Siirry suoraan sisältöön

Palvelujen tuottaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BP31-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 14.01.2025

Ajoitus

14.01.2025 - 12.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Opettaja

  • Anu Vaihekoski
  • Marjo Vähäkangas

Ryhmät

  • YTEKES24V
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, S24 (verkko)
  • 14.01.2025 08:30 - 11:45, Palvelujen tuottaminen TH00BP31-3008
  • 10.02.2025 09:00 - 11:30, Palvelujen tuottaminen TH00BP31-3008
  • 22.04.2025 09:00 - 11:30, Palvelujen tuottaminen TH00BP31-3008
  • 12.05.2025 09:00 - 14:00, Palvelujen tuottaminen TH00BP31-3008

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palvelumuotoilua ja palvelujen tuottamista itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.

Sisältö

· Palvelujärjestelmä ja ohjaava lainsäädäntö
· Palvelujen tuotteistaminen ja palvelukonseptit
· Palvelumuotoilu ja asiakkaan osallisuus
· Palvelujen tuottamisen etiikka

Oppimateriaalit

Lähiopetuksessa käytetty oppimateriaali lisätään opetuskerran jälkeen Itslearningiin. Sinne lisästään myös muu käytössä oleva materiaali.

Tenttimateriaali:
Hujala, A. & Taskinen, H. (toim.) 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: Tampere University Press. Saatavana verkossa: https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/123995/978-952-359-022-9.pdf.

Laitila, H., Lunkka, N. & Suhonen, M. 2020. Asiakaslähtöisyys lapsi- ja perhepalveluiden moniammatillisessa verkostoyhteistyössä vanhempien kokemana. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 57 (1), 3-16.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu monimuotoisesti verkko-opetuksen menetelmin.
- Ryhmätyöskentely
- Itsenäinen työskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Monivalintaverkkotentti 12.5.2025. Hylätyn tentin uusinta sovitaan vastuuopettajan kanssa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää kontaktiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.

Kontaktiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutuu lähi- ja verkko-opetuksen menetelmin. Sen suorittamiseksi opiskelijan tulee tehdä yksi ryhmätyökokonaisuus ja tentti sekä osallistua kaikille kontaktitunneille. Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl./T1-K5. Arviointi koostuu ryhmätyön ja tentin arvioinneista.

Mikäli opiskelija on poissa jostakin kontaktitunnilta, tulee hänen tehdä siitä korvaava tehtävä. Tehtävä ohjeistetaan kontaktitunnin jälkeen. Opintojakson kontaktitunteja ei kuitenkaan voi suorittaa pelkästään korvaavilla tehtävillä.

Lähiopetus: 16h
Ryhmätyö: 60h
Ennakkotehtävä: 2h
Tentti: 57h
Yhteensä: 135h

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöistä palveluiden suunnittelua ja tuottamista itsenäisesti ja vastuullisesti yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.

Kevään 2025 opetuskerrat:

Ti 14.1.2025 klo 8.30-11.45 Orientaatio, palvelujärjestelmä ja lainsäädäntö sekä ryhmän tuotoksen työstäminen/MV
Ma 10.2.2025 klo 9.00-11.30 Palvelujen tuotteistaminen ja palvelukonseptit sekä ryhmän tuotoksen työstäminen/MV
Ti 24.2.2025 klo 9.00-11.30 Palvelumuotoilu ja palvelujen tuottamisen etiikka sekä ryhmän tuotoksen työstäminen. Ennakkotehtävä 2 h /AV
Ma 12.5.2025 klo 9.00-14.00 Ryhmätöiden purku ja tentti/AV

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin. Avoimesta AMK:sta max. 5 opiskelijaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin ryhmätehtävään ja sen esitykseen (50 %) sekä monivalintatenttiin (50 %).
Tentti ja ryhmätehtävän esitys 12.5.2025

Hylätty (0)

Ryhmätehtävän arviointikriteerit:
Esitystä ei pidetä tai se on hyvin pintapuoleinen ja aiheeseen liittyvä osaaminen jää puutteelliseksi. Esitys ei vastaa tehtävänantoa ja sen ulkoasu on sekava. Lähdemateriaalia ei ole hyödynnetty ja teoriaperusta puuttuu. Työ on pääsääntöisesti sisällöllisesti puutteellinen. Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan.

Monivalintatentin arviointikriteerit täsmentyy keväällä 2025

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ryhmätehtävän arviointikriteerit:
Esityksessä aiheen haltuunotto suppeaksi ja pintapuoleiseksi. Ryhmän oma pohdinta ja tiedon soveltaminen jäävät vähäiseksi ja puutteelliseksi. Lähdemateriaalia on niukasti ja teoriapohja jää heikoksi. Esityksen rakenne on erittäin hajanainen ja puutteellinen. Ryhmän jäsenten panos jaa osittain epäselväksi

Monivalintatentin arviointikriteerit täsmentyy keväällä 2025

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ryhmätehtävän arviointikriteerit:
Esityksessä aiheen haltuunotto on kattava ja monipuolinen. Ryhmän omaa pohdintaa ja tiedon soveltamista on tarkasteltu monipuolisesti. Lähdemateriaalia ja teoriapohjaa on hyödynnetty tarkoituksen mukaisesti ja soveltaen käytännön ongelman kautta. Käytännönläheisyys tai ongelman ratkaisu kuitenkin jäävät ylätasolle tai irrallisiksi. Esityksen rakenne on jäsennelty ja aikataulutettu. Esitys on innostava ja sen ulkoasuun ja toteutukseen on panostettu. Kaikkien ryhmän jäsenten panos tulee esille.

Monivalintatentin arviointikriteerit täsmentyy keväällä 2025

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ryhmätehtävän arviointikriteerit:
Esityksessä aiheen haltuunotto on kattava, monipuolinen ja asiantunteva. Ryhmän omaa pohdintaa ja tiedon soveltamista on tarkasteltu monipuolisesti ja kattavasti läpi esityksen. Se on käytännönläheinen ja ongelman ratkaisuun on haettu monipuolista ja kattavaa ratkaisua. Lähdemateriaalia ja teoriapohjaa on hyödynnetty laajasti ja soveltaen konteksti huomioiden. Esityksen rakenne on jäsennelty ja aikataulutettu. Esitys on innostava, innovatiivinen ja sen ulkoasuun ja toteutukseen on panostettu. Kaikkien ryhmän jäsenten panos tulee esille.

Monivalintatentin arviointikriteerit täsmentyy keväällä 2025