Jazztanssi Ib (3 op)
Toteutuksen tunnus: 2011493-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 23.05.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 12
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Katja Korpi
Ryhmät
-
PTANSS24Tanssinopettaja syksy 24
- 13.01.2025 13:15 - 15:45, Jazz oma työ / Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 14.01.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 15.01.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 22.01.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 28.01.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 29.01.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 04.02.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 05.02.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 11.02.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 12.02.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 25.02.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 26.02.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 04.03.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 11.03.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 12.03.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 25.03.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 01.04.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 08.04.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 10.04.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 15.04.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 17.04.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 22.04.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 24.04.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 29.04.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007
- 12.05.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi Ib 2011493-3007, Jazztanssin opettaminen 2011373-3007
- 13.05.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007, Jazztanssin opettaminen 2011373-3007
- 16.05.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007, Jazztanssin opettaminen 2011373-3007
- 19.05.2025 10:45 - 12:15, Jazztanssi Ib 2011493-3007, Jazztanssin opettaminen 2011373-3007
- 20.05.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007, Jazztanssin opettaminen 2011373-3007
- 21.05.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007, Jazztanssin opettaminen 2011373-3007
- 22.05.2025 09:00 - 10:30, Jazztanssi Ib 2011493-3007, Jazztanssin opettaminen 2011373-3007
- 23.05.2025 09:00 - 12:15, Palautteet / Jazztanssi Ib 2011493-3007
Tavoitteet
Opintokokonaisuus rakentaa opiskelijan teknistä ja taiteellista kyvykkyyttä kohti tanssialan ammattilaisuutta yhdessä muiden tanssin ammattiopintojen kanssa.
Opiskelija saavuttaa jazztanssille ominaiset tanssin tekniset ja ilmaisulliset ammatilliset perusvalmiudet.
Opiskelija pystyy ammatillisella perustasolla kehollisesti ilmaisemaan ja analyyttisesti selvittämään jazztanssin treenauksen liittyvät peruskäsitteet ja terminologian.
Opiskelija osaa arvioida omaa työskentelyään ja etenemistään tanssiteknisissä ja liikeilmaisullisissa taidoissa jazztanssin viitekehyksessä.
Sisältö
Sisältö rakentuu ryhmäopetuksesta tanssistudiossa tekniikkaopettajan ja muusikon johdolla sekä itsenäisistä oppimistehtävistä.
Tekniikkatunnit etenevät läpi opintojen yhteensä seitsemänä opintojaksona (I – IV opintovuosi) syys- (a) ja kevätlukukausittain (b): I a + b, II a + b, III a + b, IV a.
.
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaali koostuu opettajan antamasta liikemateriaalista, opiskelijoiden tuottamasta liikemateriaalista, sekä improvisaatio- ja kompositioharjoitteista, opetuskokeiluiden suunnittelusta ja toteuttamisesta.
Opetusmenetelmät
Opetus on lähiopetusta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Jazztanssi Ib -opintojakso järjestetään lähiopetuksena tanssisalissa, työelämää vastaavissa olosuhteissa. Lähiopetus tapahtuu yhteistyössä ja yhteisopettajuudessa muusikon kanssa. Opetus sisältää demonstraatioita, ongelmanratkaisua, yksilöllistä työskentelyä, pari- ja ryhmätyötä, sekä vertaispalautetta ja itsearviointia. Kevätlukukauden päätteeksi jokainen opiskelija saa henkilökohtaisen palautteen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää 81h opiskelijan työtä, joka koostuu kontaktiopetuksesta, omasta työskentelystä, oppimistehtävistä, itsereflektiosta ja henkilökohtaisesta palautteesta.
Sisällön jaksotus
Ensimmäisenä ja toisena vuotena, eli perusvaiheen opinnoissa, ryhmäytetään ja yhtenäistetään opiskelijoiden osaamista, sekä opitaan ammattimaista työskentelyä. Jazztanssin tekniikkaa, tyylilajia ja oppisisältöä lähestytään jazztanssille tyypillisten tanssitekniikka- ja tuntiharjoitteiden, improvisaation ja repertuaarin kautta opettajan ohjauksessa.
Opintojakson teemoja ovat mm.:
- jazztanssin perusteiden, tanssitekniikan ja sanaston opiskelu
- itsenäinen työskentely, keskittyminen, liikemuistin kehittäminen
- vastuunottaminen omasta oppimisprosessista sekä kehittymisestä
- vastuunottaminen yhteisestä työilmapiiristä, positiivisen ja kannustavan työilmapiirin luominen ja ylläpito
- ryhmätyöskentelytaidot, aktiivinen osallistuminen ryhmätyöskentelyyn
- oma ilmaisu, tanssillisuus ja heittäytyminen
- musiikin ja tanssin yhteyden hahmottaminen, musikaalisuus ja rytmitaju
- erilaiset liikelaadut ja aksentit
- kehon oikeaoppisten linjauksien hahmottaminen ja työstäminen
- maneerien karsiminen ja liikekielen puhdistaminen
- voiman ja liikkuvuuden suhde ja merkitys jazztanssille
- kannatus vs. maadoittuminen ja painon tiputtaminen
- tilan ja tasojen monipuolinen käyttäminen
- improvisaatio ja kompositio
- oppimistehtävien/harjoitteiden suunnittelu ja toteuttaminen
- opetuskokeilut
Analyyttinen työskentely ja itsereflektio läpi leikkaavat koko neljän vuoden opintokokonaisuudeen. Kaikkien opintojen tavoitteena on kehittää taidetanssijuutta ja opettajuutta sekä omaa ammatti-identiteettiä.
Jazztanssin Ib -opintojakso toteutetaan ensimmäisen vuoden keväällä lähiopetuksena. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää hyväksyttyä suoritusta Jazztanssi Ia -opintojaksosta. Kontaktiopetus järjestetään työohjelmassa merkittyjen tuntien puitteissa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi.
Hylätty (0)
Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija:
• toimii annettujen ohjeiden mukaisesti
• tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja termistön
• käyttää oman taiteenalansa perustekniikkoja ja välineistöä
• osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin
• ideoi toimintaa tavoitteelliseen suuntaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit arvosanalle 3.
Opiskelija:
• yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä tarkoituksenmukaisesti
• tiedostaa taiteellisen ja pedagogisen toimintansa perusteet
• osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään
• etsii alan tietoa eri lähteistä
• laajentaa osaamistaan hyödyntäen oppimisympäristöä
• tunnistaa työskentelynsä eettiset ja ekologiset lähtökohdat
• osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omien ideoidensa lisäksi muiden ehdotuksia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit arvosanalle 5.
Opiskelija:
• toimii itseohjautuvasti, tavoitteellisesti, ammattimaisesti ja vastuullisesti
• arvioi oppimaansa suhteessa aiempaan osaamiseensa
• kehittää ammatillista osaamistaan taiteellisessa ilmaisussaan ja pedagogiikassaan
• perustelee persoonallisen taidenäkemyksen selkeästi
• etsii uusia näkökulmia myös tuttuihin asioihin
• on ideoinnissa innovatiivinen ja luova
• seuraa aktiivisesti ammattialaansa, tunnistaa ammattialansa osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan
• toimii rakentavasti ryhmäprosesseissa ja kehittää toimintaa aktiivisesti kohti yhteistä päämäärää