Osaamisen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3191048-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 11.03.2025
Ajoitus
18.03.2025 - 17.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta / Master School
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
- Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
Opettaja
- Mikko Niskanen
- Jan Holmberg
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
YLIKES24Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen
-
VAVY2425Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- 18.03.2025 09:00 - 16:00, Osaamisen johtaminen 3191048-3008
- 20.05.2025 09:00 - 16:00, Osaamisen johtaminen 3191048-3008
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja tehdä kehittymissuunnitelman
- osaa kehittää henkilöstön osaamista visiosta ja strategiasta nousevat tulevaisuuden osaamistarpeen huomioiden
- osaa edistää työyhteisössään yhdessä oppimiseen perustuvia toimintakäytäntöjä
- osaa soveltaa oppivan organisaation teoriaa henkilöstön osaamisen kehittämisessä
- osaa arvioida yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamista
Sisältö
- oma osaamisprofiili
- osaamiseen liittyvät käsitteet ja niiden väliset yhteydet
- kehittyvä yksilö, tiimi ja organisaatio
- osaamistarpeiden ennakointi, osaamisen tunnistaminen (osaamistavoitteet, osaamisen kartoittaminen)
- strategialähtöinen osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
- osaamisen kehittämisen vaikuttavuus
Oppimateriaalit
- eOSMO-työkirja: http://eosmo.pkamk.fi/tyokirja/tyokirja-johdanto.html
- JRC report: GreenComp. The European sustainability competence framework.
- DigComp: The Digital Competence Framework for citizens
- EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework
- LifeComp: The European framework for the personal, social and learning to learn key competence
Itsenäisesti opiskeltavat materiaalit: Jokainen etsii myös itse aktiivisesti aiheeseen liittyvää materiaalia sekä kirjallisuudesta että vertaisarvioiduista artikkeleista.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan pääosin verkossa, mutta sisältää kaksi tapaamista kampuksella 18.3.2025 ja 20.5.2025 klo 9-16.
Oppimistehtävät liittyvät oman osaamisen kehittämisen suunnitteluun (mm. reflektiopäiväkirjan avulla) sekä oman työyhteisönvosaamisen arviointiin ja toimenpiteiden ehdottamiseen. Jos sinulla ei ole omaa työyhteisöä tai esim. harrasteyhteisöä, johon tehtävää voit soveltaa, niin opintojaksoa on haastava suorittaa.
Opintojaksolla sovelletaan sekä yhteisöllisiä että yksilölähtöisiä oppimismenetelmiä. Opintojakson tapaamisten aikana tehdään paljon erilaisia ryhmätöitä ja jaetaan näkemyksiä muiden kurssilaisten kanssa. Etäjaksojen aikana tehdään pääosin itsenäisiä tehtäviä, mutta osa niistä edellyttää oman työyhteisön osaalistamista tehtävään.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Oppimistehtäviin perustuvan opintojakson annettua arvosanaa ei voi korottaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kestävä tulevaisuus edellytää muutoksentekijöitä, joten ammatllisen osaamisen lisäksi opinnot kehittävät oppijoiden innovaatokompetensseja,itsetuntemusta, uteliaisuutta, eettisiä taitoja, johtajuutta, empatiakykyjä ja vastuullisuutta. Kun oppimisen toteutuksessa ja menetelmissä kehitetään tällaisia geneerisiä taitoja, edistetään sillä myös kestävän kehityksen toteutumista.
Tehtävissä hyödynnetään muun muassa EU:n GreenCOMP viitekehystä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op (135 h):
- lähipäivät (12 h)
- itsenäinen työskentely (123 h).
Sisällön jaksotus
Ennakkotehtävä avautuu ITSlearningissä 11.3.2025
Lähipäivät Kampuksella 18.3.2025 ja 20.5.2025 klo 9-16.
Viimeisen oppimistehtävän palautus 27.5.2025.
Sisältö
• strategialähtöinen osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
• oma osaamisprofiili
• osaamiseen liittyvät käsitteet ja niiden väliset yhteydet
• kehittyvä yksilö, tiimi ja organisaatio
• osaamistarpeiden ennakointi, osaamisen tunnistaminen (osaamistavoitteet, osaamisen kartoittaminen)
• osaamisen kehittämisen vaikuttavuus
• oppimisympäristöjen merkitys osaamisen kehittymisessä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jos sinulla ei ole omaa työyhteisöä tai esim. harrasteyhteisöä, johon oppimistehtäviä voit soveltaa, opintojaksoa on haastava suorittaa.
Avoimen AMK:n kiintiö kolme opiskelupaikkaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajien arviointi.
Oman osaamisen kehittämisen raportin painotus on 40 prosenttia opintojakson arvosanasta ja organisaation kehittämisen raportin painotus on 60 prosenttia opintojakson arvosanasta.
Hylätty (0)
Palautetut tehtävät eivät vastaa pääosaa tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä annetun aikataulun mukaisesti eikä ole osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä sovitusti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin ja suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (mahdolliset poissaolot on korvattu hyväksytyillä korvaavillaa tehtävillä).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissä hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin, ja osaavansa myös soveltaa oppimaansa. On suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (mahdolliset poissaolot on korvattu hyväksytyillä korvaavillaa tehtävillä).
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista. On suorittanut kaikki tehtävät hyväksytysti (mahdolliset poissaolot on korvattu hyväksytyillä korvaavillaa tehtävillä).
Esitietovaatimukset
Liiketalouden perusteet