Siirry suoraan sisältöön

Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL21-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 12.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 04.04.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja suun terveys
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
18 - 28
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Iida Laine
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Ryhmät
MFYSIK25
Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K25
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Opintojakso
TH00CL21

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 30 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 13.01.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Orientaatio opintojaksolle & Oppiminen tiedon rakentamisena, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005
ICT_B1033 Teoriatila
Ti 14.01.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Motorisen oppimisen tukeminen & motorinen kontrolli, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005
ICT_A1038b Teoriatila
Ma 27.01.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Motorinen oppiminen fysioterapiassa, mallintaminen ja feedback, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005
EDU_2042 Teoriatila avo muunto byod
Ti 28.01.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Ohjaaminen fysioterapiassa (käytäntö), Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005
ICT_B2034 Toiminnallisen harjoittelun tila
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Ma 03.02.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Yksilö-ympäristö-tehtävä & ryhmätyöskentely, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Ma 03.02.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Harjoittelun suunnittelun seitsemän valintaa, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Ma 10.02.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Videotehtävän opettajajohtoinen työstötunti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005
EDU_3004 Josef muunto byod
Ti 11.02.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Motorisen kehityksen näkökulmaa: vauvaikä, lapset ja nuoret, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Ti 11.02.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Motorisen kehityksen näkökulmaa: työikäiset ja ikääntyneet, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Ma 24.02.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Ohjaaminen käytännössä (käytäntö), Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005
ICT_B2033 Luovan liikkumisen tila
Ma 03.03.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Motorisen oppimisen teorioiden yhteenveto & kertaus, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005
EDU_3036 Teoriatila avo muunto byod
Ti 04.03.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Motorisen taidon videoiden purkutunti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005
ICT_C3022 Ryhmätyö avo (8 hlö)
ICT_C3029 Ryhmätyö avo (8 hlö)
Ma 10.03.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Varsinainen tentti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005
ICT_B1041_Omega OMEGA
Ti 25.03.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Opintojakson yhteenveto- ja palautetunti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005
ICT_B2040 Terapiatila 2
Ma 31.03.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
1. uusintatentti, Motorinen oppiminen ja motorinen kehitys eri ikäkausina TH00CL21-3005
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Sisällöt kuvattu tarkemmin Itslearningissa

Vko 3
(2h): Orientaatio opintojaksolle & Oppiminen tiedon rakentamisena
(2h): Motorisen oppimisen tukeminen & motorinen kontrolli

Vko 5
(2h): Motorinen oppiminen fysioterapiassa, mallintaminen ja feedback
(2h): Ohjaaminen fysioterapiassa (käytäntö)

Vko 6
(2h): Ihmisen oppiminen tukeminen, yksilö-ympäristö-tehtävä & ryhmätyöskentely
(2h): Motorisen oppimisen tukeminen, Harjoittelun suunnittelun seitsemän valintaa

Vko 7
(2h): Videotehtävän opettajajohtoinen työstötunti / palautteenanto
(2h): Motorisen kehityksen näkökulmaa: vauvaikä, lapset ja nuoret
(2h): Motorisen kehityksen näkökulmaa: työikäiset ja ikääntyneet

Vko 9
(2h): Ohjaaminen ja taidon opettaminen (käytäntö)

Vko 10
(2h): Motorisen oppimisen teorioiden yhteenveto & kertaus
(2h): Motorisen taidon videoiden purkutunti

Vko 11
Varsinainen tentti

Vko 12
(2h): Opintojakson yhteenveto- ja palautetunti

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata motorisen kehityksen pääperiaatteet ja -piirteet,
- selittää, miten eri tekijät vaikuttavat liikkeen ja liikkumisen kehittymiseen ja muotoutumiseen eri ikäkausina
- kuvata erilaisia oppimisen muotoja ja oppimiseen vaikuttavia tekijöitä eri ikäkausina,
- selittää konstruktivistisen oppimisteorian, motorisen oppimisen ja kontrollin peruskäsitteet,
- selittää näyttöön perustuvat fysioterapeuttisen ohjaamisen menetelmät ja käyttää niitä mm. motorisen oppimisen ohjaamisessa,
- hyödyntää erilaisia ohjausympäristöjä suunnitellessaan ja toteuttaessaan fysioterapeuttista ohjaamista

Sisältö

Motorisen kehityksen yleiset periaatteet ja pääpiirteet eri ikäkausina, reflektiivisten liikkeiden vaihe, varhaisten liiketaitojen vaihe, erikoistuneiden liiketaitojen vaihe, aikuisuus ja vanhuus.

Ihmiskäsitys, oppiminen käsitteenä, eri oppimisteorioita, erilaisia ja eri-ikäisiä oppijoita, motorinen kontrolli, motorisen taidon oppiminen ja harjoittelun ohjaaminen (visuaalinen, verbaalinen, kognitiivinen ja manuaalinen ohjaus), erilaiset ohjausympäristöt (digitaalisuus) ja teknologian hyödyntäminen ohjauksessa.

Oppimateriaalit

Shumway-Cook, A., & Woollacott, M. H. (2022). Motor control: Translating research into clinical practice (6rd ed.). Lippincott Williams & Wilkins.
Vanhempi versio ladattavissa verkossa.

Saatavilla https://login.ezproxy.turkuamk.fi/login?url=https://www.lwwhealthlibrary.com

Chapter 1: Motor Control: Issues and Theories
Chapter 2: Motor Learning and Recovery of Function (sivulle 34 asti)
Chapter 9: Aging and Postural control
Chapter 13: Development of Mobility
Chapter 14: Aging and Mobility

Magill, R. A., & Anderson, D. I. (2017). Motor learning and control: Concepts and applications (Eleventh edition.). McGraw-Hill Education. (Saatavilla E-kirjana Finnan kautta)
Chapter 1: The Classification of Motor Skills
Chapter 5: Motor Control theories
Chapter 12: The Stages of Learning
Chapter 14: Demonstration and Verbal Instructions
Chapter 15: Augmented Feedback
Chapter 16: Practice Variability and Specificity
Chapter 17: The Amount and Distribution of Practice
Chapter 18: Whole and Part Practice
Chapter 19: Mental Practice

Kauranen, K. (2022) Kuormitusfysiologia. Liikuntatieteellinen seura. 2. uud. painos.
Optimaalinen kuormitus elinkaaren eri vaiheissa s. 426–475

Kauranen, K., & Tiainen, T. (2011). Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Liikuntatieteellinen seura. --> Soveltuvin osin, koska materiaali on jo vanhaa!
Motorinen suorituskyky s. 8-16
Motoriikan säätelyä käsittelevät ja selittävät teoriat s. 28-39
Liike ja liikkuminen s. 198-207
Motorinen oppiminen s. 291- 321, s. 336-426.

Itslearningissa ilmoitettu materiaali on verkossa saatavilla olevaa materiaalia.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu ja lähiopiskelu

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Varsinainen tentti: paikka: OMEGA ICT_B1041_Omega Aika 10.03.2025 08.00 - 10.00
1. Uusintatentti: paikka: Teoriatila muunto ICT_B2026 Aika 31.03.2025 08.00 - 10.00
2. Uusintatentti: sovitaan tarvittaessa

Opiskelijalla on oikeus uusia toteutuksen hylätty tenttisuoritus kaksi kertaa. Hyväksyttyä tenttisuoritusta ei voi tällä toteutuksella korottaa (Tutkintosääntö 23 § Opintosuorituksen uusinta ja arvosanan korottaminen)
Poissaolo tentistä = hylätty suoritus.

Kansainvälisyys

Lähiopetus: Keskusteleva luento, pari- ja pienryhmätyöskentely
Lähiopetustunneilla tulee olla läsnä.
Verkko-opetus: ITS-materiaali ja opiskeltavaan sisältöön orientoivia tehtäviä.
Vertaisoppiminen: Ryhmätehtäviä lähiopetustunneilla ja itsenäisenä opiskeluna.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op = 108h opiskelijan työtä
Tästä noin 27h on lähiopetusta ja 81h on opiskelijan itsenäistä opiskelua sisältäen mm. ryhmätehtävän työstämisen ja tenttiin valmistautumisen.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja

Lisätiedot

Avoimen amk:n kiintiöpaikkoja on 5.
Avoimen AMK:n opiskelijat: Osa tunneista saatetaan tehdä tutkinto-opiskelijoille A ja B-ryhmille erikseen (sama aihe vedetään kaksi kertaa, mutta vain pienemmälle porukalle kerrallaan). Osallistu siis vain yhden ryhmän opetukseen (mieluiten sen, missä teet ryhmätyön).

Läsnäolo:

Kaikilla käytännön taitoihin liittyvien opintojaksojen tunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.

Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä lähitunneille etäyhteyttä.

Siirry alkuun