Siirry suoraan sisältöön

Terapian toteutuksen perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL64-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 05.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 31.01.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Heli Arokki
  • Heidi Hämäläinen

Ryhmät

  • PTOIMS24
    Toimintaterapeutti (AMK), S24
  • 07.01.2025 14:00 - 16:00, Info, Terapian toteutuksen perusteet TH00CL64-3004
  • 10.01.2025 10:00 - 16:00, CPPF_Terapian toteutuksen perusteet TH00CL64-3004
  • 14.01.2025 10:00 - 15:45, MOHO_Terapian toteutuksen perusteet TH00CL64-3004
  • 15.01.2025 10:00 - 16:00, Rakenteinen kirjaaminen_Terapian toteutuksen perusteet TH00CL64-3004
  • 23.01.2025 10:00 - 16:00, GAS_Terapian toteutuksen perusteet TH00CL64-3004
  • 27.01.2025 10:00 - 16:00, Näyttöpäivä_Terapian toteutuksen perusteet TH00CL64-3004

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää asiakaslähtöisen toimintaterapiaprosessin sisältöjä ja terapeuttista harkintaa prosessin eri vaiheissa
• kuvata tavoitteiden asettamista asiakkaan kanssa toiminnallisuuden edistämiseksi tai ylläpitämiseksi
• tunnistaa näyttöön perustuvan työskentelyn periaatteita osana toimintaterapiaprosessia,
• selittää terapiaprosessin dokumentoinnin periaatteita.

Sisältö

Asiakaslähtöinen toimintaterapiaprosessi
Terapeuttinen harkintaprosessi
Tavoitteiden asettaminen
Näyttöön perustuvan käytännön perusteet
Terapiaprosessin dokumentointi

Oppimateriaalit

Tieto oppimateriaaliesta löytyy Itsistä.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää itsenäistä opiskelua verkkoympäristössä ja tiimityöskentelyä lähipäivinä. Poissaolot tiimipäivistä osoitetaan osaamisen näyttöinä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Näyttökoe 27.1.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein ja käänteisen oppisen menetelmin. Ohjeistus löytyy tiimioppijan käsikirjasta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

27h opiskelijan työtä vastaa 1op
5opx27t= 135t, josta lähi-/etäpäivät on 36t sekä itsenäistä työskentelyä 99t.
Itsenäinen työskentely käsittää esseet/muistiinpanot ennen lähipäiviä ja videoreflektion tekemisen.

Sisällön jaksotus

2t Info, etänä

6t Teema 1: Toimintaterapiaprosessi CPPF:n mukaan
6t Teema 2: Terapeuttinen harkintaprosessi MOHO:n mukaan
6t Teema 3: Toimintaterapiaprosessin dokumentaatio
6t Teema 4: Tavoitteen asettaminen GAS:n avulla

Teema: Näytönhaun perusteet 1op, Kirjasto

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kysymys&vastauspalasta Itslearning alustalla

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien suoritusta hyväksytysti ja osallistumista tiimityöskentelyyn.
Arvioinnin kohteet:
Muistiinpanot ennen tiimipäiviä
Aktiivisuus tiimipäivissä +/- 1 numero
Itse- ja vertaisarviointi +/- 1 numero

Näyttö +/- 1 numero

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ammatillinen tieto ja tiedonhankinta
osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti

Toimintaterapeutin ammattitaito, luova ongelmanratkaisukyky
käyttää joitain toimintaterapian ammattikäsitteitä suppeasti
osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi

Aloitteellisuus, kriittinen ajattelu, yhteistyötaidot
toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei vielä näy toiminnassa
opintojakson tehtävät ovat tiedossa, mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ammatillinen tieto ja tiedonhankinta
osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
tarkastelee asioita eri näkökulmista
etsii ja käyttää keskeisiä tiedonlähteitä
tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty

Toimintaterapeutin ammattitaito, luova ongelmanratkaisukyky
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta asioiden perustelut ovat osittain puutteellisia

Aloitteellisuus, kriittinen ajattelu, yhteistyötaidot
sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
opintojakson tehtävät palautettu ajallaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammatillinen tieto ja tiedonhankinta
osoittaa monipuolista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
tarkastelee asioita useista näkökulmista
etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
tekee asianmukaiset lähdeviitemerkinnät

Toimintaterapeutin ammattitaito, luova ongelmanratkaisukyky
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti oikein
perustelee toimintaansa asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedoista

Aloitteellisuus, kriittinen ajattelu, yhteistyötaidot
organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
arvioi omaa osaamistaan realistisesti

Esitietovaatimukset

Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena -moduuli