Siirry suoraan sisältöön

Talouden ja rahoituksen hallinta (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00CR57-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.11.2024 - 30.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.01.2025 - 05.06.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettajat
Henni Syrjänen
Eeva Lehtinen
Ryhmät
YTAIKUS24
Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opintojakso
MS00CR57

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 32 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 06.02.2025 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
Talouden ja rahoituksen hallinta MS00CR57-3002
Online
To 06.02.2025 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
Talouden ja rahoituksen hallinta MS00CR57-3002
To 20.03.2025 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
Talouden ja rahoituksen hallinta MS00CR57-3002
Online
To 20.03.2025 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
Talouden ja rahoituksen hallinta MS00CR57-3002
To 03.04.2025 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
Talouden ja rahoituksen hallinta MS00CR57-3002
Online
To 03.04.2025 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
Talouden ja rahoituksen hallinta MS00CR57-3002
To 05.06.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Talouden ja rahoituksen hallinta MS00CR57-3002
EDU_3029 Lovisa muunto byod
To 05.06.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Talouden ja rahoituksen hallinta MS00CR57-3002
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Huom! ENNAKKOTEHTÄVÄ julkaistaan Itslearningissä jo 19.1.2025, jolloin opintojakso alkaa ennakkotehtävän osalta. 1. verkkoluento vasta 6.2.2025.

6.2.2025 klo 9.00-13.00 Taloushallinto ja budjetointi (Lehtinen)
20.3.2025 9.00-13.00, Sponsorointi ja yritysyhteistyö (Syrjänen), Immateriaalioikeudet (Vieraileva luennoitsija)
3.4.2025 klo 9.00-13.00 Rahoituslähteet ja sopimukset (Syrjänen & Lehtinen )
5.6.2025 klo 12.00-16.00 Ryhmäpresentaatiot ja keskustelua (Syrjänen & Lehtinen)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan, opiskelija osaa:
• keskeiset talouden ja rahoituksen tunnusluvut ja osaa soveltaa niitä talouden seurantaan
• vertailla sponsoroinnin ja yritysyhteistyön käytäntöjä ja soveltaa niitä omalla alallaan
• selittää kotimaisten ja kansainvälisten julkisten ja yksityisten rahoittajien toimintaperiaatteet, vertailla omalle alalleen soveltuvia rahoituslähteitä, suunnitella oman alansa toimintaan rahoituskokonaisuuden ja valita sopivat rahoituslähteet
• arvioida ja kehittää rahoitushakemuksia sekä käyttää ja raportoi saadut rahoitukset

Sisältö

Opintojakson sisältö:
• taloussuunnittelu ja –hallinto
• budjetointi ja rahoituksen suunnittelu
• sponsorointi ja yritysyhteistyö
• kotimaiset ja kansainväliset rahoituslähteet
• hyvän rahoitushakemuksen ominaispiirteet
• rahoitushakemuksen laatiminen ja kehittäminen
• rahoituksen käyttäminen ja raportointi

Oppimateriaalit

Laskentatoimi johtamisen tukena, Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen. 2011.
Saatavilla myös sähköisenä (2018).

Lisäksi opettajien erikseen ilmoittama muu oppimateriaali kurssin alkaessa (saatavilla: itslearning).

Opetusmenetelmät

ennakkotehtävä, ryhmätyö, yksilötehtävät, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa ja/tai Teamsissa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Ryhmätyöskentely
Käänteinen oppiminen (flipped learning) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele erikseen opettajien kanssa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä: orientoituminen aiheeseen (yksilötehtävä)
Oppimistehtävä 1: budjetointi (ryhmätehtävä)
Oppimistehtävä 2: rahoituskartoitus (ryhmätehtävä)


Online-opetus 16 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 79 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista.
Numeraalisen arvioinnin kohteena ovat Oppimistehtävät 1 ja 2.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Ennakkotehtävä arvioidaan asteikolla HYV/HYL.

Arviointiin vaikuttavat vastauksen
- tehtävänannonmukaisuus
- ymmärrettävyys, selkeys
- kattavuus, monipuolisuus
- perustelut ja niiden uskottavuus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävänannon edellyttämällä tavalla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa hyvin kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun lähdemateriaaliin ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia ja kattavia.

Siirry alkuun