Yksilöohjauksen toteuttaminen aikuistyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA65-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.06.2025 - 29.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 46 - 55
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Riina Riihimäki
- Essi Teuri
- Katri Viippo
- Ryhmät
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
- Opintojakso
- TH00CA65
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opetus perjantaisin, viikot 35-50.
Opiskelija toteuttaa opintojakson aikana oman yksilöohjausprosessin (vähintään 6 ohjaustapaamista) joko AMK:n ohjattavan tai itse hankitun ohjattavan asiakkaan kanssa.
Ohjauksen tukena toteutuvat työnohjaukset. Opiskelijan tulee osallistua kaikkiin työnohjaustapaamisiin (läsnäolovelvoite). Huomaathan, että yksilöohjaustapaamisiin ja niiden suunnitteluun sekä raportin kirjoittamiseen opiskelijan tulee varata aikaa itsenäisesti!
29.8.25 klo 10.00-11.30 Aikuistyön 2.moduulien yhteinen aloitus. Sovitaan jakson ryhmäkohtaisista ohjaustapaamisista. Pienryhmäjako, aikataulu ja tapaamispaikat tulevat näkyville Itsiin jakson aloituksen jälkeen.
24.10.25 Työnohjaus pienryhmissä klo 10-15 (aamuryhmät 10-12, iltapäiväryhmät 13-15)
28.11.25 Työnohjaus pienryhmissä klo 10-15
12.12.25 Työnohjaus pienryhmissä ja opintojakson lopetus klo 10-15
Tavoitteet
· osaat luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen
· osaat ohjata ja tukea tavoitteellisesti ja eettisesti erilaisia asiakkaita heidän arjessaan
· osaat kuvata ja arvioida asiakasprosessin vaiheita ja kehittää työtäsi sen pohjalta
· kykenet ottamaan huomioon yksilön ainutkertaisuuden ja kykenet toimimaan oikein arvoristiriitoja sisältävissä asiakastilanteissa
Sisältö
· oman asiakastyön ohjausprosessin toteuttaminen ja reflektointi
· lähestymistavan, työmenetelmien ja -välineiden soveltaminen ohjaustyössä
· työnohjaus oman ohjaustyönprosessin ja eettisen reflektion tukena
Oppimateriaalit
Seuraavassa muutama suositeltava video ohjauksesta. Voit hyödyntää niitä molemmissa Aikuistyön II moduulin jaksoissa. Kopioi linkki selaimeen jos linkki ei mene suoraan.
Onnistuneen ohjauskeskustelun rakentaminen: https://www.youtube.com/watch?v=9rY4tjXx8Os
Pienryhmäohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=BVNcr-7GowY?
Minä monialaisena verkko-ohjaajana?https://www.youtube.com/watch?v=gXMdlouMnQE
Monialainen ohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=av7nv6XoWF0.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksosta voi saada sisäisen hyväksiluvun, jos on tehnyt vähintään vuoden opiskeluaikana työtä sosiaaliohjauksen tehtävissä (aikuisasiakkaat). Työkokemuksen on oltava yhteensä vähintään 1600 tuntia. Tästä tulee olla työtodistus.
Sisäistä hyväksilukua haetaan jakson opettajilta sähköpostitse (Osaamisen näyttölomake messissä).
Saatuaan sisäisen hyväksiluvun opiskelija tekee jakson oppimistehtävän ja palauttaa sen opintojakson aikataulujen puitteissa. Opiskelijan ei tarvitse osallistua lähiopetukseen eikä työnohjauksiin eikä ohjauksista tarvitse esittää videoita.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Raportti yksilöohjauksen toteuttamisprosessista, omaa ohjausta tulee perustella teoreettisesti 3 op.
Ohjauksen suunnittelu ja toteuttaminen sekä ohjausprosessin reflektointi lähiopetuksessa ja työnohjauksissa 2 op.
Hylätty (0)
Opintojakso on hylätty, kun:
- Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti työnohjauksen prosessiin tai
- opiskelija ei ole toteuttanut yksilöohjausprosessia sovitussa laajuudessa ja
- raportissa ohjausprosessin toteutusta ja reflektiota ei ole perusteltu teoreettisesti tai perustelu on hyvin niukkaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja tietää, miten ammatillinen vuorovaikutussuhde luodaan ja
- osaa kertoa työnohjauksissa ja raportissa toteuttamastaan ohjausprosessista ja
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja
- osaa perustella ja kuvata jonkin verran toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti ja
- osaa jonkin verran arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja nimetä ohjauksessaan jonkin kehittämiskohteen ja
- on osallistunut työnohjauksiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija:
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja tietää, mistä asiakkaan osallisuus, ammatillisuus ja luottamus syntyvät ja
- osaa kuvata ja analysoida toteuttamaansa vuorovaikutusta työnohjauksissa ja raportissa hyvin ja
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja
- osaa kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä ja tapaansa käyttää menetelmiä ohjauksessaan teoreettisesti työnohjauksissa ja raportissa ja
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita selkeästi ja loogisesti
- osaa kehittää työtään reflektointinsa pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa ja
- on osallistunut aktiivisesti työnohjauksiin ja tukenut muita opiskelijoita heidän ohjausprosesseissaan
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta konkreettisesti ja kriittisesti työnohjauksissa ja raportissa ja
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja
- osaa kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä ja työvälineitä sekä perustella niitä teoreettisesti laajasti ja monipuolisesti raportissa ja työnohjauksissa ja
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta sekä tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa moniulotteisesti ja
- on osallistunut työnohjauksiin aktiivisesti ja rakentavasti ja tukenut muita opiskelijoita heidän ohjausprosesseissaan.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.