Siirry suoraan sisältöön

Kehittämishankkeen toteutus ja raportointi (25 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CD61-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2025 - 20.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
21.08.2025 - 31.12.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
25 op
Lähiosuus
25 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettajat
Ilona Tanskanen
Pirita Juppi
Anna Jussilainen
Marjo Harju
Vastuuopettaja
Pirita Juppi
Ryhmät
YKUHSK25
Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
YKUHKK25
Kulttuurialan YAMK, Kulttuurihyvinvointi
Opintojakso
KU00CD61
Toteutukselle KU00CD61-3004 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Toteutus on jatkoa opinnäytetyön ideoinnille ja suunnittelulle ensimmäisen lukukauden aikana (Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla).

2. LUKUKAUSI

Toisen lukukauden alussa opiskelijat esittelevät opinnäytetyösuunnitelman suunnitelmaseminaarissa elokuun tai syyskuun lähijaksolla. Opiskelija saa ja antaa vertaispalautetta.

Opinnäytesuunnitelman esittelyn jälkeen opiskelija laatii ja laittaa ohjaajan hyväksyttäväksi opinnäytetyösopimuksen (Somaatti-työkalulla Messissä), joka tallennetaan allekirjoitettuna Messiin linkitettyyn opinnäytetöiden tallennuspaikkaan. Opiskelija laatii lisäksi opinnäytetyön toteutuksen edellyttämät dokumentit (tutkimustiedote, tietosuojailmoitus, suostumuslomake) ja hankkii tarvittaessa tutkimusluvan. Opinnäytetyön kenttätyö, eli kehittämistyön toteutus, dokumentointi ja tutkimusaineiston hankinta alkavat.

Lokakuussa ja marraskuussa opiskelijat saavat ryhmäohjausta tutkimusmenetelmiin (Menetelmäklinikka 1 ja 2) sekä opinnäytetyön kirjoittamiseen (Kirjoittamisklinikka 1).

3. ja 4. LUKUKAUSI

Toisen lukukauden lopussa (joulukuun lähijakso) tai kolmannen lukukauden alussa (tammikuun lähijakso) opiskelija osallistuu väliseminaariin. Väliseminaaria varten palautetaan opinnäytetyön alustava sisällysluettelo ("dispositio") sekä johdantoluku. Opiskelija esittelee työnsä etenemistä seminaarissa, saa vertaispalautetta ja ohjaajan palautetta sekä antaa itse palautetta toisen opiskelijan työstä (disposition ja johdannon perusteella).

Kolmannen lukukauden aikana kenttätyövaihe tulee päätökseen, opiskelija analysoi keräämäänsä tutkimusaineistoa ja/tai kehittämistyöhön liittyvää dokumentaatiota sekä kirjoittaa opinnäytetyötä.

Kulttuurialan opiskelijoilla opinnäyteraportti valmistuu 3. lukukauden aikana; sote-opiskelijoilla kirjoittaminen jatkuu vielä 4. lukukaudella.

Valmis tai lähes valmis opinnäytetyö esitellään loppuseminaarissa: kulttuurialan opiskelijat 3. lukukauden lopulla (toukokuussa), sote-opiskelijat 4. lukukaudella (marraskuussa). Myös syyskuussa järjestetään lyhyempi loppuseminaari etäyhteyksin.

Opinnäytetyö palautetaan esitarkastukseen noin 1,5 kuukautta ennen suunniteltua valmistumisajankohtaa. Ohjaajalta saadun palautteen perusteella opinnäytetyö viimeistellään ja palautetaan arvioitavaksi. Kevätlukukaudella esitarkastusversion palautuksen takaraja on huhtikuun lopussa ja valmiin työn arvioitavaksi palauttamisen määräpäivä toukokuun lopussa. Syyslukukaudella esitarkastusversion palautuksen takaraja on lokakuun lopussa lopussa ja valmiin työn arvioitavaksi palauttamisen päivämarraskuun lopussa.

Opinnäytetyöprosessi päättyy opinnäytetyöraportin julkaisuun Theseus-tietokannassa. Prosessin päätteeksi kirjoitetaan myös lyhyt itsearviointi itslearning-alustalla sekä kypsyysnäyte, jonka lajityyppi kulttuurihyvinvoinnin koulutuksessa on verkkoartikkeli. Kypsyysnäyte tehdään Talk by Students -alustalla.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• arvioida ja soveltaa tutkimustietoa kriittisesti
• käyttää valittuja menetelmiä työelämän ongelmien erittelyyn ja ratkaisemiseen
• työskennellä itsenäisissä ja vaativissa asiantuntijatehtävissä, joissa johtaa omaa ja mahdollisesti myös muiden työskentelyä tavoitteellisesti
• kommunikoida sekä toimia monialaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa alansa tehtävissä
• ottaa huomioon yhteisölliset ja eettiset näkökulmat alalleen ominaisilla tavoilla.

Sisältö

Keskeisessä osassa Master School -koulutuksia on 30 opintopisteen laajuinen opinnäytetyö. Opinnäytetyö käynnistyy heti opintojen alussa ja läpäisee koko opintoajan.

Opinnäytetyö toteutetaan kehittämishankkeena, jossa on tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkös käytännön työhön. Opiskelija toteuttaa opinnäytetyöhönsä sisältyvän kehittämistehtävän työpaikallaan, Turun ammattikorkeakoulun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa, luontevissa työelämäyhteyksissä tai muuten ohjaajan kanssa sovittavalla tavalla. Opinnäytetyön perustuu toimeksiantoon, mikäli se on mahdollista.

Opinnäytetyö nojautuu perusteelliseen tiedonhankintaan ja analyysiin, ja kehittämisprosessissa hyödynnetään tehtävän kannalta tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Opinnäytetyöhön sisältyy kehittämistoiminnan dokumentointi ja raportointi. Kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen opiskelija Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla.

Kulttuurialan YAMK-koulutuksissa opinnäytetyö on jaettu kahteen opintojaksoon:
- 5 opintopisteen laajuiseen Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksoon, jossa opiskelija perehtyy kehittämistoiminnassa ja siitä raportoimisessa tarvittavaan menetelmäosaamiseen ja suunnittelee kehittämishankettaan (1. lukukausi), ja
- 25 opintopisteen laajuisen Kehittämishankkeen toteuttamiseen ja raportointiin (2. ja 3. lukukausi).

Kehittämishankkeen toteuttaminen ja raportointi -opintojakso sisältää seuraavat vaiheet:

• Opinnäytetyösuunnitelman esittely ja viimeistely palautteen pohjalta
• Opinnäytesopimuksen tekeminen
• Kehittämishankkeen toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta ja työskentelyn dokumentointi alan käytänteiden mukaisesti ja opinnäytetyön kannalta mielekkäällä tavalla.
• Opinnäytteen ryhmäohjaukseen (”opinnäytetyökahvilaan”) ja yksilöohjaukseen osallistuminen.
• Tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua ammattialaa ja mahdollista toimeksiantajaa palvelevalla tavalla.
• Kypsyysnäyte: Opiskelijan on kirjoitettava opinnäytetyönsä alalta kypsyysnäyte, joka osoittaa perehtyneisyyttä ammattialaan ja suomen tai ruotsin kielen eli koulusivistyskielen taitoa. Mikäli koulusivistyskielen erinomainen taito on osoitettu jo aiemmissa opinnoissa, kypsyysnäyte toimii pelkästään ammattialaan perehtyneisyyden kokeena. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
• Opinnäytetyön tarkastus plagioinnintarkastusjärjestelmällä ja arviointi.

Opetusmenetelmät

Opinnäytetyössä määritellyn tutkimus- ja kehittämistehtävän toteuttaminen ja raportointi, seminaareihin sekä ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistuminen ja vertaispalautteen antaminen ja saaminen. Opinnäytetyö on mahdollista tehdä moniammatillisena työparina, kahden opiskelijan yhteistyönä. Tällöin menettelytavoista ja työtavoista sovitaan tarkoin niin, että kummankin tekijän osuus on arvioitavissa.

Työskentelyn osat:
• Tutkimus- ja kehittämishankkeen toteuttaminen ja raportointi
• Oman opinnäytetyön esittely eri vaiheissa seminaarissa, palautteen saaminen ja palautteen antaminen toisten töistä
• Ryhmäohjaukseen (seminaarit ja "klinikat") ja yksilöohjaukseen (kasvokkaiset tai virtuaaliset tapaamiset ohjaajan kanssa) osallistuminen
• Kypsyysnäytteen (verkkoartikkeli omasta opinnäytetyöstä) sekä itsearvioinnin kirjoittaminen opinnäyteprosessin päätteeksi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opiskelija etenee työssä itsenäisesti ja vastuullisesti, ohjaajan tuella. Mahdollista on tehdä opinnäytetyö myös työparin kanssa. Muitten opintojen sisältöjä ja lähestymistapoja hyödynnetään ja sovelletaan omassa työssä.

Vertaispalautteen antaminen ja saaminen seminaaritapaamisissa on olennainen osa opinnäyteprosessia. Lisäksi opiskelija saa vertaistukea omalta oppimistiimiltään.

Työelämän yhteistyökumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin kunkin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla (toimeksianto tai muu yhteistyösuhde).

Opiskelija huomioi kestävän kehityksen eri ulottuvuudet (ekologisen, sosiaalisen, kulttuurisen ja taloudellisen kestävyyden) opinnäytetyönsä toteutuksessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

YAMK-opinnäytetyön arviointikriteerit ovat Messissä. Työn ohjaaja sekä toinen arvioija (opintojakson toinen opettaja) arvioivat työn näitten kriteerien mukaisesti ja antavat työstä sekä numeroarvosanan että sanallisen arviointilausunnon.

Jos työllä on toimeksiantaja, joka antaa lausunnon, tämän lausunnon tulee olla arvioijilla käytössä.

Arviointi kohdistuu opinnäytetyön kirjalliseen osaan (raporttiin tms.) sekä opiskelijan työskentelyyn ja opinnäytetyöstä viestimiseen prosessin aikana.

Hylätty (0)

Työ ei täytä YAMK-opinnäytetyölle asetettuja minimivaatimuksia.
Käytännössä opinnäytetyöraportin esitarkastusprosessissa varmistetaan, että työ on hyväksyttävissä YAMK-opinnäytetyönä. Ellei näin ole, työ palautetaan jatkotyöstöä varten.

Lisätiedot

itslearning-kurssialusta: OPINNÄYTETYÖ - Kehittämistyön toteutus ja raportointi

Siirry alkuun