Asiakaskeskeinen markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00CJ96-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 06.01.2025
Ajoitus
20.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
Opettaja
- Sirpa Hänti
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
VAVY2425Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- 29.01.2025 09:00 - 16:00, Asiakaskeskeinen markkinointi MS00CJ96-3005
- 26.02.2025 12:00 - 16:00, Asiakaskeskeinen markkinointi MS00CJ96-3005
- 26.03.2025 12:00 - 16:00, Asiakaskeskeinen markkinointi MS00CJ96-3005
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee modernin asiakaskeskeisen markkinoinnin periaatteet
- osaa arvioida kriittisesti markkinoinnin malleja ja niiden soveltuvuutta 2020-luvun markkinointiin
- osaa soveltaa asiakaskeskeisyyden periaatteita organisaation markkinointiin
- osaa laatia asiakaskeskeisen markkinoinnin suunnitelman sekä arvioida sen toimivuutta.
Sisältö
- asiakaskeskeinen markkinointi menestystekijänä
- asiakaskeskeisyys markkinoinnin malleissa
- kestävä asiakaskeskeinen markkinointi
- asiakaskeskeinen digitaalinen markkinointi
- asiakaskeskeisen markkinoinnin suunnittelu ja arviointi.
Oppimateriaalit
Hänti, S. (2021). Asiakkaista ansaintaan – asiakaskeskeinen liiketoimintamalli.
Lillberg, P. & Mattila, R. (2020). Kestävä markkinointi.
Hyötyläinen, M. (2021) Markkinoinnin uusi sielu.
Lahtinen, N., Pulkka, K., Karjaluoto, H., Mero, J. & Mäkelä, T. (2022). Digimarkkinointi.
Opetusmenetelmät
Kirjallisuus, teoreettisten mallien soveltaminen, reflektointi, raportti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikaa sovelletaan yksilön, ryhmän ja verkoston tasoilla. Opintojakson yhtenä sisältönä on kestävä markkinointi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävät (16 h)
Ennakkokyselyyn vastaaminen (DL 27.1.2025).
Ennakkomateriaalin lukeminen (DL 29.1.2025): Hänti, S. (2021). Asiakkaista ansaintaan. Asiakaskeskeinen liiketoimintamalli. AlmaTalent. Sivut 5 - 140, paneudu erityisen syvällisesti kuvioon 17 sekä sitä avaaviin teksteihin ko. luvussa.
Välitehtävät (16 h)
Tutustu kahteen markkinoinnin teoreettiseen malliin ja tarkastele niitä kriittisesti asiakaskeskeisen markkinoinnin näkökulmasta (DL 26.2.2025). Tarkempi ohjeistus lähipäivässä 29.1.2025. (16 h)
Lopputehtävä (noin 90 h)
Laadi asiakaskeskeisen markkinoinnin kehittämissuunnitelma (yksilö, pari- tai ryhmätehtävä oman toiveen mukaan) (DL 23.3.2025). Toimiminen toisen opiskelijan/ryhmän suunnitelman vertaisarvioijana (DL 9.4.2025). Tarkempi ohjeistus lähipäivässä 29.1.2025.
Lähipäivät 15 h.
Sisällön jaksotus
Lähipäivät
29.1.2025 klo 9-16
26.2.2025 klo 12-16
26.3.2025 klo 12-16
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee modernin asiakaskeskeisen markkinoinnin periaatteet
- osaa arvioida kriittisesti markkinoinnin malleja ja niiden soveltuvuutta 2020-luvun markkinointiin
- osaa soveltaa asiakaskeskeisyyden periaatteita organisaation markkinointiin
- osaa laatia asiakaskeskeisen markkinoinnin suunnitelman sekä arvioida sen toimivuutta.
Opintojakson sisältö
- asiakaskeskeinen markkinointi menestystekijänä
- asiakaskeskeisyys markkinoinnin malleissa
- kestävä asiakaskeskeinen markkinointi
- asiakaskeskeinen digitaalinen markkinointi
- asiakaskeskeisen markkinoinnin suunnittelu ja arviointi.
Opintojaksolla on kaksi ennakkotehtävää, joista toinen (lyhyt kysely) on palautettava 27.1.2025 aikana Itslearning-oppimisalustalle ja ennakkomateriaali luetaan ennen ensimmäistä lähipäivää.
Viestintäkanava ja lisätietoja
sirpa.hanti@turkuamk.fi
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävät: hyväksytty/hylätty.
Välitehtävät: hyväksytty/hylätty
Lopputehtävä: 100 % (vertaisarviointi 50 %).
Kaikki tehtävät on tehtävä hyväksyttävästi.
Hylätty (0)
Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu määräaikaan mennessä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia/eivät vastaa tehtävänantoon. Tehtävissä on havaittavissa plagiointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa kurssin sisällöt pintapuolisesti. Lähdemateriaalien käyttö on niukkaa eikä APA-ohjetta ole noudatettu, tekstissä on asia-/käsitevirheitä ja/tai työ on sisällöllisesti hajanainen/ulkoasultaan viimeistelemätön.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä. Osoittaa oppimistehtävissään hallitsevansa kurssin sisällöt hyvin, sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on asianmukaista, pääasiassa APA-ohjeen mukaan tehtyjä, eikä tekstissä juurikaan ole havaittavissa käsite- tai asiavirheitä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On palauttanut kaikki tehtävät määräaikaan mennessä. Osoittaa oppimistehtävissään kurssin sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamisosaamista. Oppimistehtävät ovat huoliteltuja ja tehtävänantojen mukaisia, lähdemateriaalien käyttö on monipuolista, eikä tekstissä ole käsite- tai asiavirheitä. Esitetyt näkökulmat ja väitteet perustellaan ja oppimistehtävistä välittyy kriittinen ja tutkiva ote.