Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00BP42-3035
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
31.01.2025 - 26.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Master of Business Administration, Business Management
Opettaja
- Ulla Seppälä-Kaven
- Riku Mattila
Ryhmät
-
YTEJOS24Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
-
YTEJOTS24Tradenomi (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
- 07.02.2025 09:00 - 16:00, Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00BP42-3035
- 07.02.2025 13:00 - 16:00, Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00BP42-3035
- 25.04.2025 09:00 - 13:00, Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00BP42-3035
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
-systeemisen lähestymistavan kompleksisiin organisaation, talouden ja tekniikan kehittämishaasteisiin
-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja
Sisältö
-Kompleksiuuden kuvaaminen, Cynefin –viitekehys
-Tekniset, sosiaaliset ja talouden systeemit
-Systeemien analysointi ja kuvaaminen
-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan lähiopetuksessa ja/tai Optimassa),
• Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen) https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
• Alasuutari P. 2013 Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
• Heikkilä Tarja, 2014, Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti & Pulkkinen Pekka, 2013, Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Hanna Vilkki, 2014, Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
• Tarja Heikkilä, Tilastollinen tutkimus, http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Opetusmenetelmät
Yksilöoppimistehtävät, ryhmätehtävät ja vertaisarvioinnit. Palautteesta oppiminen ja palautteen antaminen. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opiskelu on monimuoto-opiskelua sisältäen sekä lähi- että etäjaksoja.
Verkkopedagogiikka, monialaiset toimintaympäristöt
Itsenäinen työskentely
Yhteisölliset tiimit
Kestävän kehityksen periaatteet läpäisynä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aikaisemin hankitun osaamisen todentaminen keskustellaan tarvittaessa tutor-opettajan kanssa HOPS-keskustelussa tai tämän opintojakson opettajan kanssa ennen opintojakson alkua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135h
Ennakkotehtävä 20h
Lähiopetus 16h
Oppimistehtävät 99
Sisällön jaksotus
- tutkimuskäsitteet
• erilaiset lähestymistavat
• tutkimus- ja kehittämissuunnittelu
• tiedonkeruu - määrällinen / laadullinen; tietojen analysointi
• tutkimuksen laatu ja eettisyys
• tutkimusraportin kirjoittaminen
- lähdemerkinnät
Lähipäivät ovat helmikuussa 7.2.2025 sekä huhtikuussa 25.4. 2025. Tilatiedot julkaistaan Tuudossa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävät ja itsearviointi sekä tuntitehtävät: Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty.
Menetelmätehtävä: 30%
Opinnäytesuunnitelman laatiminen ja esittäminen sekä opponointitehtävät: 70%
Hylätty (0)
Ei osallistumista kontkatitunneille, tehtäviä ei ole palautettu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.
Molemmille lähipäiville ei ole osallistuttu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella. Molemmille Opiskelu on monimuoto-opiskelua sisältäen sekä lähi- että etäjaksoja.
Molemmille lähipäiville ei ole osallistuttu.
.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein.
Molemmille lähipäiville on osallistuttu aktiivisesti.