Lapsen hyvinvoinnin turvaaminen sijaishuollossa / päivä (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA75-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 27.10.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Niina Vuoristo
- Noora Kumpulainen
- Laura Närvi
- Susanna Virta
Ryhmät
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
Tavoitteet
• osaat tunnistaa sijoitettujen lasten erityistarpeita
• saat keinoja kohdata traumatisoituja lapsia
• ymmärrät arjen terapeuttisen merkityksen sijoitettujen lasten elämässä
• osaat työskennellä lasten kanssa eri työmenetelmiä käyttäen
Sisältö
• sijoitettujen lasten hyvinvointi, lasten tarpeet, kiintymyssuhdehäiriöt ja traumat
• terapeuttinen laitoskasvatus
• neuropsykiatriset haasteet
Opetusmenetelmät
Opetus 1op
Ennakko- ja tiimitehtävät 3op
Blogin kirjoittaminen parityönä 1 op
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kaunokirjallisuustehtävän palautus 27.10.2025 mennessä.
Blogin yhteenvedon palautuspäivät: Ensimmäinen palautuspäivä . 15.12.2025 , toinen palautus 15.1.2026. Mikäli opiskelija ei palauta viimeiseen annettuun ajankohtaan mennessä, siirtyy palautus seuraavaan toteutukseen.
Sisällön jaksotus
Opetus maanantaisin
Vastuuopettaja: Laura Närvi
27.10 klo 8.15 - 14.00 Kirjallisuustehtävän purku ja kokemusasiantuntija vanhemman näkemyksiä (Kokemuskumppani hanke) / LN
3.11. kello 8.15 - 14.00 Lapsen kasvu ja kehitys /NK
10.11. kello 8.15 - 14.00 Arki lastenkodissa, terapeuttinen laitoskasvatus / LN
17.11. kello 8.15 -14.00 Omaohjaajatyö /LN
24.11 kello 8.15 -14.00 Tiimityö
1.12. kello 8.15 -14.00 Lapsen tunne-elämän ja neuropsykiatriset erityishaasteet /NK
8.12. kello 8.15-14.00 Menetelmät lastensuojelun sijaishuollossa/ LN, NV, NK
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei palauta tehtäviä määräaikaan mennessä.
Opiskelija ei suorita arviointikohdetta kriteerien mukaisesti vähintään T1 tasolla.
Blogi-tehtävän arviointikriteerit kuvataan tehtävän ohjeistuksessa.
osaat tunnistaa sijoitettujen lasten erityistarpeita
• tunnistat keinoja kohdata traumatisoituja lapsia
• tunnistat arjen terapeuttisen merkityksen sijoitettujen lasten elämässä
• tunnistat erilaisia työmenetelmiä, joita voit käyttää lasten kanssa työskentelyssä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Olet palauttanut kaikki yksilötehtävät, osallistunut verkko-ohjaukseen sekä tiimityöskentelyyn annetun ohjeen mukaisesti
osaat tunnistaa sijoitettujen lasten erityistarpeita
osaat kohdata traumatisoituja lapsia
ymmärrät arjen terapeuttisen merkityksen sijoitettujen lasten elämässä
osaat työskennellä lasten kanssa eri työmenetelmiä käyttäen
Blogi-tehtävän arviointikriteerit kuvataan tehtävän ohjeistuksessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Olet palauttanut kaikki yksilötehtävät, osallistunut verkko-ohjaukseen sekä tiimityöskentelyyn annetun ohjeen mukaisesti
osaat tunnistaa hyvin sijoitettujen lasten erityistarpeita
osaat kuvata hyvin, miten kohdata traumatisoituja lapsia
Tuot esiin ymmärryksesi arjen terapeuttisen merkityksen sijoitettujen lasten elämässä
osaat työskennellä soveltaen lasten kanssa eri työmenetelmiä käyttäen
Blogi-tehtävän arviointikriteerit kuvataan tehtävän ohjeistuksessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Olet palauttanut kaikki yksilötehtävät, osallistunut verkko-ohjaukseen sekä tiimityöskentelyyn annetun ohjeen mukaisesti
osaat tunnistaa kiitettävästi sijoitettujen lasten erityistarpeita
osaat kuvata kiitettävästi, miten kohdata traumatisoituja lapsia
Tuot esiin ymmärryksesi terapeuttisen arjen merkityksestä sijoitettujen lasten elämässä
osaat työskennellä soveltaen lasten kanssa eri työmenetelmiä käyttäen
Blogi-tehtävän arviointikriteerit kuvataan tehtävän ohjeistuksessa.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.