Siirry suoraan sisältöön

Myynti- ja markkinointiosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS42-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 24.02.2025

Ajoitus

24.02.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Myyntityön koulutus
  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Anne-Marie Jünger
  • Maria Välivirta Havia

Ryhmät

  • LTOPS24F
    LTOPS24F
  • LTOPS24G
    LTOPS24G
  • LTOPS24H
    LTOPS24H
  • LTOPS24I
    LTOPS24I
  • LTOPS24J
    LTOPS24J
  • LTOPS24K
    LTOPS24K
  • 24.02.2025 10:00 - 12:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 26.02.2025 08:00 - 10:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 26.02.2025 10:00 - 12:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 26.02.2025 14:00 - 16:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 03.03.2025 16:00 - 18:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 05.03.2025 10:00 - 12:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 07.03.2025 08:00 - 10:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 07.03.2025 14:00 - 16:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 14.03.2025 08:00 - 10:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 18.03.2025 08:00 - 10:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 19.03.2025 08:00 - 10:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 19.03.2025 10:00 - 12:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 19.03.2025 13:00 - 15:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 20.03.2025 10:00 - 12:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 20.03.2025 14:00 - 16:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 20.03.2025 16:00 - 18:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 24.03.2025 10:00 - 12:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 31.03.2025 10:00 - 12:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 07.04.2025 08:00 - 10:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 08.04.2025 08:00 - 10:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 08.04.2025 10:00 - 12:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 08.04.2025 13:00 - 15:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 09.04.2025 08:00 - 10:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 09.04.2025 10:00 - 12:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 09.04.2025 13:00 - 15:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 23.04.2025 08:00 - 14:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013
  • 28.04.2025 08:00 - 14:00, Myynti- ja markkinointiosaaminen KH00BS42-3013

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

Oppimateriaalit

Bergström S., Leppänen A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita
Kotler, P. & Armstrong G. 2014. Principles of Marketing. Boston [Mass.] : Pearson cop. (myös muita painoksia)

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu
Perehtyminen kirjallisuuteen ja muuhun materiaaliin
Kontaktiopetus
Pienryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Its:issä tehtävä välitentti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itsenäisiä opintoja, luentoja, ryhmätöitä ja projektioppimista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itslearning

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteisluentojen ja ryhmätapaamisten tehtävät
Pienryhmien tehtävät ja esitykset
Välitentti
Markkinointisuunnitelman tekeminen sekä kampanjan suunnittelu ja esittäminen
Yhteensä 135 h

Sisällön jaksotus

Opiskelija
- osaa käyttää myynnin ja markkinoinnin peruskäsitteistöä
- osaa tunnistaa ostokäyttäytymisen taustalla olevia tekijöitä ja asiakkaalle arvoa tuottavia tekijöitä
- osaa kuvailla myyntiprosessin vaiheet ja toimia asiakaslähtöisesti
- hahmottaa myynnin ja markkinoinnin roolin organisaation liiketoiminnassa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmien tehtävät ja esitykset arvioidaan asteikolla 1-5. Arvosanojen keskiarvo muodostaa 20% kurssin arvosanasta
Välitentti, 20 %
Markkinointisuunnitelman tekeminen sekä kampanjan suunnittelu ja esittäminen, 60 % kurssin arvosanasta

Kurssin lopussa toteutetaan itse- ja vertaisarviointi

Opiskelijan aktiivisuuden taso voi vaikuttaa arvosanaan (esim. ryhmätyöskentelyyn osallistuminen tai yhteisluentojen ja ryhmätapaamisten tehtävien tekeminen).

Hylätty (0)

Markkinointisuunnitelma tai kampanjan suunnittelu -tehtävä on tekemättä, tenttiä ei ole suoritettu hyväksyttävästi tai vaadittuja tehtäviä ei ole palautettu.

Opintojakson suorittamisessa saa käyttää tekoälytyökaluja, kuten kielimalleja, esimerkiksi tiedon hakemiseen ja alustavien suuntaviivojen luomiseen ratkaisuille. Tekoälyn käytöstä on pyydettäessä osattava antaa selvitys. Tekoälyn tuottaman sisällön suora kopiointi ja sen esittäminen omana, johtaa tehtävän hylkäämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee kurssin teemojen peruskäsitteistöä ja osaa käyttää käsitteitä kurssitehtävissä. Hän osaa hyödyntää lähteitä tuotteen/palvelun markkinoinnissa.

Markkinointisuunnitelman eri osa-alueita on käsitelty ohjeistuksen mukaisesti. Työssä on hyödynnetty lähdemateriaalia ja omia havaintoja on tuotu esille. Kampanjasuunnitelma ja esitys ovat pääosin toteuttamiskelpoisia.

Opiskelija on suorittanut vaaditut kurssitehtävät ajoissa. Hän on ollut aktiivisesti mukana ryhmän jäsenenä ja on ollut mukana tehtävien tekemisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija ymmärtää kurssin teemojen peruskäsitteistön ja osaa käyttää käsitteitä kurssitehtävissä. Hän osaa hyödyntää lähteitä tuotteen/palvelun markkinoinnissa. Opiskelija osaa esittää omia ajatuksia.

Markkinointisuunnitelma on looginen ja selkeä ja keskeisen asiasisällön käsittelyyn on panostettu. Työssä on hyödynnetty lähdemateriaalia ja kirjallisuutta on yhdistetty omiin havaintoihin. Kampanjasuunnitelma ja esitys ovat selkeitä ja toteuttamiskelpoisia.

Opiskelija on suorittanut kaikki kurssitehtävät ajoissa. Hän on toiminut aktiivisesti ryhmän jäsenenä ja on osallistunut hyvän lopputuloksen aikaansaamiseen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää kurssin teemojen peruskäsitteistön ja osaa käyttää käsitteitä eri kurssitehtävissä. Hän osaa hyödyntää erilaisista lähteistä löytynyttä tietoa tuotteen/palvelun markkinoinnissa. Opiskelija osaa esittää omia ajatuksia ja johtopäätöksiä ja osaa perustella omia näkemyksiään.

Markkinointisuunnitelma on looginen ja selkeä ja asiasisältö on esitetty kattavasti. Lähdeaineistoa on löydetty ja hyödynnetty monipuolisesti. Kampanjasuunnitelma ja esitys ovat realistisia ja luovasti toteutettuja. Opiskelija on suorittanut kaikki kurssitehtävät ajoissa ja työskentelyssä näkyy ammattimainen ote.

Opiskelija on toiminut aktiivisesti ryhmän jäsenenä ja on edesauttanut tiimityön onnistumista ja hyvän lopputuloksen aikaansaamista.