Ohjaaminen terapiatyössä (4 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL66-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
07.12.2024 - 05.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
06.01.2025 - 11.04.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Anu Kuikkaniemi
- Heli Arokki
- Tuija Suominen-Romberg
- Ryhmät
-
PTOIMS24Toimintaterapeutti (AMK), S24
- Opintojakso
- TH00CL66
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 04.03.2025 klo 14:15 - 15:45 (1 t 30 min) |
Info, Ohjaaminen terapiatyössä TH00CL66-3004 |
etänä
|
To 27.03.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Ryhmä_Ohjaaminen terapiatyössä TH00CL66-3004 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Ti 08.04.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Oppimisteoriat_Ohjaaminen terapiatyössä TH00CL66-3004 |
ICT_C2033_2034
Teoriatila muunto
|
Ke 09.04.2025 klo 09:00 - 15:45 (6 t 45 min) |
KAWA malli Evelien De wachter_Ohjaaminen terapiatyössä TH00CL66-3004 |
ICT_B2026
Teoriatila muunto
|
Pe 02.05.2025 klo 09:00 - 15:00 (6 t 0 min) |
terapeuttinen_ryhmä_Ohjaaminen terapiatyössä TH00CL66-3004 |
EDU_1091
Hammarbacka esitystila byod
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
2h Info-teams
27.3. Lähipäivä: Ryhmä ja ryhmänohjaus. Verkkokeskustelua Itslearningissa ennen lähipäivää, Heli
8.4. Lähipäivä: Oppimisen teoriat, Tuija
9.4. Lähipäivä: KAWA-malli, Evelinen Dewacher
2.5. Lähipäivä: Terapeuttinen ryhmä. Valmistellaan essee ennen lähiopetuspäivää! Heli
Reflektio palautus 25.04. 2025 (Tuija)
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata toimintaterapiatilanteissa tarvittavia oppimisen ja ohjauksen teorioita ja käytäntöjä,
• tunnistaa erilaisia ohjaustapoja,
• tunnistaa ryhmään ja ryhmän ohjaamiseen liittyviä tekijöitä
• kuvata ryhmän terapeuttisia tekijöitä sekä terapeuttisen ryhmän ohjaamista ja siihen liittyviä vaiheita,
Sisältö
Oppimisen ja ohjaamisen teoriat ja käytännöt
Erilaiset ohjaustavat
Ryhmäprosessi ja –dynamiikka sekä ryhmävuorovaikutustaitojen tasot
Ryhmän terapeuttiset tekijät ja toimintaterapiaryhmän ohjausprosessi
Oppimateriaalit
Tieto oppimateriaalista löytyy itslearningista.
Opetusmenetelmät
Opiskelu toteutuu verkko-opintoina itsenäisesti, lähiopiskeluna tiimimuotoisesti
Kansainvälisyys
Pedagogisena mallina on tiimioppiminen, taustalla pedagogisena strategiana on Innovaatiopedagogiikka, ja oppimiskäsityksinä hyödynnetään mm konstruktivismia ja konnektivismia
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijat suorittavat verkkotehtäviä tiimeissä ja itsenäisesti Itslearning oppimisympäristössä. Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtäviin löytyvät Itslearningistä.
Lähipäiviä
Opiskelijat koostavat reflektiopaperin 6 sivua.
27 tuntia opiskelijan työtä vastaa yhtä opintopistettä eli yhteensä 4op x 27 tuntia eli yhteensä 108 tuntia
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson verkkotehtävien suoritusta hyväksytysti:
Aktiivisuus verkkokeskusteluissa, tiimipäivässä sekä itse- ja vertaisarviointi +/-1 numero
Reflektiopaperi 0-5
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Arviointikehikko löytyy Itslearningistä Kote kansiosta
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut arviointikriteerien tyydyttävää tasoa. Opiskelijalla on oikeus korjata vain hyläyttyä reflektiopaperia, jotta saavuttaa hyväksytyn 1-5 arvosanan.
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
Käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
tarkastelee asioita yksipuolisesti, eikä osaa perustella ratkaisujaan
ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
ei arvioi omaa osaamistaan
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
käyttää joitain toimintaterapian ammattikäsitteitä suppeasti
osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei vielä näy toiminnassa
opintojakson tehtävät ovat tiedossa, mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
tarkastelee asioita eri näkökulmista
etsii ja käyttää keskeisiä tiedonlähteitä
tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta asioiden perustelut ovat osittain puutteellisia
sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
opintojakson tehtävät palautettu ajallaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
osoittaa monipuolista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
tarkastelee asioita useista näkökulmista
etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä
tekee asianmukaiset lähdeviitemerkinnät
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti oikein
perustelee toimintaansa asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedoista
organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
arvioi omaa osaamistaan realistisesti
Esitietovaatimukset
Moduuli
Toiminta toimintaterapian kiinnostuksen kohteena
Opintojaksot
Terapian toteutuksen perusteet
Ammatillinen ja terapeuttinen vuorovaikutus
Lisätiedot
Viestintä ensisijaisesti Itslearningin kysy ja vastaa keskustelupalstalla.
Lähtökohtaisesti kaikkeen opetukseen osallistutaan, kyse tunneille käytännönharjoittelusta.