Osaamisen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3191048-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
18.03.2025 - 10.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
- Maarit Laiho
- Mervi Varhelahti
Ryhmät
-
YLIKES24Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen
-
VAVY2425Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja tehdä kehittymissuunnitelman
- osaa kehittää henkilöstön osaamista visiosta ja strategiasta nousevat tulevaisuuden osaamistarpeen huomioiden
- osaa edistää työyhteisössään yhdessä oppimiseen perustuvia toimintakäytäntöjä
- osaa soveltaa oppivan organisaation teoriaa henkilöstön osaamisen kehittämisessä
- osaa arvioida yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamista
Sisältö
- oma osaamisprofiili
- osaamiseen liittyvät käsitteet ja niiden väliset yhteydet
- kehittyvä yksilö, tiimi ja organisaatio
- osaamistarpeiden ennakointi, osaamisen tunnistaminen (osaamistavoitteet, osaamisen kartoittaminen)
- strategialähtöinen osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
- osaamisen kehittämisen vaikuttavuus
Oppimateriaalit
eOSMO-työkirja
http://www.eosmo.fi/tyokirja/tyokirja-johdanto.html
JRC report: GreenComp. The European sustainability competence framework.
DigComp: The Digital Competence Framework for citizens
EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework
LifeComp: The European framework for the personal, social and learning to learn key competence
Etäpäivien materiaalit
Jokainen etsii myös itse aktiivisesti aiheeseen liittyvää materiaalia sekä kirjallisuudesta että vertaisarvioiduista artikkeleista.
Blogit
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan pääosin verkossa, mutta sisältää 2 tapaamista kampuksella 18.3.2025 ja 20.5.2025 klo 9-16.
Oppimistehtävät liittyvät oman osaamisen kehittämisen suunnitteluun (mm. reflektiopäiväkirjan avulla) sekä oman työyhteisön
osaamisen arviointiin ja toimenpiteiden ehdottamiseen. Jos sinulla ei ole omaa työyhteisöä tai esim. harrasteyhteisöä, johon tehtävää voit soveltaa, niin opintojaksoa on haastava suorittaa.
Opintojaksolla sovelletaan sekä yhteisöllisiä että yksilölähtöisiä oppimismenetelmiä. Opintojakson tapaamisten aikana tehdään paljon erilaisia ryhmätöitä ja jaetaan näkemyksiä muiden kurssilaisten kanssa. Etäjaksojen aikana tehdään pääosin itsenäisiä tehtäviä, mutta osa niistä edellyttää oman työyhteisön osaalistamista tehtävään.
Opettaja ei luennoi, vaan opiskelijat aktiivisesti etsivät, jakavat ja luovat tietoa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä
Oppimistehtäviin perustuvan opintojakson annettua arvosanaa ei voi korottaa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kestävä tulevaisuus edellytää muutoksentekijöitä, joten ammatllisen osaamisen lisäksi opinnot kehittävät oppijoiden innovaatokompetensseja,itsetuntemusta, uteliaisuutta, eettisiä taitoja, johtajuutta, empatiakykyjä ja vastuullisuutta. Kun oppimisen toteutuksessa ja menetelmissä kehitetään tällaisia geneerisiä taitoja, edistetään sillä myös kestävän kehityksen toteutumista.
Tehtävissä hyödynnetään muun muassa EU:n GreenCOMP viitekehystä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ryhmätöitä (noin 20%) ja yksilötehtäviä (noin 80%)
Sisällön jaksotus
Ennakkotehtävä avautuu ITSlearningissä 11.3.2025
Lähipäivät Kampuksella 18.3.2025 ja 20.5.2025 klo 9-16.
Viimeisen oppimistehtävän palautus 27.5.2025.
Sisällön jaksotus
• strategialähtöinen osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
• oma osaamisprofiili
• osaamiseen liittyvät käsitteet ja niiden väliset yhteydet
• kehittyvä yksilö, tiimi ja organisaatio
• osaamistarpeiden ennakointi, osaamisen tunnistaminen (osaamistavoitteet, osaamisen kartoittaminen)
• osaamisen kehittämisen vaikuttavuus
• oppimisympäristöjen merkitys osaamisen kehittymisessä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jos sinulla ei ole omaa työyhteisöä tai esim. harrasteyhteisöä, johon oppimistehtäviä voit soveltaa, opintojaksoa on haastava suorittaa.
Avoimen AMK:n kiintiö 3 opiskelupaikkaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajien arviointi, itse- ja vertaisarviointi.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ymmärtää tärkeimmät aiheeseen liittyvät teoriat.
Oppimistehtävien laadinnassa (ilmenee reflektiopäiväkirjasta) on hyödynnetty ennakkotehtävää, lähipäivien antia, kirjallisuuden näkökulmia sekä oman työyhteisön panosta.
Osaa keskustella osaamisen johtamisen käsitteistä omasta näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Oppimistehtävien laadinnassa on hyödynnetty ennakkotehtävää, lähipäivien antia sekä monipuolisesti myös muita lähteitä (mm. vertaisarvioidut artikkelit, alan kirjallisuus) sekä ennen kaikkea oman työyhteisön panosta.
Lisäksi osaa pohtia omaa ja oman työyhteisön osaamista analyyttisesti.
Osaa kommunikoida selkeästi myös omia ajatuksia sekä reflektiopäiväkirjassa että ryhmäkeskusteluissa.
Lisäksi kykenee selkeään ja johdonmukaiseen vuorovaikutukseen ryhmässä. Tuo esiin uusia ja
erilaisia näkökulmia. On aktiivinen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi osaa esittää omia innovatiivisiakin huomioita ja päätelmiä ja implementoida niitä omaan työyhteisöön toimenpide-ehdotusten myötä.
Lisäksi osaa soveltaa dialogin taitoja ja sääntöjä ryhmäkeskustelussa. Osaa tuoda ilmi osaamisen
johtamisen näkemyksiä implementoituna omaan toimintaympäristöönsä.
Esitietovaatimukset
Liiketalouden perusteet