Terveydenhoitotyön kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BW59-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Elina Santala
- Hanna Ollikkala
Ryhmät
-
PTERTK22Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K22
- 24.03.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 25.03.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 26.03.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 27.03.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 28.03.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 29.03.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 30.03.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 31.03.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 01.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 02.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 03.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 04.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 05.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 06.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 07.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 08.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 09.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 10.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 11.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 12.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 13.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 14.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 15.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 16.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 17.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 18.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 19.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
- 20.04.2025 08:00 - 16:00, Ohjattu harjoittelu, Terveydenhoitotyön kehittäminen TH00BW59-3002
Tavoitteet
Tavoitteet
Opiskelija
• syventää toimintataitojaan terveydenhoitotyössä
• kehittää toimintaansa asiakkaan kokonaishoidon itsenäisessä suunnittelussa,
toteuttamisessa ja arvioinnissa
• osaa ottaa kokonaisvastuun asiakkaiden hoidosta työryhmässään
• osaa toimia hoitotyön asiantuntijana kehittääkseen terveydenhoitoa ja sen edellytyksiä
työyksikössään
• syventää rokottamis- ja lääkehoito-osaamistaan terveydenhoitotyön eri alueilla
• syventää tietojaan ja taitojaan terveydenhoitotyön erityispiirteistä ja siihen liittyvästä kirjaamisesta sekä ymmärtää kirjaamisen hoitotyön kehittämisessä.
Sisältö
Sisältö
• Näyttöön perustuvan tiedon hyödyntäminen eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän perheidensä sekä ryhmien terveydenhoitotyössä
• Eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän perheidensä sekä ryhmien terveydenhoidon ja terveysneuvonnan suunnittelu, toteutus, kirjaaminen ja arviointi
• Terveydenhoitotyön asiantuntijuus
• Eri-ikäisten ihmisten lääkehoito ja rokotukset
Oppimateriaalit
Ei erillistä oppimateriaalia
Opetusmenetelmät
Käytännön harjoittelu työelämässä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei ole
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ohjattu harjoittelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelun hyväksiluvusta työkokemuksella, tulee keskustella oman tuutoropettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ei ole
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTYN harjoittelun kriteerit:
ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATILLINEN OSAAMINEN
Opiskelija tunnistaa vastuunsa terveydenhoitotyön laadusta ja toimii vastuullisesti työryhmän jäsenenä. Toiminta on ammatillista ja eettistä. Opiskelija noudattaa salassapito- ja tietosuojasäädöksiä ja huomioi, että harjoitteluun liittyvät asiat eivät kuulu henkilökohtaisille some-tileille.
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN
Opiskelija kykenee kokonaistilanteiden hallintaan ja hallitsee terveydenhoitotyön keskeiset menetelmät. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja suunnitelmallisesti. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan asiakkaan ja hänen perheensä terveydenhoitotyössä.
OPETUS- JA OHJAUSOSAAMINEN
Opiskelija on omaksunut ohjaustehtävän osaksi terveydenhoitotyön toimintaa ja sen kehittämistä. Hän tunnistaa ohjaustarpeet itsenäisesti eri yhteyksissä ja toteuttaa ohjauksen suunnitellusti, tavoitteellisesti ja asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa havaita ja tukea erityisen tuen tarpeessa ja syrjäytymisvaarassa olevia asiakkaita, perheitä ja yhteisöjä. Opiskelija osaa perustella ohjauksen toteutuksen ja sisällön luotettavaan näyttöön perustuen. Opiskelija osaa arvioida ohjaustoimintaansa kriittisesti.
YHTEISTYÖOSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON TOIMINTAYMPÄRIS- TÖISSÄ
Opiskelija tietää terveydenhoitotyön tavoitteet ja tehtävän asiakkaiden, perheiden, yhteisöjen ja yhteiskunnan terveyden edistämisessä. Opiskelija osallistuu moniammatilliseen yhteistyöhön ja sen kehittämiseen sekä tunnistaa oman osaamisensa ja kehittymistarpeensa yhteistyössä. Opiskelija osaa käyttää sähköisiä palveluita osana asiakkaan kokonaishoitoa.
HOITOTYÖN KEHITTÄMISOSAAMINEN
Opiskelija ottaa vastuun osaamisestaan, tehtävistään ja omasta toiminnastaan. Opiskelija ottaa vastuun omalta osaltaan terveydenhoitotyön kehittämisestä. Opiskelija osaa ennakoida ja vastata yhteiskunnan terveydenhoitotyölle asettamiin haasteisiin ja toimia niiden edellyttämällä tavalla. Opiskelija tietää, miten kestävä kehityksen eri ulottuvuudet huomioidaan terveydenhoitotyössä.
Sisällön jaksotus
Näyttöön perustuvan tiedon hyödyntäminen eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän perheidensä sekä ryhmien terveydenhoitotyössä
• Eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän perheidensä sekä ryhmien terveydenhoidon ja terveysneuvonnan suunnittelu, toteutus, kirjaaminen ja arviointi
• Terveydenhoitotyön asiantuntijuus
• Eri-ikäisten ihmisten lääkehoito ja rokotukset
viikot 13-16
Viestintäkanava ja lisätietoja
SUNHarkka-sovellus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjatut ja ohjaajan hyväksymät harjoittelun tavoitteet
Kirjatut ja ohjaajan hyväksymät harjoittelun väliarviointi ja loppuarviointi
Hyväksytyt työvuorot
Hylätty (0)
ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATILLINEN OSAAMINEN
Opiskelija ei toimi ammatillisesti, eikä vastuullisesti. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa toimintaansa ammatillisesta ja eettisestä näkökulmasta. Opiskelija rikkoo salassapito- ja tietosuojasäädöksiä tai jakaa henkilökohtaisilla some-tileillään sinne kuulumatonta tietoa.
NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN
Opiskelija ei kykene kokonaistilanteiden hallintaan, eikä hallitse terveydenhoitotyön keskeisiä menetelmiä. Opiskelija ei osaa toimia itsenäisesti ja suunnitelmallisesti. Opiskelija ei osaa arvioida omaa osaamistaan asiakkaan ja hänen perheensä terveydenhoitotyössä.
OPETUS- JA OHJAUSOSAAMINEN
Opiskelija toteuttaa ohjausta kaavamaisesti, eikä pysty tunnistamaan yksilöllistä ohjaustarvetta. Opiskelija ei pysty perustelemaan antamaansa ohjausta näyttöön perustuen, eikä arvioimaan antamaansa ohjausta kriittisesti.
YHTEISTYÖOSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON TOIMINTAYMPÄRIS- TÖISSÄ
Opiskelija ei tiedä terveydenhoitotyön tavoitteita, eikä tehtävää asiakkaiden, perheiden, yhteisöjen ja yhteiskunnan terveyden edistämisessä. Opiskelija ei kykene moniammatilliseen yhteistyöhön, eikä sen kehittämiseen, eikä tunnista omaa osaamistaan ja kehittymistarpeitaan yhteistyössä. Opiskelija ei osaa käyttää sähköisiä palveluita osana asiakkaan kokonaishoitoa,
HOITOTYÖN KEHITTÄMISOSAAMINEN
Opiskelijan käsitys omasta ammattitaidosta on epärealistinen. Opiskelija ei ota vastuuta osaamisestaan, tehtävistään, eikä omasta toiminnastaan. Opiskelija ei osoita mielenkiintoa terveydenhoitotyön kehittämistä kohtaan. Opiskelija ei osaa ennakoida ja vastata yhteiskunnan terveydenhoitotyölle asettamiin haasteisiin, eikä toimia niiden edellyttämällä tavalla. Opiskelija ei ymmärrä kestävän kehityksen merkitystä terveydenhoitotyössä.