Ympäristö osana asiakkaan toiminnallisuutta (4op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL74-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 07.12.2024 - 28.01.2025
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 06.01.2025 - 22.04.2025
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 4 op
 
- Lähiosuus
 - 4 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - Terveys ja hyvinvointi
 
- Toimipiste
 - Kupittaan kampus
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 20 - 30
 
- Koulutus
 - Toimintaterapeuttikoulutus
 
- Opettajat
 - Pirjo Pennanen
 - Tuija Suominen-Romberg
 
- Ryhmät
 - 
                        MTOIMK23Toimintaterapeutti
 
- Opintojakso
 - TH00CL74
 
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila | 
|---|---|---|
| 
                    Ti 11.02.2025  klo 10:00 - 16:00  (6 t 0 min)  | 
                
                                Ympäristö osana asiakkaan toiminnallisuutta TH00CL74-3002  | 
                
                                
                                                                                    ICT_B2043
                                    Oppimistila / kuvallisen ilmaisun tila
                                 | 
                            
| 
                    To 03.04.2025  klo 10:00 - 16:00  (6 t 0 min)  | 
                
                                Ympäristö osana asiakkaan toiminnallisuutta TH00CL74-3002  | 
                
                                
                                                                                    ICT_B2026
                                    Oppimistila muunto
                                 | 
                            
| 
                    Pe 04.04.2025  klo 09:00 - 15:00  (6 t 0 min)  | 
                
                                Ympäristö osana asiakkaan toiminnallisuutta TH00CL74-3002  | 
                
                                
                                                                                    Kunnonkoti
                                    
                                 | 
                            
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
11.2.25 Rakennetun ympäristön esteettömyys. Julkinen rakennus
11.3 Klo 10-14 Kotiympäristön esteettömyys
4.4.25  Klo 9-14 Apuvälineet
Tehävät
Paritehtävät; Julkisen ympäristön esteettömyyden kartoitus Eskeh menetelmällä
Yksilötehtävä. Oman kodin esteettömyyden kartoittaminen
Tiimitehävät apuvälineistä ja asianuntijavierailu
                    
Tavoitteet
Opiskelija osaa
•	selittää ympäristön merkityksen ihmisen toiminnalle,
•	vaikuttaa ympäristöön asiakkaan toiminnan mahdollistamiseksi,
•	ohjata ja neuvoa asiakasta asunnonmuutostyö- ja apuvälineasioissa,
                    
Sisältö
Toiminnan konteksti
Saavutettavuus ja esteettömyys
Ympäristön esteettömyyden arviointimenetelmät
Asunnon muutostyöt ja asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet sekä niihin liittyvät palvelut
Apuvälineet ja niihin liittyvät palvelut
                    
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toimintaterapian arviointikehikko, soveltavat opinnot 
TASO 
AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA 
TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY 
ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT
                    
Hylätty (0)
HYL 
ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä 
ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä 
tarkastelee asioita virheellisesti  
käyttää lähdeviitemerkintöjä  virheellisesti  
 
ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä 
ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa 
ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja 
ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista 
 
 
ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan 
tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa 
ei noudata dialogin perusperiaatteita 
ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan 
ei noudata ohjeita
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1 
osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi 
etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä 
tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja 
käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti 
 
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti 
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi 
työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa 
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin 
 
 
 
toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa 
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa 
työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita 
ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä 
tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta 
arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3 
osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä 
Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti 
tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron 
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti 
tarkastelee asioita eri näkökulmista 
lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty 
 
käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein 
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia 
työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa 
Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen 
 
 
 
organisoi omaa toimintaa 
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan 
sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja 
jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön 
ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen 
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan 
arvioi omaa osaamistaan kriittisesti
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 
OSAA 
osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä 
etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti 
käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita 
tarkastelee asioita useista näkökulmista 
hallitsee lähdeviitteiden käytön 
käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein 
soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti 
työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa 
kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen 
 
organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa  
ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan 
sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita 
rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön 
palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan 
arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti 
antaa palautetta rakentavasti
                    
Esitietovaatimukset
Opintojaksot:
Terapian toteutuksen perusteet
Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen
Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen