Siirry suoraan sisältöön

Opinnäytetyö (15 op)

Toteutuksen tunnus: 3101009-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
16.12.2024 - 17.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.01.2025 - 30.04.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
15 op
Lähiosuus
15 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettajat
Paula Kullanmäki
Harri Kankaanpää
Annamari Heikkilä
Harri Heikkinen
Ryhmät
MLILOK22
Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opintojakso
3101009

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 15.01.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Opinnäytetyö 3101009-3003
Teams
Ke 12.02.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Opinnäytetyö 3101009-3003
Teams
Ke 12.03.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Opinnäytetyö 3101009-3003
Teams
Ke 16.04.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Opinnäytetyö 3101009-3003
Teams
Ke 23.04.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Opinnäytetyö 3101009-3003
Teams
Ke 30.04.2025 klo 17:00 - 20:00
(3 t 0 min)
Opinnäytetyö 3101009-3003
Teams
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Kevät 2025
15 opintopistettä
Opinnäytetyön tekeminen ohjatusti
Osallistuminen seminaareihin
Mahdollinen opponointi

- Oman opinnäytetyön suunnitelman ja aikataulun esittely eli Aloitusseminaari
- Opiskelijan tunnistaman oman opinnäytetyön ohjaustarpeen mukaisesti ajan varaaminen nimetyltä AMK-opinnäytetyöohjaajalta
- Opinnäytetyöseminaarikäytäntöjen läpikäynti ja ohjeistus
- Raportointiin liittyvien käytäntöjen läpikäynti ja ohjeistus
-Oman valmiin opinnäytetyön esittely eli Loppuseminaari
- Mahdollisesti vertaispalautteen ja opponoinnin hyödyntäminen

Tavoitteet

 
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan valmiuksia soveltaa tietojaan ja taitojaan ammattiopintoihin liittyvässä käytännön asiantuntijatehtävässä . Opiskelijan oppimisen ohella opinnäytetyön tarkoituksena on hyödyttää työelämää. Tavoitteena on, että kaikki opinnäytetyöt tehdään työelämän toimeksiannosta.

Sisältö

Opinnäytetyön tekeminen ohjatusti
Osallistuminen seminaareihin
Opponointi

Oppimateriaalit

Messin ja It´sin kansio
Ammatilliset, laadukkaat lähteet opinnäytetyöhön, jotka opiskelija itseohjautuvasti hyväksyttää AMK-ohjaajalla.

Opetusmenetelmät

Luennot ja keskustelut ohjaajien ja muiden opiskelijoiden kanssa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä, ei uusintamahdollisuutta
Opinnäytetyötä ei voi uusia.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

työelämälähtöisyys, yhteisopettajuus, tiimioppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei valinnaisia suoritustapoja.
Opinnäytetyötä ei voi uusia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnäytetyön tekeminen valmiiksi
15 opintopistettä

- Aloitusseminaari eli oman aikataulun ja suunnitelman esitys
- Opinnäytetyön raportoinnin loppuunsaattaminen
- Raportoinnin esittäminen loppuseminaarissa
- Artikkelin laadinta tehdyn opinnäytetyöraportin pohjalta, joka toimii kypsyysnäytteenä
- AMK-ohjaajan luvalla, AMK-ohjaajan hyväksymän opinnäytetyön julkaisu Theseuksessa

Kypsyysnäyte arvioidaan erikseen hyväksytty / hylätty

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kurssi on hyväksytty kun toteutuksen oppimistehtävät on hyväksytysti suoritettu:
- Opinnäytetyön raportoinnin loppuunsaattaminen
- Raportoinnin esittäminen loppuseminaarissa
- Artikkelin laadinta tehdyn opinnäytetyöraportin pohjalta, joka toimii kypsyysnäytteenä.
- Ohjaajan luvalla, AMK-ohjaajan hyväksymän opinnäytetyön julkaisu Theseuksessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu koko opinnäytetyöprosessin ajan.

Jokaiselle opiskelijalle nimetään oma AMK-ohjaaja opinnäytetyölle.

Kurssin luentojen opettaja voi olla eri henkilö kuin opiskelijalle nimetty oma AMK-opinnäytetyöohjaaja.
Opinnäytetyön arvioinnin toteuttaa vain opiskelijalle nimetty oma AMK-ohjaaja.

Arvosanan muodostavat arviointikohteet ja arviointiperusteet, erillinen arviointitaulukko esitetään opiskelijalle kurssin alussa. Lisäksi oma AMK-ohjaaja käy yksilöllisesti läpi arvioitavaksi jätetyn opinnäytetyön arvioinnin arviointilomakkeen avulla.

Opinnäytetyön arviointi on numeerinen 0-5.

Hylätty (0)

Kurssi on hylätty kunnes toteutuksen oppimistehtävät on hyväksytysti suoritettu:
- Opinnäytetyön raportoinnin loppuunsaattaminen
- Raportoinnin esittäminen loppuseminaarissa
- Artikkelin laadinta tehdyn opinnäytetyöraportin pohjalta, joka toimii kypsyysnäytteenä.
- Ohjaajan luvalla, AMK-ohjaajan hyväksymän opinnäytetyön julkaisu Theseuksessa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opinnäytetyön arviointi perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.

Arviointivaikutus opinnäytetyölomakkeella tehtyyn arviointiin on -0,5 arvosanayksikköä alentavasti, mikäli opiskelija ei ole suorittanut opintojakson päättymispäivään mennessä opintojaksolle määritettyjä oppimistehtäviä ja tavoitteita hyväksytysti.

Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.
Kaikki arviointikohdat arvioidaan erikseen asteikolla 0-5. Arvioitavat kohdat muodostavat keskiarvon kautta arvosanan. Tästä arvosanasta vähennetään em. -0,5 arvosanayksikköä, mikäli opiskelija ei noudata opintojaksolle määritettyä aikataulua.

1. AIHEEN AJANKOHTAISUUS
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen

2. VIITEKEHYS (TIETOPERUSTA, MENETELMÄT, TAUSTA-AINESITO JA LÄHTEIDEN KÄYTTÖ)
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö

3. EMPIIRINEN OSA (TUOTOKSET/ TULOKSET)
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus

tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys

4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
analyyttisyys ja kriittisyys

5. RAPORTOINTI: KIRJALLINEN JA SUULLINEN
selkeys ja havainnollisuus
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
Kirjallisen raportin havainnollisuus ja kirjoitustyyli
Esityksen havainnollisuus ja esitystapa. Esityksessä tulee esille opiskelijan osaaminen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opinnäytetyön arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Arviointi perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.

Tämän lisäksi arvioinnissa huomioidaan erityisesti aikataulussa pysyminen.
Arviointivaikutus opinnäytetyölomakkeella tehtyyn arviointiin on -0,5 arvosanayksikköä alentavasti, mikäli opiskelija ei ole suorittanut opintojakson päättymispäivään mennessä opintojaksolle määritettyjä oppimistehtäviä ja tavoitteita hyväksytysti.

Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.
Kaikki arviointikohdat arvioidaan erikseen asteikolla 0-5. Arvioitavat kohdat muodostavat keskiarvon kautta arvosanan. Tästä arvosanasta vähennetään em. -0,5 arvosanayksikköä, mikäli opiskelija ei noudata opintojaksolle määritettyä aikataulua.

1. AIHEEN AJANKOHTAISUUS
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen

2. VIITEKEHYS (TIETOPERUSTA, MENETELMÄT, TAUSTA-AINESITO JA LÄHTEIDEN KÄYTTÖ)
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö

3. EMPIIRINEN OSA (TUOTOKSET/ TULOKSET)
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys

4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
analyyttisyys ja kriittisyys

5. RAPORTOINTI: KIRJALLINEN JA SUULLINEN
selkeys ja havainnollisuus
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
Kirjallisen raportin havainnollisuus ja kirjoitustyyli
Esityksen havainnollisuus ja esitystapa. Esityksessä tulee esille opiskelijan osaaminen

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opinnäytetyön arviointi perustuu opinnäytetyön arviointilomakkeen arvioitaviin elementteihin.

Tämän lisäksi arvioinnissa huomioidaan erityisesti aikataulussa pysyminen.
Arviointivaikutus opinnäytetyölomakkeella tehtyyn arviointiin on -0,5 arvosanayksikköä alentavasti, mikäli opiskelija ei ole suorittanut opintojakson päättymispäivään mennessä opintojaksolle määritettyjä oppimistehtäviä ja tavoitteita hyväksytysti.

Arviointielementit opinnäytetyön arviointilomakkeella on eritelty alla.
Kaikki arviointikohdat arvioidaan erikseen asteikolla 0-5. Arvioitavat kohdat muodostavat keskiarvon kautta arvosanan. Tästä arvosanasta vähennetään em. -0,5 arvosanayksikköä, mikäli opiskelija ei noudata opintojaksolle määritettyä aikataulua.

1. AIHEEN AJANKOHTAISUUS
ajankohtainen, työelämälähtöinen, haasteellinen ja perusteltu aihe
selkeästi määritelty ja rajattu tavoite, tavoite tähtää kehittämiseen

2. VIITEKEHYS (TIETOPERUSTA, MENETELMÄT, TAUSTA-AINESITO JA LÄHTEIDEN KÄYTTÖ)
tiedonhankinnan kohdentuminen, rajaus ja riittävyys
ilmiön hahmotus / viitekehys
olemassa olevaan tietoon perehtyminen
aineiston ja menetelmien perusteltu valinta ja asianmukainen käyttö

3. EMPIIRINEN OSA (TUOTOKSET/ TULOKSET)
tarkoituksen ja tavoitteen mukainen
hyödynnettävyys
innovatiivisuus
tiedonhankinnalla ja sen analyysilla perustellut kehittämisratkaisut
luotettavuuden tarkastelu ja kriittisyys

4. PROSESSI
itsenäinen ja vastuullinen prosessin hallinta, aikataulussa pysyminen
ammatillinen kasvu ja kehittämismenetelmien ymmärtäminen
analyyttisyys ja kriittisyys

5. RAPORTOINTI: KIRJALLINEN JA SUULLINEN
selkeys ja havainnollisuus
opinnäytteen tekstin rakenne, oikeakielisyys, ulkoasu sekä luettavuus
looginen, perusteltu ja yhtenäinen kokonaisuus, teorian ja käytännön vuoropuhelu
Kirjallisen raportin havainnollisuus ja kirjoitustyyli
Esityksen havainnollisuus ja esitystapa. Esityksessä tulee esille opiskelijan osaaminen.

Lisätiedot

Kurssin aikainen viestintäkanava on Teams-ohjauksen läsnäolokerrat, sekä näiden aikana tapahtuva keskustelu.

Varmista omalta AMK-ohjaajaltasi mahdollinen poikkeava viestintäkanava!

Ensimmäisellä luentokerralla kysytään opiskelijoilta lupa kurssin luentojen läsnäololistaoille.

Siirry alkuun