Talouden ja rahoituksen hallinta (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00CR57-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.11.2024 - 30.01.2025
Ajoitus
19.01.2025 - 05.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opettaja
- Henni Syrjänen
- Eeva Lehtinen
Ryhmät
-
YTAIKUS24Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
- 06.02.2025 09:00 - 13:00, Talouden ja rahoituksen hallinta MS00CR57-3002
- 06.02.2025 09:00 - 13:00, Talouden ja rahoituksen hallinta MS00CR57-3002
- 20.03.2025 09:00 - 13:00, Talouden ja rahoituksen hallinta MS00CR57-3002
- 20.03.2025 09:00 - 13:00, Talouden ja rahoituksen hallinta MS00CR57-3002
- 03.04.2025 09:00 - 13:00, Talouden ja rahoituksen hallinta MS00CR57-3002
- 03.04.2025 09:00 - 13:00, Talouden ja rahoituksen hallinta MS00CR57-3002
- 05.06.2025 12:00 - 16:00, Talouden ja rahoituksen hallinta MS00CR57-3002
- 05.06.2025 12:00 - 16:00, Talouden ja rahoituksen hallinta MS00CR57-3002
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan, opiskelija osaa:
• keskeiset talouden ja rahoituksen tunnusluvut ja osaa soveltaa niitä talouden seurantaan
• vertailla sponsoroinnin ja yritysyhteistyön käytäntöjä ja soveltaa niitä omalla alallaan
• selittää kotimaisten ja kansainvälisten julkisten ja yksityisten rahoittajien toimintaperiaatteet, vertailla omalle alalleen soveltuvia rahoituslähteitä, suunnitella oman alansa toimintaan rahoituskokonaisuuden ja valita sopivat rahoituslähteet
• arvioida ja kehittää rahoitushakemuksia sekä käyttää ja raportoi saadut rahoitukset
Sisältö
Opintojakson sisältö:
• taloussuunnittelu ja –hallinto
• budjetointi ja rahoituksen suunnittelu
• sponsorointi ja yritysyhteistyö
• kotimaiset ja kansainväliset rahoituslähteet
• hyvän rahoitushakemuksen ominaispiirteet
• rahoitushakemuksen laatiminen ja kehittäminen
• rahoituksen käyttäminen ja raportointi
Oppimateriaalit
Laskentatoimi johtamisen tukena, Suomala, Manninen, Lyly-Yrjänäinen. 2011.
Saatavilla myös sähköisenä (2018).
Lisäksi opettajien erikseen ilmoittama muu oppimateriaali kurssin alkaessa (saatavilla: itslearning).
Opetusmenetelmät
ennakkotehtävä, ryhmätyö, yksilötehtävät, itsenäinen opiskelu, työskentely Zoomissa ja/tai Teamsissa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Konstruktiivinen ote, eli tiedon rakentelu
Ryhmätyöskentely
Käänteinen oppiminen (flipped learning) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Neuvottele erikseen opettajien kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä: orientoituminen aiheeseen (yksilötehtävä)
Oppimistehtävä 1: budjetointi (ryhmätehtävä)
Oppimistehtävä 2: rahoituskartoitus (ryhmätehtävä)
Online-opetus 16 h
Ryhmätyöskentely 40 h
Itsenäinen työskentely 79 h
Sisällön jaksotus
Huom! ENNAKKOTEHTÄVÄ julkaistaan Itslearningissä jo 19.1.2025, jolloin opintojakso alkaa ennakkotehtävän osalta. 1. verkkoluento vasta 6.2.2025.
6.2.2025 klo 9.00-13.00 Taloushallinto ja budjetointi (Lehtinen)
20.3.2025 9.00-13.00, Sponsorointi ja yritysyhteistyö (Syrjänen), Immateriaalioikeudet (Vieraileva luennoitsija)
3.4.2025 klo 9.00-13.00 Rahoituslähteet ja sopimukset (Syrjänen & Lehtinen )
5.6.2025 klo 12.00-16.00 Ryhmäpresentaatiot ja keskustelua (Syrjänen & Lehtinen)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista.
Numeraalisen arvioinnin kohteena ovat Oppimistehtävät 1 ja 2.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Ennakkotehtävä arvioidaan asteikolla HYV/HYL.
Arviointiin vaikuttavat vastauksen
- tehtävänannonmukaisuus
- ymmärrettävyys, selkeys
- kattavuus, monipuolisuus
- perustelut ja niiden uskottavuus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävänannon edellyttämällä tavalla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa hyvin kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun lähdemateriaaliin ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan erinomaisia ja kattavia.