Siirry suoraan sisältöön

Terveyskunnon arviointi ja mittaaminen sekä terveyskuntoa ja toimintakykyä tukeva fysioterapia eri ikäkausina (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BU27-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 16.01.2025

Ajoitus

20.01.2025 - 25.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

18 - 28

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Juho Korpi
  • Afrisa Kapella

Ryhmät

  • MFYSIK25
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K25

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää fysioterapeuttisen tutkimisen keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät,
• kuvata lihasvoiman, yleiskestävyyden, lihasvenyvyyden ja elastisuuden sekä liikehallintakyvyn ilmiöinä,
• nimetä lihasvoimaan, yleiskestävyyteen, lihasvenyvyyteen ja elastisuuteen sekä liikehallintakykyyn vaikuttavia tekijöitä,
• tutkia ja arvioida luotettavasti ja toistettavasti asiakkaan lihasten voimaa, venyvyyttä ja yleiskestävyyttä ja liikehallintaa terveyskunnon näkökulmasta,
• tehdä mittaustuloksistaan johtopäätöksiä sekä asettaa niiden perusteella terveyskuntoa ylläpitävät tai edistävät tavoitteet,
• käyttää lihasvoiman, lihasvenyvyyden ja yleiskestävyyden ja liikkeenhallinnan näyttöön perustuvan harjoittamisen periaatteita hyvinvoinnin ja terveyskunnon edistämiseen eri ikäisten asiakkaiden valmiudet huomioiden,
• tunnistaa asiakkaan palautumisen merkityksen terveyskunnon harjoittamisen osana.

Sisältö

Fysioterapeuttinen tutkiminen ja dokumentointi: havainnointi, haastattelu, palpointi ja mittaaminen; luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet sekä luotettavuuteen vaikuttavat tekijät, kirjaaminen ja tavoitteen asettelu.

Voiman eri osa-alueet sekä niiden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, RM, lihasvenyvyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, yleiskestävyyden mittaaminen ja harjoittamisen periaatteet, liikehallinnan mittaamien ja harjoittaminen, erilaiset terveyskunnon testistöt, teknologian hyödyntäminen terveyskunnon ja sen osa-alueiden mittaamisessa ja harjoittamisessa.

Oppimateriaalit

Voi vielä tarkentua

Tarnanen, S., & Holopainen, R. (2022). Harjoittelu ja tule-terveys (1. painos.). VK-Kustannus. (Koko teos soveltuu sellaisenaan materiaaliksi, alla muutamia tärkeimpiä kappaleita)
Kpl 4 (koko kappale) Suoritus- ja toimintakykyä parantavan harjoittelun perusteet
Kpl 5 (koko kappale) Harjoittelun erityiskysymyksiä

Kisner C.,Colby L. A. & Borstad J. 2023. Therapeutic Exercise - Foundations and techniques. 8. Painos.
Chapter 1 (Therapeutic exercise, foundational concepts)
Chapter 3 (Range of motion): s. 65-67
Chapter 4 (Stretching): s. 86-116, (PNF nice to know -asiaa)
Chapter 6 (Resistance exercise): s. 171-212, 230-246
Chapter 7 (Aerobic exercise): s. 253-269
Chapter 8 (Balance): s. 271-297
Chapter 23 (Functional training) nice to know -asiaa
Chapter 24: (The Older Adult: Physical Activity and Exercise s. 973-100

Kauranen, K. (2022) Kuormitusfysiologia. Liikuntatieteellinen seura. 2. uud. painos.
1.3 Fyysisen kuormituksen fysiologiset vaikutukset elimistöön s. 24–26, (nice to know s. 27–30)
1.4 Fyysisen harjoittelun yleiset periaatteet s. 31–39
1.5 Kuormitusfysiologiset mittaus- ja tutkimusmenetelmät s. 40–53,
verenpaineen mittausmenetelmät s. 56–60,
Maksimaalisen hapenkulutuksen mittaaminen ja arviointi s. 72–79,
Hermolihasjärjestelmän suorituskyvyn mittausmenetelmät s. 94–99
Lihaksen voimantuottaminen s. 228–232 (3. Hermolihasjärjestelmän toiminta kuormituksessa -osio käydään muutoin pitkälti Anatomia 2:ssa)
7. Optimaalinen kuormitus elinkaaren eri vaiheissa s. 426–475
8.6 Pitkäkestoinen inaktiivisuus s. 537–549
9. Palautuminen s. 550–559
10. Ylikuormittuminen s. 576–589

Keskinen K., Häkkinen K. & Kallinen M. 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen - Käsi- ja oppikirja kuntotestaajille.
Luku 3.2.4 Epäsuorat testit, s. 118–130
Luku 3.3. Hermolihasjärjestelmä, s. 168–182 ja 189–196

Kauranen, K., Müller, E., Saastamoinen, N., & Sinivuori, E. (2021). Fysioterapeutin käsikirja (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
Kpl 10 Terapeuttinen harjoittelu (soveltuvin osin)

Muu Itslearningissa ilmoitettu materiaali

Opetusmenetelmät

Itseohjautuva opiskelu (opiskelija suunnittelee ja aikatauluttaa opintojakson omaan arkeensa ja voimavaroihinsa sopivaksi), monimuoto-opiskelu (opetuksessa yhdistetään läsnä-, etä- ja verkko-opetusta sekä opiskelijan itsenäistä työskentelyä), ryhmätyöskentely (yhteistyö- ja tiimityöskentelytaitojen kehittäminen ja muiden näkökulmista oppiminen), simulaatio-opetus (kliinisten taitojen harjoittelu pareittain tai pienryhmissä asiakastilanteita simuloiden), näyttöön perustuva opetus (opetuksen sisältö painottuu näyttöön perustuvaan tietoon ja opiskelijoiden tulee sisällyttää työskentelyyn aktiivista tutkimustiedon hankintaa ja analysointia).

Läsnäopetuksessa yhdistetään teoriaa kliinisten taitojen harjoitteluun, joten läsnäolo opetuksessa on oppimisen kannalta keskeistä. Läsnäopetukseen on tärkeää saapua valmistautuneena ennakko-ohjeiden mukaisesti, ja verkko-opiskelu on tärkeää suorittaa suunnitellussa aikataulussa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttimateriaalina on kaikki opintojakson materiaalit.

Opintojaksolla on seuraavat tentit
- Kaksi verkkotenttiä (voima- ja kestävyysharjoittelun perusteet), arvioidaan numeerisesti 0-5
- Yksi käytännön koe (terveyskunnon testit), arvioidaan hyväksytty-hylätty

Verkkotentit opiskelija voi suorittaa itsenäisesti haluamanaan aikana. Kunkin tentin voi suorittaa enintään kolme kertaa (varsinainen tentti ja kaksi uusintatenttiä). Kaikki tenttisuoritukset tulee tehdä opintojakson aikana.

Käytännön koe järjestetään lukujärjestykseen merkittynä päivänä. Mahdollisten uusintakokeiden ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen oppiminen (keskustelu ja sosiaalinen vuorovaikutus läsnäopetuksessa, itsenäisen opiskelun harjoitukset, oman oppimisen reflektointi), yhteisöllinen oppiminen (ryhmätyöskentely ja tiedon jakaminen), kokemuksellinen oppiminen (kliinisten taitojen harjoittelu käytännössä), ongelmaperustainen oppiminen (case-työskentely ja kliinisen päättelyn harjoitukset), reflektiivinen oppiminen (oman osaamisen ja ammatillisen kehittymisen reflektointi).

Ympäristönäkökulman huomioiminen opetuksessa tapahtuu pääasiassa minimoimalla kertakäyttöisten välineiden käyttö opetuksessa ja suosimalla sähköisessä muodossa olevaa opiskelumateriaalia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi osoittaa aiemmin hankkimansa osaamisen suorittamalla hyväksytysti opintojakson tehtävät ja kokeet.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus, 5 op (5x27h), vastaa 135 h opiskelijan työtä.

h läsnäopetusta
h videoluentoja (opiskelijan valitsemana aikana)
h pienryhmätyöskentelyä (opiskelijoiden valitsemana aikana)
h lukutehtäviä
h tentti + valmistautuminen
h yhteensä

Sisällön jaksotus

Toteutussuunnitelma (muutokset mahdollisia)
- Tarkemmat tiedot löytyvät Itslearningista

VK 4-5
Läsnäopetus (x h)
- Opintojakson orientaatio (PAKOLLINEN LÄSNÄOLO, Pienryhmien muodostaminen)
- Fysioterapeuttinen tutkiminen & terveyskunnon arvioiminen
- Lihasvoiman tutkiminen
- Terveyskunnon testien harjoittelu (lihasvoima)

Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävät: voimaharjoittelu
- Videoluennot: voimaharjoittelun teoreettiset perusteet
- Harjoitustehtävät: voimaharjoittelun teoreettiset perusteet
- Videoluennot: voimaharjoittelun toteutuksen perusteet
- Harjoitustehtävät: voimaharjoittelun toteutuksen perusteet
- Oman harjoittelun aloittaminen

VK 6-7
Läsnäopetus (x h)
- Yleiskestävyyden tutkiminen
- Terveyskunnon testien harjoittelu (yleiskestävyys)

Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävät: kestävyysharjoittelu
- Videoluennot: kestävyysharjoittelun teoreettiset perusteet
- Harjoitustehtävät: kestävyysharjoittelun teoreettiset perusteet
- Videoluennot: kestävyysharjoittelun toteutuksen perusteet
- Harjoitustehtävät: kestävyysharjoittelun toteutuksen perusteet
- Oman harjoittelun jatkaminen

VK 8-9
Itsenäinen opiskelu
- Videoluennot: testaamisen teoria & mittareiden psykometriikka
- Harjoitustehtävät: testaamisen teoria & mittareiden psykometriikka
- Lukutehtävät: palautuminen
- Videoluennot: palautumisen teoreettiset perusteet
- Harjoitustehtävät: palautumisen teoreettiset perusteet
- Oman harjoittelun jatkaminen

- Lukutehtävät: liikkuvuusharjoittelu
- Videoluennot: liikkuvuusharjoittelun teoreettiset perusteet
- Harjoitustehtävät: liikkuvuusharjoittelun teoreettiset perusteet
- Videoluennot: liikkuvuusharjoittelun toteutuksen perusteet
- Harjoitustehtävät: liikkuvuusharjoittelun toteutuksen perusteet
- Oman harjoittelun jatkaminen

VK 10-11
Läsnäopetus (x h)
- Liikehallinnan (tasapaino ja koordinaatio) tutkiminen
- Terveyskunnon testien harjoittelu (tasapaino ja koordinaatio)

Itsenäinen opiskelu
- Lukutehtävät: tasapainoharjoittelu
- Videoluennot: tasapainoharjoittelun teoreettiset perusteet
- Harjoitustehtävät: tasapainoharjoittelun teoreettiset perusteet
- Videoluennot: tasapainoharjoittelun toteutuksen perusteet
- Harjoitustehtävät: tasapainoharjoittelun toteutuksen perusteet
- Oman harjoittelun jatkaminen

VK 12-13
Läsnäopetus (x h)
- Tutkimustulosten analysointi
- Kirjaaminen

Itsenäinen opiskelu
- Terveyskunnon testin harjoitteleminen ja kertaaminen (kokeeseen valmistautuminen)
- Oman harjoittelun jatkaminen
- Raportti terveyskunnon testien tuloksista (työskentelyn aloittaminen)

VK 14
Läsnäopetus (x h)
- Käytännön koe (terveyskunnon testit)

Itsenäinen opiskelu
- Oman harjoittelun jatkaminen
- Raportti terveyskunnon testien tuloksista (työskentelyn jatkaminen)

VK 15-18
Itsenäinen opiskelu
- Opintojakson aiempi sisältö
- Raportti terveyskunnon testien tuloksista (viimeistely ja palautus)

VK 19-21
Läsnäopetus (x h)
- Yhteenveto oman harjoittelun kokemuksista (PAKOLLINEN LÄSNÄOLO)
- Yhteenveto terveyskunnon arvioinnista ja harjoittamisesta

Itsenäinen opiskelu
- Raportti omasta harjoittelusta

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kaikki opintojaksoon liittyvä viestintä tapahtuu Itslearningin kautta. Ei sähköposteja.

Läsnäopetukseen tulee lähtökohtaisesti osallistua fyysisesti paikan päällä, koska tunneilla on paljon käytännön taitojen harjoittelua. Etäosallistumisen mahdollisuuksista tiedotetaan erikseen.

Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on varmistaa, että hän oppii poissaolon aikana väliin jääneet asiat. Osaaminen tulee osoittaa opintojakson opettajalle erikseen sovittavalla tavalla.

Läsnäopetukseen tarvitset pääsääntöisesti liikuntaan sopivan vaatetuksen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu seuraaviin opintosuorituksiin

- Verkkotentti (voimaharjoittelun perusteet) 20 %
- Verkkotentti (kestävyysharjoitelun perusteet) 20 %
- Käytännön koe HYV/HYL
- Raportti voimaharjoittelusta (ryhmätehtävä) 20 %
- Raportti kestävyysharjoittelusta (ryhmätehtävä) 20 %
- Raportti terveyskuntotestien tuloksista (yksilötehtävä) 20 %
- Opintojakson muut tehtävät HYV/HYL

Tehtävien tarkemmat arviointikriteerit on ilmoitettu tehtävänannon yhteydessä.

Kaikki opintojakson tehtävät palautetaan Itslearningiin ohjeiden mukaisesti. Opiskelijalla / opiskelijaryhmällä on mahdollisuus saada kirjallisista tehtävistä palautetta yhden kerran, jonka jälkeen tehtävää on mahdollista halutessaan täydentää ennen lopullista palautusta. Hylättyä suoritusta on mahdollista uusia tai täydentää enintään kaksi kertaa.

Myöhässä palautettu tehtävä kuluttaa yhden uusimiskerran.

Hylätty (0)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
- Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti
- Opiskelija ei perustele omaa toimintaansa hyödyntäen ammattialansa tietoperustaa (opiskeluvaiheeseen suhteutettuna)

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija ei tunnista tai pysty osoittamaan selkeästi fysioterapian teoreettisia lähtökohtia:
- Ymmärrys ja perusteet eivät tule osoitetuksi tehtävillä lainkaan.
- Opiskelijan toiminta on epäjohdonmukaista ja sekavaa opiskeluvaiheeseen suhteutettuna
- Opiskelija ei kykene reflektoimaan oppimistaan tai toimintaansa
- Opiskelija ei ota vastaan palautetta ja/tai muuta toimintaansa palautteen pohjalta
- Opiskelija vaarantaa potilasturvallisuuden ja/tai työ- ja opiskeluympäristön turvallisuuden
- Opiskelija ei osaa valita ja käyttää asiakas- tai oppimistilanteeseen sopivia vuorovaikutuskeinoja

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija ei tunnista ja/tai noudata fysioterapeutin työtä ohjaavia eettisiä periaatteita, lakeja, asetuksia ja sovittuja toimintaohjeita
- Opintojakson tehtävät ovat tekemättä, tehtävänannon kaikkiin kohtiin ei ole vastattu tai ne ovat erittäin puutteellisin tiedoin palautettu.
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus ei ole kunnioittavaa, luotettavaa ja /tai rehellistä, eikä hän kanna vastuuta toiminnastaan.
- Opiskelija ei esitä selitystä poissaoloihinsa, eikä osoita huolehtineensa omasta oppimisestaan poissaolojen aikana
- Opiskelijan toiminta on epäammatillista opiskeluvaiheeseen suhteutettuna

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Opiskelija käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelija käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
- Opiskelijan näyttöön perustuva tiedonhaku on puutteellista eikä opiskelija osaa kriittisesti arvioida hakemaansa tietoa
- Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.
- Kirjallisissa töissä pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Opiskelija osaa työskennellä ohjattuna opintojaksolla harjoitelluissa fysioterapian tilanteissa ja tietää niihin liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiötä yleisellä tasolla sekä tietää niihin vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija kykenee toimintansa itsereflektioon, mutta se on pinnallista ja /tai epärealistista
- Opiskelija toimii turvallisesti työ- ja opiskeluympäristössä
- Fysioterapeuttisten menetelmien käyttö ja päätelmien tekeminen / kliininen päättely vaativat ohjausta ja varmistusta
- Opiskelija kykenee palautteen vastaanottamiseen ja pyrkii muuttamaan toimintaansa sen perusteella
- Opiskelija kykenee toimimaan erilaisissa ohjaus- ja vuorovaikutustilanteissa

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Opiskelija tunnistaa ja toimii fysioterapeutin työtä ohjaavien eettisten periaatteiden, lakien, asetusten ja sovittujen toimintaohjeiden mukaisesti
- Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole itseohjautuvaa
- Opiskelija osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä
- Opiskelija osaa dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
- Opiskelijan toiminta ja vuorovaikutus on kunnioittavaa, luotettavaa ja rehellistä
- Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena
- Opiskelija osaa etsiä näyttöön perustuvaa tietoa eri tietolähteistä sekä tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä tiedonlähteitä systemaattisesti
- Kirjalliset tehtävät on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä
- Opiskelija osaa käyttää keskeisiä fysioterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
- Kirjallisissa töissä on omaa pohdintaa ja synteesiin on pyritty

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa annettujen ohjeiden mukaan itsenäisesti
- Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöön liittyvät tekijät ja kuvata niiden fysioterapian keskeiset sisällöt
- Opiskelija toimii suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee osittain itsenäisesti päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn
- Opiskelija ottaa vastaan palautetta ja muuttaa toimintaansa sen perusteella

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 1–2 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa sovittuja aikatauluja
- Opiskelija osaa organisoida omaa toimintaansa
- Opiskelija osaa ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
- Opiskelija huomioi dialogisuuden ja pyrkii toimimaan vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti
- Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja osaamistaan kriittisesti, tunnistaen omia vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- Opiskelija osaa etsiä ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa asiantuntevasti ja itsenäisesti.
- Opiskelija osaa käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
- Kirjallisissa töissä näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja itsenäinen pohdinta

AMMATTITAITO JA SEN KEHITTYMINEN
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija osaa työskennellä oppimistilanteissa itsenäisesti
- Opiskelija ymmärtää fysioterapian keinot sekä niiden luotettavaan käyttöön liittyvät tekijät
- Opiskelija osaa kuvata opintojaksolla käsiteltyjä ilmiöitä laajasti sekä ymmärtää niihin vaikuttavat tekijät syvällisesti.
- Opiskelija toimii itsenäisesti, suunnitelmallisesti, turvallisesti ja luotettavasti työ- ja opiskeluympäristössä
- Opiskelija kykenee päätelmien tekemiseen / kliiniseen päättelyyn pääosin itsenäisesti
- Opiskelija pystyy soveltamaan teoriatietoa käytännön tilanteissa
- Opiskelija reflektoi toimintaansa ja kykenee käymään keskustelua saamastaan palautteesta

VASTUULLINEN, AMMATILLINEN JA EETTINEN TOIMINTA
- Asteikon 3–4 kriteerit täyttyvät. Lisäksi:
- Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta
- Opiskelija osaa organisoida ryhmän toimintaa ja kykenee tarvittaessa johtamaan omaa ja ryhmän toimintaa
- Opiskelija sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
- Opiskelija osaa olla dialogissa ja toimii vuorovaikutustilanteissa tasavertaisesti