskelun.

Sisällön jaksotus

Asiakkaan lantion alueen ja alaraajan toimintakyvyn tutkiminen ja harjoittamisen perusteet:
-Lantion alueen ja alaraajan nivelten mobilisoinnin suunnittelu ja toteutus.
-Lihasvoiman mittaaminen ja lihasten aktivoinnin periaatteet, pehmytkudosten elastisuuden arviointi.
-Tuki- ja liikuntaelimistön eri rakenteiden keskeiset oireet, erityisesti lantion alueen sekä lonkka- ja polvinivelen spesifi tutkiminen ja harjoittamisen perusteet, fysioterapiaprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi näyttöön perustuen.
-Pre- ja postoperatiivinen fysioterapia / kävelyn apuvälineen valinta ja käyttö
-Haastattelu. Kliininen päättely, fysioterapiadiagnoosi, fysioterapian tavoitteiden asettaminen.

vko 3, 16.1. klo 8-12, 4 h Johdatus alaraajan tutkimiseen. Lonkan tutkiminen fysioterapiassa. Haastattelu fysioterapeuttisessa tutkimisessa.
vko 4, 23.1. klo 8-12, 4 h Lonkan tutkiminen käytännössä ja mobilisointi.
vko 5, 30.1. klo 9-12, 3 h Polven tutkiminen fysioterapiassa.
vko 5, 31.1. klo 8-12, 4 h Polven tutkiminen käytännössä ja polven manuaalinen mobilisointi.
vko 6, 6.2. klo 10-12, 2 h Nilkan ja säären alueen tutkiminen fysioterapiassa.
vko 6, 7.2. klo 9-12, 3 h Nilkan ja jalkaterän tutkiminen käytännössä ja nilkan manuaalinen mobilisointi.
vko 7, 13.2. klo 8-12, 4 h Fysioterapiaprosessin muodostuminen, Case-työskentely.
vko 9, 27.2. klo 8-12, 4 h Urheilevan lapsen ja nuoren alaraajojen tule-ongelmat ja fysioterapia niiden hoidossa. Ortopedinen fysioterapia.
vko 10, 6.3. klo 8-12, 4 h Case-työskentely. Simulaatioon valmistautuminen.
vko 11, 13.3. 4 h Simulaatioharjoitus Medisiina D:ssä.
Videovälitteinen opetus ortopedisen asiakkaan fysioterapiasta.
vko 12 KOE

Viestintäkanava ja lisätietoja

Käytännön tunneilla ammatillinen pukeutuminen.

Huomioi edeltävyysehdot:
Opiskelija osaa selittää ihmisen tuki- ja liikuntaelimistön rakenteen ja toiminnan (lihasten funktiot, liikesuunnat ja –tasot). Opiskelija huomioi fysiologian ja biomekaniikan perusteet siten, että hän pystyy selittämään ihmisen liikkumista ja toiminnan havaintojaan.

Lähiopetustunneilla (käytännön tunneilla) tulee olla läsnä:
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Käytännön tuntien poissaoloista tehdään aina osaamisen näyttö/korvaava tehtävä, ohjeet Itslearningissa.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: hyl-5, arvosana muodostuu tentin perusteella, lisäksi oppimistehtävät pitää olla suoritettu hyväksytysti.

Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun kaikki opintojakson suoritteet ovat on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä.

Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta.

Hylätty (0)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- ei tunnista lantion ja alaraajan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksia eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn, ei osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- ymmärrys ja perusteet tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä ei tule osoitetuksi
- kliininen päättely on ohjattuna epäjohdonmukaista, heikkoa sekä epävarmaa
- ei tunnista tai pysty osoittamaan terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen perusperiaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista ei tunnista tai tiedä niihin vaikuttavia tekijöitä
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- valitsemat vuorovaikutuskeinot eivät ole asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- ei tunnista ja / tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tuottaa asiasisältöä luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa, mutta tiedon pohdinta on pinnallista ja synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- osaa kuvata yleisellä tasolla lantion ja alaraajan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa ohjattuna tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa ohjattuna tehdä tutkimisen tuloksista pääosin oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä ja rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia
- osaa kuvata yleisellä tasolla sekä osaa ohjattuna toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen perusperiaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista sekä osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja / tai epärealistista
- kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- kykenee toimimaan turvallisesti erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- tunnistaa toiminnassaan fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita
- toimii lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- selittää ja tunnistaa ammatillisen osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä jäsennellä asiasisältöä selkeästi, ja pyrkii synteesiin ja omaan pohdintaan

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi
- osaa kuvata ja selittää lantion ja alaraajan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä ja osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa tehdä tutkimisen tuloksista pääosin oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä ja rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia
- osaa kuvata ja toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen perusperiaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista sekä osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella
- reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta
- toimii turvallisesti ja luotettavasti annettujen ohjeiden mukaisesti työ- ja opiskeluympäristössä

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- osaa organisoida omaa toimintaansa ja toimii oma-aloitteisesti sekä vastuullisesti
- toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden mukaisesti ja kykenee osittain itsenäisesti eettiseen päätöksentekoon
- jäsentää ja arvioi systemaattisesti omaa ammatillista toimintaansa
- toimii ammatillisesti vuorovaikutustilanteissa sekä kykenee ammatilliseen keskusteluun
- toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti
- osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tiedon soveltamiseen, synteesiin ja omaan pohdintaan
- pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- ymmärtää ja osaa kuvata laajasti lantion ja alaraajan alueen toimintoihin liittyvien rajoitteiden, oireiden sekä lääketieteellisten toimenpiteiden vaikutuksen eri-ikäisten asiakkaiden toimintakykyyn ja osaa nimetä sekä ymmärtää niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa itsenäisesti, luotettavasti sekä toistettavasti tutkia ja arvioida näyttöön perustuvin fysioterapian menetelmin asiakkaan toimintakykyä ICF:n tasoilla (osallistuminen, suoritus, rakenne) mm. asiakkaan tuntemuksia, toiminnallista haittaa, toiminnallista liikkuvuutta ja voimaa, käyttäen fysioterapian eri tutkimismenetelmiä ja ymmärtää sekä osaa nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa pääosin itsenäisesti tehdä tutkimisen tuloksista oikeansuuntaisia johtopäätöksiä selittääkseen asiakkaan toimintakykyä ja rakenteen, suorituksen ja osallistumisen tason ongelmia
- ymmärtää ja osaa itsenäisesti toteuttaa terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian ja ohjauksen perusperiaatteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä, ylläpitää ja /tai edistää asiakkaan suoritusta ja osallistumista.
- osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita
- toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä

AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- arvioi ja kehittää kriittisesti ja rakentavasti omaa ammatillista toimintaansa
- toimii ammatillisesti ja vie ammatillista keskustelua eteenpäin
- kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- toimii vuorovaikutustilanteissa dialogisesti ja tasavertaisesti

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kuvata tuki- ja liikuntaelimistön sekä hermoston rakenteen ja toiminnan. Hän osaa selittää fysioterapeuttisen tutkimisen periaatteet (haastattelu, havainnointi, mittaaminen, palpaatio) ja käyttää fysioterapeuttisen ohjaamisen keinoja tukemaan ihmisen motorista oppimista. Lisäksi opiskelija osaa tutkia asiakkaan terveyskuntoa ja tietää sensoriikan arvioinnin ja terapeuttisen harjoittelun periaatteet.