Motor Learning and Motor Development at Different Ages (4 cr)
Code: TH00CL21-3005
General information
- Enrollment
-
07.12.2024 - 12.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
13.01.2025 - 04.04.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Kuntoutus ja suun terveys
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 18 - 28
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Iida Laine
- Scheduling groups
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 5 . Open UAS : 5.)
- Small groups
- Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
- Course
- TH00CL21
Realization has 16 reservations. Total duration of reservations is 31 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 13.01.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Orientaatio opintojaksolle & Oppiminen tiedon rakentamisena, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005 |
ICT_B1033
Teoriatila
|
Tue 14.01.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Motorisen oppimisen tukeminen & motorinen kontrolli, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005 |
ICT_A1038b
Teoriatila
|
Mon 27.01.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Motorinen oppiminen fysioterapiassa, mallintaminen ja feedback, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005 |
EDU_2042
Oppimistila avo muunto byod
|
Tue 28.01.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Ohjaaminen fysioterapiassa (käytäntö), Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005 |
ICT_B2034
Toiminnallisen harjoittelun tila
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila |
Mon 03.02.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Yksilö-ympäristö-tehtävä & ryhmätyöskentely, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Mon 03.02.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Harjoittelun suunnittelun seitsemän valintaa, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Mon 10.02.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Videotehtävän opettajajohtoinen työstötunti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005 |
EDU_3004
Josef muunto byod
|
Tue 11.02.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Motorisen kehityksen näkökulmaa: vauvaikä, lapset ja nuoret, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005 |
ICT_C3044
Teoriatila muunto
|
Tue 11.02.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Motorisen kehityksen näkökulmaa: työikäiset ja ikääntyneet, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005 |
ICT_C3044
Teoriatila muunto
|
Mon 24.02.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Ohjaaminen käytännössä (käytäntö), Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005 |
ICT_B2033
Luovan liikkumisen tila
|
Mon 03.03.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Motorisen oppimisen teorioiden yhteenveto & kertaus, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005 |
EDU_3036
Oppimistila avo muunto byod
|
Tue 04.03.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Motorisen taidon videoiden purkutunti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005 |
ICT_C3022
Ryhmätyö avo (8 hlö)
ICT_C3029 Ryhmätyö avo (8 hlö) |
Mon 10.03.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Varsinainen tentti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Tue 25.03.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Opintojakson yhteenveto- ja palautetunti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005 |
ICT_B2040
Terapiatila 2
|
Mon 31.03.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
1. uusintatentti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Tue 13.05.2025 time 12:30 - 14:00 (1 h 30 min) |
2. uusintatentti. Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005 |
ICT_B2049
Toimintakyvyn arvioinnin tila
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Sisällöt kuvattu tarkemmin Itslearningissa
Vko 3
(2h): Orientaatio opintojaksolle & Oppiminen tiedon rakentamisena
(2h): Motorisen oppimisen tukeminen & motorinen kontrolli
Vko 5
(2h): Motorinen oppiminen fysioterapiassa, mallintaminen ja feedback
(2h): Ohjaaminen fysioterapiassa (käytäntö)
Vko 6
(2h): Ihmisen oppiminen tukeminen, yksilö-ympäristö-tehtävä & ryhmätyöskentely
(2h): Motorisen oppimisen tukeminen, Harjoittelun suunnittelun seitsemän valintaa
Vko 7
(2h): Videotehtävän opettajajohtoinen työstötunti / palautteenanto
(2h): Motorisen kehityksen näkökulmaa: vauvaikä, lapset ja nuoret
(2h): Motorisen kehityksen näkökulmaa: työikäiset ja ikääntyneet
Vko 9
(2h): Ohjaaminen ja taidon opettaminen (käytäntö)
Vko 10
(2h): Motorisen oppimisen teorioiden yhteenveto & kertaus
(2h): Motorisen taidon videoiden purkutunti
Vko 11
Varsinainen tentti
Vko 12
(2h): Opintojakson yhteenveto- ja palautetunti
Objective
The student is able to
• describe different forms of learning and factors affecting on learning,
• explain basic concepts of constructive learning theory, motor learning and control,
• explain methods of the physiotherapeutic instruction and use them in promoting motor learning,
• combine the factors affecting on human learning and the principles of physiotherapeutic instruction when planning and implementing physiotherapeutic instruction
• utilize different environments when planning and implementing physiotherapeutic instruction.
Content
The basic principles and features of motor development
Perception of man, learning as a concept, different learning theories, different learners at different ages, motor control, learning motor skills and instructing learning ( visual, verbal, cognitive and manual instruction), different learning environments (digitalization) and utilizing technology in physiotherapeutic guidance.
Materials
Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2022). Motor control: Translating research into clinical practice (6rd ed.). Lippincott Williams & Wilkins.
Vanhempi versio ladattavissa verkossa.
Saatavilla https://login.ezproxy.turkuamk.fi/login?url=https://www.lwwhealthlibrary.com
Chapter 1: Motor Control: Issues and Theories
Chapter 2: Motor Learning and Recovery of Function (sivulle 34 asti)
Chapter 9: Aging and Postural control
Chapter 13: Development of Mobility
Chapter 14: Aging and Mobility
Magill, R. A., & Anderson, D. I. (2017). Motor learning and control: Concepts and applications (Eleventh edition.). McGraw-Hill Education. (Saatavilla E-kirjana Finnan kautta)
Chapter 1: The Classification of Motor Skills
Chapter 5: Motor Control theories
Chapter 12: The Stages of Learning
Chapter 14: Demonstration and Verbal Instructions
Chapter 15: Augmented Feedback
Chapter 16: Practice Variability and Specificity
Chapter 17: The Amount and Distribution of Practice
Chapter 18: Whole and Part Practice
Chapter 19: Mental Practice
Kauranen, K. (2022) Kuormitusfysiologia. Liikuntatieteellinen seura. 2. uud. painos.
Optimaalinen kuormitus elinkaaren eri vaiheissa s. 426–475
Kauranen, K., & Tiainen, T. (2011). Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura. --> Soveltuvin osin, koska materiaali on jo vanhaa!
Motorinen suorituskyky s. 8-16
Motoriikan säätelyä käsittelevät ja selittävät teoriat s. 28-39
Liike ja liikkuminen s. 198-207
Motorinen oppiminen s. 291- 321, s. 336-426.
Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.
Teaching methods
Itsenäinen opiskelu ja lähiopiskelu
Exam schedules
Varsinainen tentti: paikka: OMEGA ICT_B1041_Omega Aika 10.03.2025 08.00 - 10.00
1. Uusintatentti: paikka: Teoriatila muunto ICT_B2026 Aika 31.03.2025 08.00 - 10.00
2. Uusintatentti: paikka: Toimintakyvyn arvioinnin tila ICT_B2049 Aika 13.05.202512.30 - 14.00 / päivitetty 03.04.25
Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Hyväksyttyä tenttisuoritusta ei voi tällä toteutuksella korottaa (Tutkintosääntö 23 § Opintosuorituksen uusinta ja arvosanan korottaminen)
Poissaolo tentistä = hylätty suoritus.
Pedagogic approaches and sustainable development
Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
4 op = 108h opiskelijan työtä
Tästä noin 27h on lähiopetusta ja 81h on opiskelijan itsenäistä opiskelua sisältäen mm. ryhmätehtävän työstämisen ja tenttiin valmistautumisen.
Evaluation methods and criteria
Arviointi: hyl-5
Opettaja antaa opintojakson suoritusmerkinnän, kun kaikki opintojakson suoritteet ovat on hyväksytysti suoritettuna. Opiskelijan osaaminen opintojaksolla arvioidaan opiskeluvaiheeseen suhteutettuna. Opettaja antaa suoritusmerkinnän neljän viikon kuluttua Peppiin merkitystä opintojakson päättymispäivästä.
Opintojakson oppimistehtävät tulee palauttaa opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti. Palauttamatta jättäminen vaadittuun aikatauluun mennessä vastaa hylättyä suoritusta. Tehtävän palauttaminen myöhässä tai hylätyn tehtävän uusiminen tehdään opettajan antamien ohjeiden ja aikataulun mukaisesti
Opintojakson loppuarvosana muodostuu seuraavien osioiden keskiarvosanasta:
1. Motorisen taidon opettaminen (videon analysointi) – ryhmätehtävä: hyl-5 (Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä). Painotus 50% opintojakson loppuarvosanasta.
2. Tentti: hyl-5 (Arvioinnissa käytetään tasavälistä skaalaa, alin hyväksytyn raja on 50 % maksimipisteistä.) Painotus 50% opintojakson loppuarvosanasta.
3. Ryhmätehtävään liittyvä itse- ja vertaisarviointi voi vaikuttaa kurssin arvosanaan +/-
4. Itslearningiin palautettavat oppimistehtävät: hyväksytty / hylätty.
5. Läsnäoloa vaativille opintojakson tunneille osallistuminen sekä niillä työskentely: hyväksytty / hylätty
Sisällöt sekä oppimistehtävät on kuvattu tarkemmin Itslearning-alustalla. Jokaisen sisältöteeman alla on yksi tai useampi palautettava oppimistehtävä. Tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa tehtävänannon yhteydessä
Failed (0)
Hylätty = Tentin pisteet: <50 % maksimipistemäärästä
ja / tai:
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- ei tunnista motorisen kehityksen pääperiaatteita ja -piirteitä ja/tai niihin vaikuttavia tekijöitä
- ei tunnista, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina
- ei tunnista erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä eri ikäkausina
- ei tunnista konstruktivistisen oppimisteorian, motorisen oppimisen ja kontrollin peruskäsitteitä
- ei ymmärrä näyttöön perustuvat fysioterapeuttisen ohjaamisen menetelmien perusteita, eikä osaa käyttää niitä mm. motorisen oppimisen
ohjaamisessa eikä tiedä niihin vaikuttavia tekijöitä
- ei tunnista ja/tai huomioi erilaisia ohjausympäristöjä suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista
- ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa, eikä huomioi saamaansa palautetta.
- vaarantaa potilasturvallisuuden ja / tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- valitsemat vuorovaikutuskeinot eivät ole asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia
AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- ei tunnista ja / tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja / tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
1 = Tentin pisteet: =50 % maksimipistemäärästä
2 = Tentin pisteet: >60 %maksimipistemäärästä
ja / tai:
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tuottaa asiasisältöä luettavassa ja ymmärrettävässä muodossa, mutta tiedon pohdinta on pinnallista ja synteesiin ei päästä
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- osaa kuvata yleisellä tasolla motorisen kehityksen pääperiaatteet ja -piirteet ja tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina ja tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä eri ikäkausina ja tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata yleisellä tasolla konstruktivistisen oppimisteorian, motorisen oppimisen ja kontrollin peruskäsitteet
- osaa kuvata yleisellä tasolla näyttöön perustuvat fysioterapeuttisen ohjaamisen menetelmät ja käyttää niitä mm. motorisen oppimisen ohjaamisessa ja tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- huomioi yleisellä tasolla erilaisia ohjausympäristöjä suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista
- fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen vaativat ohjausta ja varmistusta
- kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja / tai epärealistista
- kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- kykenee toimimaan turvallisesti erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa
AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- tunnistaa toiminnassaan fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita
- toimii lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- selittää ja tunnistaa ammatillisen osaamisensa ja toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
- osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
Assessment criteria, good (3-4)
3 = Tentin pisteet: 3>70 % maksimipistemäärästä
4 = Tentin pisteet: 4>80 % maksimipistemäärästä
ja / tai:
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä jäsennellä asiasisältöä selkeästi, ja pyrkii synteesiin ja omaan pohdintaan
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi
- osaa kuvata motorisen kehityksen pääperiaatteet ja -piirteet ja nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina ja nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä eri ikäkausina ja nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa kuvata konstruktivistisen oppimisteorian, motorisen oppimisen ja kontrollin peruskäsitteet
- osaa kuvata näyttöön perustuvat fysioterapeuttisen ohjaamisen menetelmät ja käyttää niitä mm. motorisen oppimisen ohjaamisessa ja nimetä niihin vaikuttavia tekijöitä
- osaa hyödyntää erilaisia ohjausympäristöjä suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista
- kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen
- ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella
- reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta
- toimii turvallisesti ja luotettavasti annettujen ohjeiden mukaisesti työ- ja opiskeluympäristössä
AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- osaa organisoida omaa toimintaansa ja toimii oma-aloitteisesti sekä vastuullisesti
- toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden mukaisesti ja kykenee osittain itsenäisesti eettiseen päätöksentekoon
- jäsentää ja arvioi systemaattisesti omaa ammatillista toimintaansa
- toimii ammatillisesti vuorovaikutustilanteissa sekä kykenee ammatilliseen keskusteluun
- toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
Assessment criteria, excellent (5)
5 = Tentin pisteet: >90 % maksimipistemäärästä
ja / tai:
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti
- osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- osoittaa oppimistehtävissä kykyä tiedon soveltamiseen, synteesiin ja omaan pohdintaan
- pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
-ymmärtää osaa kuvata laajasti motorisen kehityksen pääperiaatteet ja -piirteet ja nimetä/ymmärtää niihin vaikuttavia tekijöitä
- ymmärtää ja osaa kuvata laajasto, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina ja nimetä/ymmärtää niihin vaikuttavia tekijöitä
- ymmärtää ja osaa kuvata laajasti erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä eri ikäkausina ja nimetä/ymmärtää niihin vaikuttavia tekijöitä
- ymmärtää ja osaa kuvata laajasti konstruktivistisen oppimisteorian, motorisen oppimisen ja kontrollin peruskäsitteet
- ymmärtää ja osaa kuvata näyttöön perustuvat fysioterapeuttisen ohjaamisen menetelmät ja käyttää niitä mm. motorisen oppimisen ohjaamisessa ja nimetä/ymmärtää niihin vaikuttavia tekijöitä
- kykenee päätelmien tekemiseen pääosin itsenäisesti
- osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita
- toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- arvioi ja kehittää kriittisesti ja rakentavasti omaa ammatillista toimintaansa
- toimii ammatillisesti ja vie ammatillista keskustelua eteenpäin
- kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- toimii vuorovaikutustilanteissa dialogisesti ja tasavertaisesti
Qualifications
Ei edeltävyysehtoja
Further information
Avoimen amk:n kiintiöpaikkoja on 5.
Avoimen AMK:n opiskelijat: Osa tunneista saatetaan tehdä tutkinto-opiskelijoille A ja B-ryhmille erikseen (sama aihe vedetään kaksi kertaa, mutta vain pienemmälle porukalle kerrallaan). Osallistu siis vain yhden ryhmän opetukseen (mieluiten sen, missä teet ryhmätyön).
Läsnäolo:
Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.