Siirry suoraan sisältöön

Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BY81-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2024 - 13.01.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 16.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 45

Opettaja

  • Susanna Saari
  • Telle Tuominen

Ryhmät

  • PLMWES23
    PLMWES23 Liiketalous, matkailu ja wellness liiketoimintana, S23
  • 13.01.2025 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3004
  • 20.01.2025 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3004
  • 27.01.2025 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3004
  • 03.02.2025 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3004
  • 10.02.2025 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3004
  • 24.02.2025 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3004
  • 03.03.2025 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3004
  • 10.03.2025 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3004
  • 17.03.2025 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3004
  • 24.03.2025 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3004
  • 31.03.2025 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3004
  • 07.04.2025 12:00 - 16:00, Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittäminen KH00BY81-3004

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• arvioida makrotason tekijöitä sekä kilpailevaa tarjontaa yrityksen ja matkailukohteen kilpailukyvyn kannalta
• kehittää matkailukohteen kilpailukykyä sekä kohdetarjoomaa
• tulkita sekä edistää yrityksen kehittymismahdollisuuksia suhteessa matkailukohteen ja matkailualueen kehittämiseen

Sisältö

• Matkailukohteen kilpailukykymallit
• Yrityksen verkostoituminen ja rooli matkailukohdetason yhteistyössä
• Matkailukohteen ja yritystason brändin johtaminen sekä markkinointiviestintä

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit ilmoitetaan lähiopetuksessa ja ne ovat saatavissa sähköisessä muodossa. Oppimateriaaleja suomeksi ja englanniksi.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään Innovaatiopedagogiikan mukaisesti aktivoivia, yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä (flipped learning + tutoriaalit + projektityöskentely) siten, että oppimista tapahtuu itsenäisesti, projektitiimissä, tutoriaaleissa, projektiohjauksissa sekä projektin toimeksiantajatapaamisissa vahvistaen näin opiskelijan yksilö-, yhteisö- ja verkosto-osaamista. Keskeinen tavoite on omaksua ja soveltaa opintojakson tietoperustaa käytännön projektissa uutta luovalla ja toimeksiantajaa hyödyttävällä tavalla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutetaan Innopedan mukaisesti hyödyntäen työelämäyhteistyötä ja TKI-integrointia. Arviointi koostuu itse-, vertais-, opettaja- ja toimeksiantaja-arvioinnista. Opintojaksolla hyödynnetään itse- ja vertaisarvioinnissa innovaatiokompetensseja. Kestävä kehitys huomioidaan opintojaksolla läpileikkaavana taustateemana aj sen huomioiminen projektissa on oleellista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät liittyen tietoperustan haltuunottoon ja soveltamiseen sekä ehdotusten tekoon toimeksiantajalle:
TEHTÄVÄ 1 (yksilötehtävä): Matkailijan ostoprosessi
TEHTÄVÄ 2 (parityö): Paimion sekä valitun paimiolaisen matkailutoimijan verkkonäkyvyyden analyysi
TEHTÄVÄ 3 (yksilötehtävä): Benchmarkattavien kahden matkailukohteen verkkonäkyvyyden parhaat käytännöt
TEHTÄVÄ 4 (yksilötehtävä): Matkailukohteen johtamisen trendit
TEHTÄVÄ 5 (yksilötehtävä): Markkinointisuunnitelma
TUTORIAALIT 1 ja 2: tehtävien 1 - 3 pohjalta kehittämisehdotuksen ideointia ja työstöä
KEHITTÄMISEHDOTUKSET PAIMION MATKAILUBRÄNDIIN JA MATKAILUMARKKINOINTIIN

Opintojakson laajuus 5 op tarkoittaa keskimäärin 135 h opiskelijan työnä jakautuen seuraavasti:
Lukujärjestykseen merkitty työskentely 44 h, itsenäinen ja pienryhmissä tapahtuva työskentely n. 90 h.

Sisällön jaksotus

12 kertaa á 4 h viikot 3 - 15 (tai 16) pois lukien viikko 8, lisäksi 1 yhteinen vierailukerta Paimioon sekä pienryhmäkohtainen, itsenäinen vierailu.

Lukujärjestyksen mukaisesti lähiopetuskerrat:

Toteutussuunnitelma, käsitteitä, strategisia linjauksia, kotitehtävän 1 ohje
Kotitehtävän 1 käsittely, matkailijan kohdevalinta,kotitehtävän 2 ohje
Matkailukohteen kilpailukyvyn kehittämisen malli, kotitehtävien 3 ja 4 ohjeet
Kotitehtävien 2 ja 3 ohjausta, Matkailukohteen johtaminen ja yhteistyö, kotitehtävän 4 purku, lukutehtävän ohje liittyen tutoriaaliin
Matkailukohteen brändi ja markkinointiviestintä
Tutoriaali pienryhmissä pohjautuen kotitehtäviin 1, 2 ja 3 sekä lukutehtävään (Latvalehdon opinnäytetyö); ideoidaan Paimion matkailubrändiä ja markkinointiviestintää, ohjeistus kotitehtävään 5
Kotitehtävän 5 käsittely
Muu ohjelma tästä eteenpäin tarkentuu Paimio-projektin aikataulun varmistuessa sisältäen projektityöskentelyä pienryhmissä, ohjausta, vierailun/vierailut Paimiossa, projektiesitykset ym.
Opintojakso päättyy viikolla 15 tai 16 Paimion edustajien aikatauluista riippuen.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Lähiopetus, Itslearning, tarvittaessa ryhmäsähköpostit.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

TEHTÄVÄ 1 (yksilötehtävä): Matkailijan osotprosessi, hylätty -hyväksytty (voi korottaa loppuarvosanaa)
TEHTÄVÄ 2 (parityö): Paimion sekä valitun paimiolaisen matkailutoimijan verkkonäkyvyyden analyysi, hylätty - hyväksytty (voi korottaa loppuarvosanaa)
TEHTÄVÄ 3 (yksilötehtävä): Benchmarkattavien kahden matkailukohteen verkkonäkyvyyden parhaat käytännöt, hylätty - hyväksytty (voi korottaa loppuarvosanaa)
TEHTÄVÄ 4 (yksilötehtävä): Matkailukohteen johtamisen trendit, hylätty - hyväksytty (voi korottaa loppuarvosanaa)
TEHTÄVÄ 5 (yksilötehtävä): Markkinointisuunnitelma, hylätty - hyväksytty (voi korottaa loppuarvosanaa)
TUTORIAALIT 1 ja 2: tkehittämisehdotuksen ideointia ja työstöä, hylätty - hyväksytty (voi korottaa arvosanaa)
KEHITTÄMISEHDOTUKSET Paimion MATKAILUBRÄNDIIN JA MATKAILUMARKKINOINTIIN (pienryhmissä), numeerinen arviointi 1 - 5, itse-, vertais- ja opettaja-arviointi, apinoarvo loppuarvosanasta 80%
AKTIIVINEN LÄSNÄOLO LÄHIOPETUSKERROILLA SEKÄ VIERAILULLA/VIERAILUILLA PAIMIOSSA 20 % (50 - 59% läsnäolo = 1, 60 - 69% =2, 70 - 79% =3, 80 - 89%=4, 90 - 100%=5)