Siirry suoraan sisältöön

Taideperustaiset työskentelytavat 1 (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CY27-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 16.01.2025

Ajoitus

17.01.2025 - 06.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

11 - 18

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi

Opettaja

  • Marjo Harju

Vastuuopettaja

Marjo Harju

Ryhmät

  • YKUHSK25
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa

- reflektoida omia taideperustaisen työskentelyn osallistumiskokemuksiaan sekä vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan luovan työskentelyn ohjaajana
- perustella taideperustaisten menetelmien käyttöä asiakkaiden hyvinvoinnin edistämisessä
- arvioida erilaisten taideperustaisten menetelmien ja harjoitteiden soveltuvuutta omaan työhönsä, eri asiakasryhmille ja eri tarkoituksiin
- suunnitella valitsemalleen asiakasryhmälle soveltuvan taideperustaisen työskentelyn toteutuksen ottaen huomioon asiakasryhmän tarpeet, toiminnan tavoitteet sekä eettiset näkökohdat

Sisältö

- Taideperustaisen työskentelyn erilaiset käyttötarkoitukset ja kontekstit
- Esimerkkejä kuvallisista, draamallisista ja sanataiteen harjoitteista
- Asiakkaan ohjaaminen ja tukeminen taideperustaisia menetelmiä hyödyntävässä yksilöohjauksessa
- Ryhmäprosessin ohjaus taideperustaisessa työskentelyssä
- Taideperustaisen työskentelyn asiakaslähtöinen suunnittelu
- Eettisten näkökohtien ja kestävän kehityksen huomioiminen taideperustaisessa työskentelyssä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnalliset opetusmenetelmät. Yhteistoiminnallinen oppiminen. Pari- ja ryhmätehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävät ennen lähiopetuskertoja helmikuussa ja maaliskuussa. Arvioitavan oppimistehtävän toteutukset omassa opiskelijaryhmässä huhtikuussa ja toukokuussa.

Oppimistehtävä: taidelähtöisen harjoitteen suunnittelu ja ohjaaminen ryhmässä.
Kirjallinen suunnitelma, toteuttaminen ja sen perusteella tehty raportti, joka sisältää ryhmän antaman palautteen.
Opintojaksolla tulee suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöisesti taidelähtöisiä menetelmiä.

Oppimistehtävän toteutukset huhti-toukokuussa lähiopetuskerroilla ja raportin palautus Itslearning alustalle 19.5.2025 mennessä.

Sisällön jaksotus

Pe 17.1. 2025 klo 13-16 Opintojakson aloitus. Tavoitteet ja oppimistehtävät. Taidelähtöisten menetelmien käyttämisen lähtökohdat ja mahdollisuudet. Oheismateriaali taidelähtöisistä menetelmistä. Ennakkotehtävä 14.2. varten.

Pe 14.2. 2025 klo 13-16 Omien taidelähtöisiin menetelmiin liittyvien kokemusten reflektointi/ ennakkotehtävän purku. Tutkimustietoa ja perusteluja taidelähtöisten menetelmien käyttämiseksi asiakkaiden hyvinvoinnin edistämisessä. Menetelmänä Journal club- jossa toiminnallisesti ja keskustellen käydään läpi artikkeli- ja menetelmäkirjoja.

Pe 14.3. 2025 klo 13-16 Soveltava draama vuorovaikutuksen välineenä sosiaali- ja terveysalalla ja erilaisissa ympäristöissä. Toiminnallisia harjoituksia ryhmässä.

Pe 11.4. 2025 klo 13- 16 Oppimistehtävien ohjauksia ryhmässä.
Pe 9.5. 2025 klo 13- 16 Oppimistehtävien ohjauksia ryhmässä.
Pe 6.6. 2025 klo 13- 16 Opintojakson yhteenveto.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävä ( yksilötehtävä ) : omavalintaisen taidelähtöisen harjoitteen suunnittelu ja ohjaaminen ryhmässä. Suunnittelu, toteutus ja palaute kootaan raporttiin, joka ohjeistetaan ensimmäisellä opetuskerralla.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.