Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa / päivä (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA75-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 27.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 20.10.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 36 - 45
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Niina Vuoristo
- Noora Kumpulainen
- Laura Närvi
- Susanna Virta
- Ryhmät
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
- Opintojakso
- TH00CA75
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 42 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 27.10.2025 klo 08:00 - 14:00 (6 t 0 min) |
Lähiopetus, Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa / päivä TH00CA75-3003 |
ICT_C3044
Oppimistila muunto
|
Ma 03.11.2025 klo 08:00 - 14:00 (6 t 0 min) |
Lähiopetus, Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa / päivä TH00CA75-3003 |
ICT_C3044
Oppimistila muunto
|
Ma 10.11.2025 klo 08:00 - 14:00 (6 t 0 min) |
Lähiopetus, Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa / päivä TH00CA75-3003 |
ICT_C3044
Oppimistila muunto
|
Ma 17.11.2025 klo 08:00 - 14:00 (6 t 0 min) |
Lähiopetus, Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa / päivä TH00CA75-3003 |
ICT_C3044
Oppimistila muunto
|
Ma 24.11.2025 klo 08:00 - 14:00 (6 t 0 min) |
Tiimityö, Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa / päivä TH00CA75-3003 |
ICT_B2026
Oppimistila muunto
|
Ma 01.12.2025 klo 08:00 - 14:00 (6 t 0 min) |
Lähiopetus, Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa / päivä TH00CA75-3003 |
ICT_C3044
Oppimistila muunto
|
Ma 08.12.2025 klo 08:00 - 14:00 (6 t 0 min) |
Lähiopetus, Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa / päivä TH00CA75-3003 |
ICT_C3044
Oppimistila muunto
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opetus maanantaisin
Vastuuopettaja: Laura Närvi
27.10 klo 8.15 - 14.00 Kirjallisuustehtävän purku ja Arki lastenkodissa / LN
3.11. kello 8.15 - 14.00 Lapsen kasvu ja kehitys /NK
10.11. kello 8.15 - 14.00 Suhdeperustainen työskentely lastenkodissa / LN
17.11. kello 8.15 -14.00 Omaohjaajatyö /LN
24.11 kello 8.15 -14.00 Tiimityö
1.12. kello 8.15 -14.00 Lapsen tunne-elämän ja neuropsykiatriset erityishaasteet /NK
8.12. kello 8.15-14.00 Menetelmät lastensuojelun sijaishuollossa/ LN, NV, NK
Tavoitteet
• osaat tunnistaa sijoitettujen lasten erityistarpeita
• saat keinoja kohdata traumatisoituja lapsia
• ymmärrät arjen terapeuttisen merkityksen sijoitettujen lasten elämässä
• osaat työskennellä lasten kanssa eri työmenetelmiä käyttäen
Sisältö
• sijoitettujen lasten hyvinvointi, lasten tarpeet, kiintymyssuhdehäiriöt ja traumat
• terapeuttinen laitoskasvatus
• neuropsykiatriset haasteet
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy Itsistä
Opetusmenetelmät
Opetus 1op
Ennakko- ja tiimitehtävät 3op
Blogin kirjoittaminen parityönä 1 op
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Blogin yhteenvedon palautuspäivät: Ensimmäinen palautuspäivä 15.12.2025 , toinen palautus 15.1.2026. Mikäli opiskelija ei palauta viimeiseen annettuun ajankohtaan mennessä, siirtyy palautus seuraavaan toteutukseen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kaunokirjallisuustehtävän palautus 27.10.2025 mennessä.
Blogin yhteenvedon palautuspäivät: Ensimmäinen palautuspäivä . 15.12.2025 , toinen palautus 15.1.2026. Mikäli opiskelija ei palauta viimeiseen annettuun ajankohtaan mennessä, siirtyy palautus seuraavaan toteutukseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kaunokirjallisuustehtävä
Ennakkotehtävät kaikille opetuskerroille
Blogi-kirjoitus
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävien palautus
Kaunokirjallisuustehtävän palautus
Blogi-tehtävän ja oman oppimisen yhteevedon palautus
Hylätty (0)
Opiskelija ei palauta tehtäviä määräaikaan mennessä.
Opiskelija ei suorita arviointikohdetta kriteerien mukaisesti vähintään T1 tasolla.
Blogi-tehtävän arviointikriteerit kuvataan tehtävän ohjeistuksessa.
osaat tunnistaa sijoitettujen lasten erityistarpeita
• tunnistat keinoja kohdata traumatisoituja lapsia
• tunnistat arjen terapeuttisen merkityksen sijoitettujen lasten elämässä
• tunnistat erilaisia työmenetelmiä, joita voit käyttää lasten kanssa työskentelyssä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Olet palauttanut kaikki yksilötehtävät, osallistunut opetukseen sekä tiimityöskentelyyn annetun ohjeen mukaisesti
osaat tunnistaa sijoitettujen lasten erityistarpeita
osaat kohdata traumatisoituja lapsia
ymmärrät arjen terapeuttisen merkityksen sijoitettujen lasten elämässä
osaat työskennellä lasten kanssa eri työmenetelmiä käyttäen
Blogi-tehtävän arviointikriteerit kuvataan tehtävän ohjeistuksessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Olet palauttanut kaikki yksilötehtävät, osallistunut opetukseen sekä tiimityöskentelyyn annetun ohjeen mukaisesti
osaat tunnistaa hyvin sijoitettujen lasten erityistarpeita
osaat kuvata hyvin, miten kohdata traumatisoituja lapsia
Tuot esiin ymmärryksesi arjen terapeuttisen merkityksen sijoitettujen lasten elämässä
osaat työskennellä soveltaen lasten kanssa eri työmenetelmiä käyttäen
Blogi-tehtävän arviointikriteerit kuvataan tehtävän ohjeistuksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Olet palauttanut kaikki yksilötehtävät, osallistunut opetukseen sekä tiimityöskentelyyn annetun ohjeen mukaisesti
osaat tunnistaa kiitettävästi sijoitettujen lasten erityistarpeita
osaat kuvata kiitettävästi, miten kohdata traumatisoituja lapsia
Tuot esiin ymmärryksesi terapeuttisen arjen merkityksestä sijoitettujen lasten elämässä
osaat työskennellä soveltaen lasten kanssa eri työmenetelmiä käyttäen
Blogi-tehtävän arviointikriteerit kuvataan tehtävän ohjeistuksessa.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Lisätiedot
Its