Siirry suoraan sisältöön

Johtajuuden muutos (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BP36-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 14.01.2025

Ajoitus

14.01.2025 - 28.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 37

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen

Opettaja

  • Heli Vaartio-Rajalin
  • Anne Rouhelo

Ajoitusryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)

Ryhmät

  • YTEKEK24
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K24

Pienryhmät

  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
  • 21.01.2025 12:30 - 15:00, Johtajuuden muutos TH00BP36-3007 (35 hlöä)
  • 24.02.2025 12:30 - 15:00, Johtajuuden muutos TH00BP36-3007
  • 17.03.2025 12:30 - 15:00, Johtajuuden muutos TH00BP36-3007
  • 07.04.2025 12:30 - 15:00, Johtajuuden muutos TH00BP36-3007
  • 21.05.2025 09:00 - 14:00, Johtajuuden muutos TH00BP36-3007

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· analysoida ja kehittää itseään johtajana
· tunnistaa työorganisaation moninaisuuden ja moniammatillisuuden merkityksen johtamisessa
· tunnistaa johtamisen merkityksen työhyvinvointiin
· soveltaa strategisen ja osaamisen johtamisen, palveluohjauksen ja palvelujen tuottamisen sekä talous- ja liiketoimintaosaamisen työyhteisön johtamiseen

Sisältö

· Itsensä johtaminen ja johtajuudessa kehittyminen
· Työyhteisön moninaisuus ja moniammatillisuus johtamisessa
· Tiedolla johtaminen ja johtamisviestintä johtamisessa
· Työlainsäädäntö johtamisessa (työsuhde- ja sopimuskäytänteet)
· Johtamisosaamisen soveltaminen eri toimintaympäristöissä

Oppimateriaalit

Lukupiirin kirjalista. Yhden lukupiirin (ryhmän) kaikki opiskelijat lukevat saman valitsemansa kirjan. Ilmoittautuminen lukupiiriin/kirjaan opintojakson alettua.

Juuti, P. 2023. Johtamisen murros.
Rantanen, J ym. 2020. Johda tunneilmastoa.
Mäki, A. 2022. Johtamisvainu: näkemyksellisyyttä johtamiseen.
Pirinen, H. 2023. Esihenkilö muutoksen johtajana.
Suominen, K. Aaltonen, P. & Mantere, S. 2024. Aikaansaava organisaatio.
Burkeman, O. 2022. Neljätuhatta viikkoa.

Muu opintojakson materiaali ilmoitetaan Itslearning-oppimisympäristössä.

Opetusmenetelmät

Etäopetus (Zoom-etäyhteys), ryhmätyöskentely ja oppimistehtävät. Opintojaksolla on avainluentoja, yhteistä keskustelua, lukupiirityöskentelyä sekä oman johtamisosaamisen arviointia, kehittämistä ja reflektointia. Opiskelijoiden tulee varata aikaa lukupiirityöskentelyyn, joka tapahtuu ryhmässä sovittujen aikataulujen mukaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Toteutusta ei suoriteta tentillä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää etäopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.

Etäopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksilöllinen oppimistehtävä (2 op, joka on 54 tuntia opiskelijan työtä)
Lukupiiritehtävä (2 op, joka on 54 tuntia opiskelijan työtä)
Opetukseen osallistuminen (1 op, joka on 27 tuntia opiskelijan työtä)

Sisällön jaksotus

Kevään 2025 opintojakso toteutuu verkko-opintoina Zoom-etäyhteydellä.

Opintojakson keskeiset sisällöt:
· Itsensä johtaminen ja johtajuudessa kehittyminen
· Työyhteisön moninaisuus ja moniammatillisuus johtamisessa
· Tiedolla johtaminen ja johtamisviestintä johtamisessa
· Työlainsäädäntö johtamisessa
· Johtamisosaamisen soveltaminen eri toimintaympäristöissä

Ennakkotehtävä:
Johdannoksi opintojaksoon Johtajuuden muutos suosittelemme luettavaksi oheisen artikkelin itsensä johtamisesta ennen opintojakson alkua 21.1.2025.
Harari, M. B. ym. 2021. Self-leadership: A meta-analysis of over two decades of research. Journal of occupational and organizational psychology, 94(4), 890–923.

Lue etenkin siinä kuvaillut kolme itsensä johtamisen strategiaa, sekä itsensä johtamiskyvyn kanssa korreloivat personallisuuspiirteet; ja pohdi mikä strategia tuntuu niistä sinusta tutuimmalta – millaista strategiaa ehkä itse käytät, miten se vaikuttaa omaan toimintaasi työntekijänä ja toisaalta kollegojesi toimintaan? Pohdi lisäksi, miten itsensä johtamiskykyä ennakoivat persoonallisuuspiirteet pätevät juuri sinuun, ja miten voisit niitä kehittää opintojakson aikana.

Artikkeli löytyy kurssin Itslearnig -kurssialustalta, joka aukeaa noin viikkoa ennen opintojakson alkua.

Aikataulu:
Etäopetus zoomin välityksellä
21.1.2025 klo 12:30–15:00 Etäopetus zoomin välityksellä
24.2.2025 klo 12:30–15:00 Etäopetus zoomin välitykselläå
17.3.2025 klo 12:30–15:00 Etäopetus zoomin välityksellä
7.4.2025 klo 12:30–15:00 Etäopetus zoomin välityksellä
21.5.2025 klo 9:00–14:00 Etäopetus zoomin välityksellä

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin AMK maksimi: 5 opiskelijaa.

Opintojakso sopii myös vapaasti valittavaksi opinnoksi. Toteutukseen hyväksytään ensisijaisesti ne opiskelijat, joiden ops:ssa opintojakso on. Yli jääneet paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Saat tiedon hyväksymisestä Pepin kautta ilmoittautumisajan päätyttyä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin oppimistehtäviin sekä aktiiviseen osallistumiseen ja etäpäivien työskentelyyn. Kurssin suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien suorittamista hyväksytysti.

Lukupiiritehtävä, hyv./hyl.
Työskentely alkaa 24.2. ja lukupiiritehtävän esitykset 17.3.2025

Yksilöllinen oppimistehtävä, hyl./T1-K5
Oppimistehtävän palautus 18.5. ja esitykset 21.5.2025

Hylätty (0)

Hylätty: Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut etäopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä: On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut etäopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut etäopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä: On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut etäopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.