Siirry suoraan sisältöön

Uutisvideo (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CU50-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 28.02.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Media-ala

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Johanna Ailio

Vastuuopettaja

Johanna Ailio

Ryhmät

  • PMEDIS24jour
    PMEDIS24 Journalismi
  • 08.01.2025 08:30 - 14:00, Uutisvideo KU00CU50-3001
  • 09.01.2025 08:30 - 11:30, Uutisvideo KU00CU50-3001
  • 09.01.2025 12:30 - 15:30, Uutisvideo KU00CU50-3001
  • 10.01.2025 08:30 - 11:30, Uutisvideo KU00CU50-3001
  • 14.01.2025 08:00 - 16:00, Uutisvideo KU00CU50-3001
  • 16.01.2025 08:00 - 16:00, Uutisvideo KU00CU50-3001
  • 17.01.2025 08:00 - 16:00, Uutisvideo KU00CU50-3001
  • 20.01.2025 08:00 - 16:15, Uutisvideo KU00CU50-3001
  • 23.01.2025 08:30 - 11:30, Uutisvideo KU00CU50-3001
  • 23.01.2025 12:30 - 15:30, Uutisvideo KU00CU50-3001
  • 30.01.2025 08:30 - 11:30, Uutisvideo KU00CU50-3001
  • 30.01.2025 12:30 - 15:30, Uutisvideo KU00CU50-3001
  • 10.02.2025 09:00 - 11:30, Uutisvideo KU00CU50-3001
  • 10.02.2025 13:00 - 16:00, Uutisvideo KU00CU50-3001
  • 11.02.2025 09:00 - 11:00, Uutisvideo KU00CU50-3001
  • 11.02.2025 11:30 - 14:00, Uutisvideo KU00CU50-3001
  • 12.02.2025 09:00 - 11:00, Uutisvideo KU00CU50-3001
  • 12.02.2025 11:30 - 14:00, Uutisvideo KU00CU50-3001
  • 27.02.2025 08:30 - 16:00, Uutisvideo KU00CU50-3001
  • 28.02.2025 08:30 - 16:00, Uutisvideo KU00CU50-3001

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- nimetä liikkuvan kuvan kerronnalliset keinot
- selittää uutisvideon tuotantoprosessin
- selittää videon ja äänen perustermistön
- käyttää video- ja äänitallennuksen välineistöä
- toteuttaa liikkuvan kuvan jälkikäsittelyn työprosessin
- käyttää kalustonvarausjärjestelmää
- toteuttaa lyhyen uutisvideon noudattaen vastuullisen journalismin periaatteita
- noudattaa kestävän kehityksen periaatteita tuotantoprosessissa
- arvioida omaa ja muiden osaamista ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella

Sisältö

Liikkuvan kuvan kerronnan perusrakenteet ja terminologia, teknisilmaisullinen perusvälineistö ja koulun kalustonkäytön käytännöt. Opiskelijat toteuttavat uutisvideon.

Oppimateriaalit

Turkuamk.itslearning.com: Videouutinen, kevät 2025

Opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitukset, itsenäinen työskentely yksin tai pienryhmässä. Loppupurussa kaikki antavat ja saavat palautetta toistensa toteutuksista.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kontaktiopetuksessa käydään läpi kuvakerronnan teoriapohja sekä videouutisen rakenne. Työparin kanssa tätä harjoitellaan käytännössä. Lopputyö toteutetaan itsenäisesti tai työparin kanssa kuitenkin niin, että opettaja kommentoi keskeneräistä työtä editpalaverissa.

Journalismissa on erittäin oleellista noudattaa kestävän kehityksen periaatteita, koska journalismin tehtävänä on turvata demokratiaa, tasa-arvoa ja moniäänisyyttä. Eettinen journalisti ottaa myös työskentelyssään huomioon ekologisen kestävyyden.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija toimittaa portfolion, jossa osoittaa hallitsevansa videon perusteet. Se sisältää tehtävänantoon sopivan videonäytteen, josta hän kirjoittaa reflektiivisen kuvauksen: missä ja miksi teos on tehty, mikä on ollut opiskelijan rooli sen syntymisessä ja mitä hän on oppinut sitä tehdessään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla omaksutaan tietoa luennoilla ja harjoitellaan käytännössä kuvaamista ja äänitystä sekä editointia Premiere-leikkausohjelmalla. Luentoja seuraavat harjoitukset ja lopputyö, joka on kuvattu yllä.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla käydään läpi kuvauksen, äänityksen ja leikkauksen perusteet yhteisillä luennoilla ja tämän lisäksi tehdään kaksi harjoitusta, joista toinen on opintojakson lopputyö.

Opintojaksolla harjoitellaan Adoben Premiere-editin käyttöä Rami Kallion johdolla.

Ensimmäinen on kuvakerronnan harjoitus, joka toteutetaan mobiililla. Sen voi editoida puhelimella tai Premiere-editissä harjoituksena. Tehtävänanto on its-alustalla ja se arvioidaan hyväksytty/hylätty -asteikolla. Johanna Ailio antaa siitä henkilökohtaisen palautteen its-alustan kautta.

Lopputehtävänä on suunnitella ja toteuttaa 90 sekunnin mittainen uutisjuttu, jossa on kaksi haastateltavaa ja oma spiikki sekä uutisaiheeseen sopiva videokerronta. Jokainen kuvaa ja on toimittajana yhdessä uutisjutussa, joko vain omassaan (yksin tehtävä työ) tai sitten parin kanssa vaihtaen. Jokainen opiskelija arvioidaan asteikolla 0–5. Arviointikriteerit ovat alla.

Uutisen toteutusta edeltävät idea- ja toimituspalaveri, jossa käydään opettajan johdolla läpi jokaisen oma uutisaihe. Uutisjuttu kuvataan omalla ajalla. Jokainen opiskelija varaa editpalaveriajan, jossa saa palautetta omasta uutisjutustaan. Opintojakson päätteeksi ne katsotaan yhdessä ja jokainen saa palautteen ryhmältä ja opettajalta kontaktiopetuksessa. Poissaolo tästä tilaisuudesta korvataan kirjallisella palautteella kaikkien muiden jutuista.

Opintojakson aikataulu ja tilat näkyvät Pmedis24jour-lukujärjestyksessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu asteikkoon hylätty/1–5. Arvioinnin kohteena on kunkin opiskelijan videon toteutus: idea ja siitä tehty synopsis, kuvaus, äänitys ja editointi.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut hyväksyttävää suoritusta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijan teos on julkaisukelpoinen ja tehtävänannon mukainen. Se sisältää kuitenkin merkittäviä teknisiä puutteita tai työprosessi on ollut haparoivaa ja myöhästelevää. Osallistuminen palautteeseen on passiivista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan työprosessi on oma-aloitteinen ja päämäärätietoinen. Opiskelija perehtyy myös itsenäisesti taustoihin voidakseen hoitaa teoksen valmiiksi. Teoksen idea ja journalisteilla näkökulma ovat kirkkaat ja kiinnostavat yleisöä. Teos on teknisesti ja ilmaisullisesti hyvä ja osoittaa luovuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Edellisten lisäksi opiskelijan työprosessi osoittaa erityistä aloitteellisuutta ja perehtyneisyyttä. Hän on palautetilanteissa rakentava ja kriittinen. Opiskelijan teos on erityisen luova ja ilmaisullisesti taitava. Hän osoittaa vahvaa välineen hallintaa.