Ympäristö osana asiakkaan toiminnallisuutta (4 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL74-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 28.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 22.04.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Tuija Suominen-Romberg
Ryhmät
-
MTOIMK23Toimintaterapeutti
- 11.02.2025 10:00 - 16:00, Ympäristö osana asiakkaan toiminnallisuutta TH00CL74-3002
- 03.04.2025 10:00 - 16:00, Ympäristö osana asiakkaan toiminnallisuutta TH00CL74-3002
- 04.04.2025 09:00 - 15:00, Ympäristö osana asiakkaan toiminnallisuutta TH00CL74-3002
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää ympäristön merkityksen ihmisen toiminnalle,
• vaikuttaa ympäristöön asiakkaan toiminnan mahdollistamiseksi,
• ohjata ja neuvoa asiakasta asunnonmuutostyö- ja apuvälineasioissa,
Sisältö
Toiminnan konteksti
Saavutettavuus ja esteettömyys
Ympäristön esteettömyyden arviointimenetelmät
Asunnon muutostyöt ja asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet sekä niihin liittyvät palvelut
Apuvälineet ja niihin liittyvät palvelut
Sisällön jaksotus
11.2.25 Rakennetun ympäristön esteettömyys. Julkinen rakennus
11.3 Klo 10-14 Kotiympäristön esteettömyys
4.4.25 Klo 9-14 Apuvälineet
Tehävät
Paritehtävät; Julkisen ympäristön esteettömyyden kartoitus Eskeh menetelmällä
Yksilötehtävä. Oman kodin esteettömyyden kartoittaminen
Tiimitehävät apuvälineistä ja asianuntijavierailu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toimintaterapian arviointikehikko, soveltavat opinnot
TASO
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
Hylätty (0)
HYL
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä
tarkastelee asioita virheellisesti
käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä
ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa
ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja
ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista
ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan
tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa
ei noudata dialogin perusperiaatteita
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan
ei noudata ohjeita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1
osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi
etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä
tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja
käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi
työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin
toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa
työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita
ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä
tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta
arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3
osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti
tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti
tarkastelee asioita eri näkökulmista
lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia
työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen
organisoi omaa toimintaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan
sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja
jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5
OSAA
osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä
etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti
käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita
tarkastelee asioita useista näkökulmista
hallitsee lähdeviitteiden käytön
käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti
työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa
kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen
organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan
sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita
rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan
arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti
antaa palautetta rakentavasti
Esitietovaatimukset
Opintojaksot:
Terapian toteutuksen perusteet
Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen
Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen